Skoda traci, Polacy polubili Ople i Nissany

W marcu sprzedaż samochodów na polskim rynku zbliżyła się do 38,4 tys. sztuk (wliczając auta dostawcze do 3,5 tony).

Publikacja: 06.04.2015 12:49

Bardzo dobry wynik odnotował Opel (4. pozycja w rankingu), który w okresie styczeń–marzec sprzedał p

Bardzo dobry wynik odnotował Opel (4. pozycja w rankingu), który w okresie styczeń–marzec sprzedał prawie 8 tys. samochodów i poprawił ubiegłoroczny rezultat z pierwszego kwartału o jedną czwartą.

Foto: Bloomberg

To wysoki wynik: w poprzednich dwóch miesiącach liczba nowych rejestracji nie przekraczała 34 tys. Według Instytutu Samar, to zarazem najlepszy rezultat w ciągu ostatnich 12 miesięcy, licząc od kwietnia 2014 roku.

Co prawda, w porównaniu do marca sprzed roku widać spadek rejestracji o 3,8 proc. Także miniony kwartał jest słabszy od ubiegłorocznego o 4,2 proc., czyli o nieco ponad 4,5 tys. aut ( w tym roku sprzedano 103,6 tys. samochodów osobowych i dostawczych). Ale jest to efektem wprowadzenia w pierwszych trzech miesiącach ubiegłego roku tzw. okienka derogacyjnego, w którym firmy mogły odliczać pełną stawkę VAT od kupowanych pojazdów.

– To mocno zakręciło rynkiem i wywindowało statystyki w górę – tłumaczy Dariusz Balcerzyk, ekspert Samaru. Gdyby udział aut z tzw. „kratką" pominąć, okazałoby się, że poziom sprzedaży w marcu tego roku był rekordowy na przestrzeni ostatnich lat – zaznacza Samar.

Liderem polskiego rynku samochodów osobowych pozostaje Skoda, choć wyniki tego producenta słabły zarówno w marcu (4 tys. rejestracji, o prawie 24 proc. mniej niż przed rokiem) jak i w całym kwartale (12,3 tys. spadek o 13,5 proc.). Znacznie lepiej radziła sobie zajmująca drugie miejsce Toyota, która marcowe i kwartalne rezultaty poprawiła o prawie 8 proc. (odpowiednio 3,4 oraz 9,9 tys. rejestracji). Volkswagen zakończył kwartał na trzecim miejscu ze sprzedażą 8,9 tys. aut i spadkiem o 16 proc.

Bardzo dobry wynik odnotował Opel (4. pozycja w rankingu), który w okresie styczeń–marzec sprzedał prawie 8 tys. samochodów i poprawił ubiegłoroczny rezultat z pierwszego kwartału o jedną czwartą.

- W pierwszych miesiącach tego roku naszym priorytetem było utrzymanie wysokiego tempa wzrostu marki i cel ten został w pełni zrealizowany – komentuje dyrektor generalny General Motor Poland, Wojciech Mieczkowski.

Jeszcze szybsze tempo kwartalnego wzrostu miał Nissan (7. pozycja w rankingu), który zwiększył sprzedaż o 31 proc. do 4,1 tys. sztuk. W pierwszej piętnastce najbardziej popularnych marek duże wzrosty odnotowały jeszcze Seat (wzrost o 75 proc., 2,5 tys. sprzedanych aut od stycznia do maca) oraz Mercedes (68 proc., 2 tys. aut).

Od początku roku w zakupach nowych aut nieco wzrósł udział klientów indywidualnych, co jest efektem wyprzedaży rocznika. Jednak wciąż zdecydowana większość nabywców stanowią firmy. Część samochodów wyjeżdża z polskich salonów od razu za granicę, kupowana zwłaszcza przez Niemców, skuszonych niższymi w Polsce cenami. Marcowy reeksport Samar szacuje na ok. 8 proc. W porównaniu do lutego oznacza to wzrost, ale wobec ubiegłego roku tendencja jest zniżkowa. Zważywszy jednak, że część podmiotów zajmująca się reeksportem notowana jest po stronie klientów indywidualnych, aktualne dane mogą być niepełne.

Niezłe wyniki polskiego rynku są odbiciem wzrostów sprzedaży w Europie. Jak podaje Polski Związek przemysłu Motoryzacyjnego, wzrost sprzedaży samochodów osobowych na unijnych rynkach utrzymuje się już od nieprzerwanych 18 miesięcy. Według ostatnich danych organizacji producentów ACEA, w lutym liczba rejestracji nowych aut osobowych przekroczyła poziom 924,4 tys. sztuk i była wyższa o 7,3 proc w porównaniu z tym samym miesiącem ubiegłego roku. Mocno wzrosły także wyniki skumulowane, liczone od stycznia. W ciągu pierwszych dwóch miesięcy sprzedano prawie 2 miliony samochodów, o 7 proc. więcej niż w okresie styczeń-luty 2014 roku.

To wysoki wynik: w poprzednich dwóch miesiącach liczba nowych rejestracji nie przekraczała 34 tys. Według Instytutu Samar, to zarazem najlepszy rezultat w ciągu ostatnich 12 miesięcy, licząc od kwietnia 2014 roku.

Co prawda, w porównaniu do marca sprzed roku widać spadek rejestracji o 3,8 proc. Także miniony kwartał jest słabszy od ubiegłorocznego o 4,2 proc., czyli o nieco ponad 4,5 tys. aut ( w tym roku sprzedano 103,6 tys. samochodów osobowych i dostawczych). Ale jest to efektem wprowadzenia w pierwszych trzech miesiącach ubiegłego roku tzw. okienka derogacyjnego, w którym firmy mogły odliczać pełną stawkę VAT od kupowanych pojazdów.

Pozostało 81% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca