W czwartek pocztowy operator oraz Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji (MAiC) podpisały deklarację współpracy w zakresie rozbudowy dostępu do systemu ePUAP2 i rozwijania kompetencji cyfrowych obywateli.
– Dziś wykorzystanie przez Polaków możliwości jakie daje ePUAP2, czyli elektroniczna platforma usług administracji publicznej, wciąż jest niewielka. Chcemy to zmienić i Poczta Polska ma nam w tym pomóc. PP ma okazję stać się liderem rewolucji cyfrowej w naszym kraju – mówi Andrzej Halicki, szef resortu.
Na platformie zarejestrowało się do tej pory (posiada tzw. profil zaufany) 0,5 mln osób. Co miesiąc przybywa kolejne 15 tys. Niewielkie zainteresowanie usługami, które mogą znacząco ułatwić kontakt z urzędami i skrócić czas na załatwienie różnych formalności, to efekt tego, że do tej pory profil zaufany można było otrzymać jedynie w urzędach wojewódzkich, czy placówkach ZUS. Współpraca z Pocztą Polską (PP) ma sprawić, że ePUAP2 będzie dostępny dla każdego. Plany PP zakładają uruchomienie do I połowy 2016 r. pół tysiąca Centrów Aktywności Cyfrowych (CAC).
– Najwięcej wykluczonych cyfrowo w Polsce znajduje się w miejscowościach poniżej 20 tys. mieszkańców. W takich regionach mamy około 2400 placówek. To tam chce uruchamiać punkty CAC – mówi Tomasz Jeruzalski, pełnomocnik ds. projektów kluczowych w PP.
W CAC będzie można założyć profil zaufany, otworzyć działalność gospodarczą, zweryfikować dowód rejestracyjny i prawo jazdy oraz wiele więcej. Katalog usług cyfrowych to już ponad 100 formalności, które można załatwić online. Poczta chce ponadto zagwarantować klientom dostęp do darmowego wifi.