#RZECZoBIZNESIE: Bartek Kras: Musimy zacząć magazynować energię

Dzisiaj niestety Kowalskiemu nie opłaca się postawić przy domu fotowoltaiki i magazynu energii. Muszą za tym pójść pewne zmiany legislacyjne oraz zmiana myślenia operatorów energetycznych, jak i naszego państwa - mówi Bartek Kras z Impact Clean Power Technology.

Aktualizacja: 31.10.2016 13:56 Publikacja: 31.10.2016 13:15

#RZECZoBIZNESIE: Bartek Kras: Musimy zacząć magazynować energię

Foto: Rzeczpospolita

Budowanie systemów magazynowania energii to jeden z najnowszych pomysłów, jak rozwiązać problemy polskiej branży energetycznej. Grupa Energa niedawno postawiła pierwszy taki magazyn energii w okolicach Pucka na wybrzeżu przy elektrowni wiatrowej. Również Polska Grupa Energetyczna planuje zbudować podobny magazyn na górze Żar na Śląsku.

Czy technologicznie jesteśmy już w stanie efektywnie budować takie magazyny?

- Tak, jesteśmy w stanie. Technologia już jest opanowana i możemy budować magazyny o dowolnej wielkości w stosunku do zapotrzebowania sieci – mówi Bartek Kras.

Jakie są główne cele budowania takich magazynów energii przy OZE?

- Pierwszy to jest zebranie nadmiaru energii wtedy, kiedy system jej nie potrzebuje, magazynowanie jej i oddawanie na przykład w szczytach energetycznych – wyjaśnia.

- Drugim, o wiele ważniejszym powodem stosowania magazynu przy OZE, jest fakt, że zwykle one są stawiane na końcu promieni sieci energetycznych. W przypadku dużych farm fotowoltaicznych czy wiatraków, może się zdarzyć, że sieć rozłączy się z powodu nagłego nadmiaru energii, np. porywu wiatru. Magazyn wtedy taką sieć ustabilizuje i pozwoli jej dalej pracować – dodaje.

Zbudowanie takiego magazynu to ogromny koszt. Czy polskie firmy energetyczne na to stać?

- Jest z tym duży problem. Duzi operatorzy energetyczni nie mają dzisiaj funduszy na inwestowanie w magazyny. W najbliższych latach też nie będą w stanie tak dużych funduszy wygospodarować, żeby wszystkie nasze instalacje OZE zostały zabezpieczone w ten sam sposób. Jest więc problemem to, kto będzie płacił i stawiał magazyny energii dla naszej energetyki – podkreśla Bartek Kras.

Coraz więcej mówi się również o pomyśle budowania przy domach baterii słonecznej, która dostarczałaby domownikom darmowy prąd z przetwarzanej energii ze słońca. Na ile byłoby to opłacalne i możliwe do zrealizowania?

- Dzisiaj niestety takiemu Kowalskiemu nie opłaca się postawić fotowoltaiki i magazynu energii, i próbować rozliczać się z operatorem energetycznym w ten sposób, żeby to się zaczęło opłacać. Muszą za tym pójść pewne zmiany legislacyjne oraz zmiana myślenia operatorów energetycznych, ale również naszego państwa, żeby zaczęło tę dziedzinę wspierać – zaznacza.

Jaka jest przyszłość samochodów elektrycznych w Polsce? Czy warto w nie inwestować?

- Chcemy postawić na przemysł, który w Polsce istnieje i jest w dużej mierze w polskich rękach, czyli przemysł konstrukcji budowy autobusów. Mamy kilka polskich zakładów, które budują autobusy elektryczne. Poprzez wprowadzeniem ich do polskich miast i przede wszystkim zbudowanie modelu finansowania i budowania współpracy z energetyką, możemy zarówno dogonić, jak i przegonić Europę – podkreśla Bartek Kras.

Budowanie systemów magazynowania energii to jeden z najnowszych pomysłów, jak rozwiązać problemy polskiej branży energetycznej. Grupa Energa niedawno postawiła pierwszy taki magazyn energii w okolicach Pucka na wybrzeżu przy elektrowni wiatrowej. Również Polska Grupa Energetyczna planuje zbudować podobny magazyn na górze Żar na Śląsku.

Czy technologicznie jesteśmy już w stanie efektywnie budować takie magazyny?

Pozostało 86% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Kłopotliwy ślad węglowy dla spółek giełdowych
Biznes
Dubaj światowym centrum wiz. Start-up staje się potentatem
Biznes
Przy granicy z Polską powstanie park wodny Aquapolis. Są i złe wiadomości
Biznes
Krzysztof Gawkowski: Nikt nie powinien mieć TikToka na urządzeniu służbowym
Biznes
Alphabet wypłaci pierwszą w historii firmy dywidendę
Materiał Promocyjny
Co czeka zarządców budynków w regulacjach elektromobilności?