Reklama
Rozwiń

Poczta Polska ma być liderem cyfrowej rewolucji

Darmowy dostęp do internetu i komputery z dostępem do usług e-administracji – takie nowe usługi pojawią się w placówkach Poczty Polskiej (PP).

Publikacja: 13.08.2015 13:27

Poczta Polska ma być liderem cyfrowej rewolucji

Foto: Fotorzepa, Marta Bogacz

W czwartek pocztowy operator oraz Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji (MAiC) podpisały deklarację współpracy w zakresie rozbudowy dostępu do systemu ePUAP2 i rozwijania kompetencji cyfrowych obywateli.

– Dziś wykorzystanie przez Polaków możliwości jakie daje ePUAP2, czyli elektroniczna platforma usług administracji publicznej, wciąż jest niewielka. Chcemy to zmienić i Poczta Polska ma nam w tym pomóc. PP ma okazję stać się liderem rewolucji cyfrowej w naszym kraju – mówi Andrzej Halicki, szef resortu.

Na platformie zarejestrowało się do tej pory (posiada tzw. profil zaufany) 0,5 mln osób. Co miesiąc przybywa kolejne 15 tys. Niewielkie zainteresowanie usługami, które mogą znacząco ułatwić kontakt z urzędami i skrócić czas na załatwienie różnych formalności, to efekt tego, że do tej pory profil zaufany można było otrzymać jedynie w urzędach wojewódzkich, czy placówkach ZUS. Współpraca z Pocztą Polską (PP) ma sprawić, że ePUAP2 będzie dostępny dla każdego. Plany PP zakładają uruchomienie do I połowy 2016 r. pół tysiąca Centrów Aktywności Cyfrowych (CAC).

– Najwięcej wykluczonych cyfrowo w Polsce znajduje się w miejscowościach poniżej 20 tys. mieszkańców. W takich regionach mamy około 2400 placówek. To tam chce uruchamiać punkty CAC – mówi Tomasz Jeruzalski, pełnomocnik ds. projektów kluczowych w PP.

W CAC będzie można założyć profil zaufany, otworzyć działalność gospodarczą, zweryfikować dowód rejestracyjny i prawo jazdy oraz wiele więcej. Katalog usług cyfrowych to już ponad 100 formalności, które można załatwić online. Poczta chce ponadto zagwarantować klientom dostęp do darmowego wifi.

– Bezpłatny internet zaoferujemy w 4500 naszych placówek na terenie całej Polski – tłumaczy Ireneusz Piecuch, wiceprezes PP.

Na wdrożenie celów wynikających z deklaracji podpisanej przez Pocztę i MAiC operator daje sobie kilka miesięcy. Pierwszy placówka z punktem CAC ma ruszyć w Sosnowcu jeszcze w sierpniu. W punktach takich ma być również obsługa, która pomoże – głównie osobom starszym i nieznającym się na komputerach – w kontakcie cyfrowym z urzędami.

Projekt częściowo ma zostać sfinansowany w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa 2014 -2020.

PP posiada sieć ok. 7500 placówek pocztowych w całym kraju.

– Nasza współpraca umożliwi obywatelom załatwianie spraw urzędowych w placówkach pocztowych i przyczyni się do informatyzacji administracji. To dobra forma wykorzystania ogromnego potencjału jaki ma Poczta – ocenia minister Halicki.

 

Biznes
Największy atak na Ukrainę, InPost z kolejnym przejęciem, Polska celem hakerów
Materiał Promocyjny
25 lat działań na rzecz zrównoważonego rozwoju
Biznes
Czy grozi nam cybernetyczna kapitulacja? Wojna w internecie się nasila
Biznes
Linda Yaccarino rezygnuje z funkcji prezesa X po kontrowersjach z chatbotem
Biznes
Rząd nie wyklucza wyłączenia X w Polsce przez skandaliczne wpisy Groka
Biznes
Norwegia wyrzuciła rosyjskich rybaków ze swoich wód. Stanowili zagrożenie