Pierwsza obejmuje 15,2 kilometra trasy od węzła Lubelska do początku obwodnicy Kołbieli. Kontrakt jest wart 301 mln zł, a jego realizacja potrwa 34 miesiące z wyłączeniem okresów zimowych. W ramach inwestycji powstaną cztery węzły drogowe: Wiązowna I, Wiązowna II, Wólka Młądzka, Ostrów. W ciągu 10 miesięcy od podpisania umowy powstanie projekt dwujezdniowej drogi o nawierzchni betonowej, która będzie miała po trzy pasy ruchu do węzła Wiązowna II, a dalej po dwa pasy w każdą stronę, aż do końca odcinka.

W ciągu trasy powstaną nowe obiekty inżynieryjne, miejsca obsługi podróżnych, urządzenia ochrony środowiska oraz drogi dojazdowe do obsługi ruchu lokalnego. Wybudowane będą także chodniki dla pieszych oraz ścieżki rowerowe. Prace budowlane maja się rozpocząć w pięć miesięcy po uzyskaniu tzw. decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Planowane zakończenie inwestycji to druga połowa 2019 roku.

Nowa trasa przejmie część ruchu z istniejących dróg i odsunie go od zabudowań. Dla kierowców poruszających się od strony Lublina skróci czas podróży i zwiększy płynność ruchu. - Dla okolicznych gmin najważniejsze będzie potencjalne przyśpieszenie rozwoju terenów przyległych do drogi ekspresowej – zaznacza Alfred Watzl, członek zarządu Strabag.

Druga część budowanej S17 to 8,7 km trasy, która powstanie kosztem 183 mln zł. Okres gwarancji i czas wykonania są analogiczne do poprzedniego odcinka. Inwestycja będzie obejmowała budowę obwodnicy wraz z węzłem drogowym Kołbiel, na przecięciu projektowanej obwodnicy S17 z projektowaną obwodnicą w ciągu drogi krajowej nr 50.

Przebudowane zostaną także istniejące drogi w zakresie kolizji z planowaną ekspresówką, powstaną nowe obiekty inżynieryjne, miejsca obsługi podróżnych. Także urządzenia służące ochronie środowiska, w tym do wstępnego oczyszczania ścieków przed odprowadzeniem do odbiornika, a także przejścia dla dużych i małych zwierząt oraz przepusty dla płazów. Obwodnica Kołbieli ma być przejezdna w drugiej połowie 2019 roku.