Nowa strategia mBanku

Wystawiony na sprzedaż kredytodawca przyjął właśnie strategię na lata 2020-2023. Rentowność ma wzrosnąć, ale tempo rozwoju – spaść.

Aktualizacja: 12.12.2019 17:33 Publikacja: 12.12.2019 17:31

Nowa strategia mBanku

Foto: Fotorzepa, Marta Bogacz

Główne cele finansowe zakładają, że ROE, czyli zwrot z kapitałów własnych, ma wzrosnąć w 2023 r. do 10,5 proc. z 7,9 proc. w tym roku.

Przychody mają rosnąć szybciej niż koszty

Ma to być możliwe dzięki poprawieniu marży odsetkowej netto (NIM) do 3 proc. z 2,7 proc. oraz zmniejszeniu wskaźnika kosztów do dochodów (bez podatku bankowego) poniżej 40 proc. z obecnych 43,4 proc. Celem jest wypłata 50 proc. zysku netto w formie dywidendy. Prawdopodobnie ma to być możliwe dzięki zmniejszeniu udziału nierentownych hipotek walutowych w portfelu i zastępowaniu ich złotowymi hipotekami oraz kredytami konsumpcyjnymi, co podniesie rentowność aktywów. Mniej walutowych hipotek to także mniejszy wymóg kapitałowy, co dodatkowo poprawi ROE.

Średnioroczny wzrost kredytów ma wynosić 6 proc. (8,7 proc. między wrześniem 2016 a wrześniem 2019 r.), podobnie jak depozytów (rosły średniorocznie po 10,8 proc.). Przychody ogółem mają zwiększać się rocznie po 8 proc. (w ostatnich trzech latach po 9,7 proc.) a koszty po 5 proc. (ostatnio po 6,3 proc.).

Celem banku jest wypłata dywidendy na poziomie 50 proc. zysku netto. Współczynniki kapitałowe mają na koniec roku wynosić minimum 1,5 p.p. powyżej wymagań Komisji Nadzoru Finansowego.

W dokumencie nie wspomniano o problemie hipotek walutowych, które w mBanku są warte blisko 17 mld zł i stanowią 16 proc. jego portfela kredytów brutto. Sprawa ta może być sporym – choć nie wiadomo jak dużym – ciężarem dla wyników banku. Nie ma też informacji o sprzedaży - Commerzbank mający blisko 70 proc. akcji mBanku musi je sprzedać, aby sfinansować swoją restrukturyzację. Strategia została opracowana jako odpowiedź na bieżące zmiany w otoczeniu rynkowym i regulacyjnym oraz spodziewane trendy w przyszłości. Bank wziął pod uwagę m.in. perspektywy gospodarcze, postęp technologiczny, zmianę zachowań i oczekiwań konsumentów, lokalne ograniczenia, a także uwarunkowania wewnętrzne.

Ważna technologia

Bank skupi się na czterech obszarach, odpowiadających kluczowym komponentom jego modelu biznesowego. W zakresie klientów, ich akwizycji i relacji wskazano na rozwój orgraniczny. „Będziemy stale pozyskiwać nowych klientów szczególnie młodych i firmy, oraz wzmacniać naszą pozycję w grupie wiekowej 30-45 lat. Poprawimy retencję klientów indywidualnych, rozwiniemy produkty kotwiczące ich w banku na poszczególnych etapach cyklu życia. W segmencie korporacyjnym będziemy kształtować portfel klientów antycypując trendy i zmiany w otoczeniu rynkowym i regulacyjnym. Jednocześnie zachowamy dużą dywersyfikację eskpozycji. Rozbudujemy wiedzę o klientach, aby jeszcze precyzyjniej identyfikować i zaspokajać ich potrzeby, konstruując spersonalizowaną ofertę. Zgodnie z założeniami empatii, będziemy komunikować się z klientami w sposób zrozumiały i wyróżniać transparentnością oferty, w tym naszej polityki cenowej” – czytamy w strategii.

W zakresie ekosystemu i user experience wskazano, że celem jest stałe ulepszanie zdalnych kanałów dostępu i promocja samoobsługi cyfrowej. „Nadamy wiodącą rolę aplikacji mobilnej, posiadającej identyczny zakres funkcjonalności jak serwis bankowości internetowej, a contact center i placówki będą pełnić rolę wspierającą. Będziemy rozwijać platformę detaliczną przez uzupełnienie jej o usługi dodane i ofertę wybranych partnerów, w tym niefinansowych. Skupieni na zapewnieniu wygody, łatwości i szybkości obsługi, zbudujemy najlepszą w Polsce bankowość cyfrową dla korporacji” – deklaruje mBank.

Pod względem efektywności i przewagi operacyjnej bank chce utrzymać przewagę technologiczną w sektorze finansowym. ”Będziemy opierać się na zwinnych interdyscyplinarnych zespołach, projektujących i dostarczających rozwiązania od początku do końca. Zmodyfikujemy architekturę IT, wykorzystując najlepsze praktyki w branży. Zwiększymy zakres cyfrowej samodzielności klientów, równolegle optymalizując sieć sprzedaży. Poprawimy sprawność operacyjną banku poprzez implementację na szeroką skalę automatyzacji oraz uproszczenie procesów” – dodano.

Środowisko, edukacja i dobrobyt

Pod względem pracowników i kultury organizacyjnej bank chce dbać, aby środowisko i organizacja pracy sprzyjały efektywności, współpracy, wysokiemu zaangażowaniu i kreowaniu innowacyjnych rozwiązań. „Chcemy kształtować menedżerów, którzy myślą perspektywicznie i inspirują do rozwoju oraz pracowników, którzy poszukują nowych rozwiązań i dbają o klienta. Wykorzystamy technologię, aby odciążyć pracowników od rutynowych zadań oraz będziemy wdrażać zautomatyzowane narzędzia ułatwiające zapewnienie zgodności z regulacjami” - dodano.

Po raz pierwszy integralną częścią dokumentu stała się również strategia ESG/CSR. Bank zamierza prowadzić naszą działalność z uwzględnieniem zasad zrównoważonego rozwoju, edukować, dbać o klimat i środowisko oraz wspierać dobrobyt. Kierunkowskazem są Sustainable Development Goals (SDGs), czyli globalne cele zrównoważonego rozwoju wytyczone przez ONZ.

Główne cele finansowe zakładają, że ROE, czyli zwrot z kapitałów własnych, ma wzrosnąć w 2023 r. do 10,5 proc. z 7,9 proc. w tym roku.

Przychody mają rosnąć szybciej niż koszty

Pozostało 96% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Kompendium wiedzy dla firm o ESG i transformacji energetycznej
Materiał Promocyjny
Mity i fakty - Czy to prawda, że elektryczne auta palą się częściej niż spalinowe?
Banki
Czy wysokie stopy zaburzają wyniki banków
Banki
Sbierbank wycofuje kartę kredytową dla dzieci, bo jednorożec miał kolory tęczy
Banki
Nordea wyprała brudne pieniądze Rosjan. Bankowi grozi potężna kara
Banki
Jakim prezesem Banku Pekao będzie Cezary Stypułkowski?