Energetycy już nie chcą przepłacać za węgiel

Kontrolowane przez państwo koncerny energetyczne buntują się i wstrzymują kupno surowca od Polskiej Grupy Górniczej. Powód? Zbyt wysoka cena, która wymusiłaby wzrost cen prądu.

Aktualizacja: 17.11.2016 06:20 Publikacja: 16.11.2016 19:17

PGG może w tym roku przynieść ponad miliard złotych straty

PGG może w tym roku przynieść ponad miliard złotych straty

Foto: 123RF

Mimo końcówki roku skupiająca kopalnie w najtrudniejszej sytuacji finansowej PGG (dawna Kompania Węglowa) wciąż nie podpisała kontraktów na sprzedaż węgla z największymi odbiorcami sektora energetycznego na przyszły rok. To duży problem, bo dla PGG sprzedaż surowca dla branży energetycznej to podstawa biznesplanu.

Jak ustaliła „Rzeczpospolita", PGG zaproponowała Polskiej Grupie Energetycznej, Enei i Enerdze zaporową cenę – aż 10,5 zł za GJ (gigadżula). To 20 proc. więcej od stawek tegorocznych i cen na rynku, np. węgla energetycznego z kopalń Katowickiego Holdingu Węglowego, który już we wrześniu zakontraktował całą planowaną w 2017 r. produkcję – ok. 9 mln ton. Najwięksi odbiorcy węgla katowickiego holdingu z branży energetycznej to EDF Paliwa, Veolia Energia Polska oraz Enea Wytwarzanie. Z nieoficjalnych informacji wynika, że węgiel KHW sprzedał po 8–9 zł za GJ. Według Agencji Rozwoju Przemysłu we wrześniu węgiel dla rynku wytwarzania energii elektrycznej kosztował 8,91 zł/GJ.

Pozostało jeszcze 82% artykułu

Tylko 9 zł z Płatnościami powtarzalnymi

Jak zmienia się Polska, Europa i Świat? Wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i historia w jednym miejscu i na wyciągnięcie ręki.
Subskrybuj i bądź na bieżąco!
Biznes
Donald Trump rozważa sprzedaż czerwonej Tesli – symbolu poparcia dla Elona Muska
Materiał Promocyjny
Mieszkania na wynajem. Inwestowanie w nieruchomości dla wytrawnych
Biznes
Oligarchowie - Unia Europejska: 0-5. Nie będzie zdejmowania sankcji
Biznes
Gigantyczne przejęcie w telekomunikacji. Hurtownik światłowodowy na zakupach
Biznes
Trump rozmawia z Xi, nowa pomoc dla Ukrainy i rekordowe inwestycje w energię
Biznes
Czy należy zakazać reklamy alkoholu? Eksperci są zgodni