Samochody z dieslami zaczynają tracić popularność

Jeżdżące po Europie auta z silnikami Diesla mają nadal 49,5 proc. udziału w rynku. Ale po latach wzrostu popytu na taki napęd wyraźnie widać jego wyhamowanie.

Publikacja: 02.08.2017 20:30

Samochody z dieslami zaczynają tracić popularność

Foto: 123RF

Jeszcze w połowie 2016 r. udział diesli w zachodnioeuropejskim rynku nowych aut osobowych przekraczał 50 proc. A dziś? Według firmy analitycznej LMC Automotive w I półroczu ten udział w przypadku nowych pojazdów zmniejszył się do 46 proc. Oznacza to, że jeśli w tym okresie zarejestrowano w Europie Zachodniej prawie 3,6 mln diesli, to jest to o 180 tys. mniej niż rok wcześniej.

Przyczyną wcale nie jest dieselgate, ale fakt, że auta z silnikami diesla rzeczywiście bardziej zatruwają środowisko niż benzynowe, nie mówiąc o hybrydach. Zdaniem analityków LMC Automotive wyznacznikiem trendów stał się teraz rynek francuski, gdzie coraz więcej zmotoryzowanych przekonuje się do hybryd, a także, wraz z rozwojem infrastruktury, do aut z napędem elektrycznym.

20 lat temu wdawało się, że silnik Diesla to przyszłość motoryzacji. Był prosty w obsłudze, bardziej ekonomiczny w eksploatacji, uznawano więc, że jest bardziej przyjazny dla środowiska. Do czasu kiedy w marcu 2015 r. Paryż nagle stał się najbrudniejszym miastem świata. Nagle uznano, że przyczyną są silniki dieslowskie.

Kolejne miasta zapowiadają wstrzymanie rejestracji aut z silnikami wysokoprężnymi bądź wręcz zakaz wjazdu dla nich. W 2025 r. diesel nie wjedzie do Aten i Madrytu. Burmistrz Paryża Anne Hidalgo poszła jeszcze dalej i zapowiedziała taki zakaz już w 2020 r. W Niemczech władze Stuttgartu, miasta, w którym centrale mają Porsche i Daimler, wprowadziły zakaz wjazdu do centrum aut, których silniki spełniają normy Euro5, czyli takich, które były jako nowe sprzedawane jeszcze dwa lata temu.

W Polsce wśród używanych aut importowanych diesle mają udział 41 proc. i wg Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar jest to poziom najniższy w historii.

W I półroczu do kraju sprowadzono 460,1 tys. aut używanych. To o 6,3 proc. mniej niż w rok temu, podaje Samar. Średni wiek takiego auta to 11,5 roku; dla auta z silnikiem benzynowym jest to 12 lat i 8 miesięcy, a diesla 10 lat. Najpopularniejszymi rocznikami są 2005–2007. 42 proc. tego importu stanowią auta niemieckie, 17 proc. francuskie i 14 proc. japońskie. Co ciekawe, największe zwyżki rejestracji miały marki koreańskie i rumuńskie.

Niemiecki koncern Bosch, znaczący dostawca komponentów motoryzacyjnych, przewiduje, że w 2020 r. na świecie zostanie sprzedanych 113 mln aut. W tym 6,5 mln hybryd oraz 3 mln hybryd doładowywanych z gniazdka elektrycznego i 2,5 mln samochodów z napędem elektrycznym.

Opinia

Dariusz Balcerzyk, ekspert IBRM Samar

Udział importowanych do Polski używanych aut z silnikami diesla maleje. Nie jest to spadek ostry, ale trend jest widoczny. Powód jest prosty: dotąd najczęściej kupowano za granicą używane auta z dość prostym w obsłudze silnikiem 1,9 TDI. O takie pojazdy jest coraz trudniej. Diesle nowe i nowoczesne są wprawdzie bardziej ekologiczne od technologii TDI, ale droższe i nie tak trwałe. W tej sytuacji znacznie zmalała różnica w cenie i kosztach obsługi auta z silnikiem diesla w porównaniu z mniej ryzykownym silnikiem benzynowym.

Jeszcze w połowie 2016 r. udział diesli w zachodnioeuropejskim rynku nowych aut osobowych przekraczał 50 proc. A dziś? Według firmy analitycznej LMC Automotive w I półroczu ten udział w przypadku nowych pojazdów zmniejszył się do 46 proc. Oznacza to, że jeśli w tym okresie zarejestrowano w Europie Zachodniej prawie 3,6 mln diesli, to jest to o 180 tys. mniej niż rok wcześniej.

Przyczyną wcale nie jest dieselgate, ale fakt, że auta z silnikami diesla rzeczywiście bardziej zatruwają środowisko niż benzynowe, nie mówiąc o hybrydach. Zdaniem analityków LMC Automotive wyznacznikiem trendów stał się teraz rynek francuski, gdzie coraz więcej zmotoryzowanych przekonuje się do hybryd, a także, wraz z rozwojem infrastruktury, do aut z napędem elektrycznym.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Polskie monety na aukcji. 80 dukatów sprzedano za 5,6 mln złotych
Biznes
Rodzina Mulliez pod lupą sędziów śledczych
Biznes
Zły pierwszy kwartał producentów samochodów
Biznes
Szwecja odsyła Putina z kwitkiem; rosyjskie rury zatopione na dnie Bałtyku
Biznes
Apple spółką wartościową? Rekordowe 110 miliardów dolarów na skup akcji
Materiał Promocyjny
20 lat Polski Wschodniej w Unii Europejskiej