Reklama

Skąd tak nierówny wzrost składek na BFG?

Giełdowe banki średnio zapłacą w tym roku o 120 proc. więcej na fundusz restrukturyzacji, ale rozpiętość zmian jest bardzo duża. Z czego wynika?

Aktualizacja: 18.04.2019 13:58 Publikacja: 18.04.2019 13:17

Skąd tak nierówny wzrost składek na BFG?

Foto: Bloomberg

W tym roku cały sektor bankowy musi zapłacić składkę na fundusz przymusowej restrukturyzacji większą o 110 proc. niż rok temu i wyniesie równe 2 mld zł. Giełdowe banki w sumie wyłożą blisko 1,7 mld zł, co oznacza wzrost o 120 proc.

Jednak tempo przyrostu ani wysokość składek w relacji do wielkości bilansów nie są równe w poszczególnych bankach. Na przykład w Aliorze składka urosła aż o 190 proc. a w Getin Noble Banku tylko o 70 proc., odpowiednio więcej i mniej niż średnio na rynku. Ciekawe jest także to, że nie rosły wyraźnie mocniej niż na rynku składki banków (Santander i BNP Paribas), które w listopadzie dokonały przejęć i ich bilanse skokowo się zwiększyły. Poza tym Pekao, który ma bilans mniejszy o 130 mld zł od PKO BP, zapłaci 370 mln zł w porównaniu do „tylko" 326 mln zł tego drugiego gracza.

RP.PL i The New York Times w pakiecie za 199zł!

Kup roczną subskrypcję w promocji Black Month - duet idealny i korzystaj podwójnie!

Zyskujesz:

- Roczny dostęp do The New York Times, w tym do- News, Games, Cooking, Audio, Wirecutter i The Athletic.

- RP.PL- twoje rzetelne i obiektywne źródło najważniejszych informacji z Polski i świata z dodatkową weekendową porcją błyskotliwych tekstów, wnikliwych analiz i inspirujących rozmów w ramach magazynu PLUS MINUS.

Reklama
Banki
Revolut chce być bankiem. Planuje oddział w Polsce
Banki
Wyniki BNP Paribas bez fajerwerków. Kursy w dół
Banki
PKO BP bije rekord zysków. I szykuje sojusz z Allegro.
Banki
NBP: banki zarabiają coraz więcej. Od początku roku to już 36 mld zł
Materiał Promocyjny
Rynek europejski potrzebuje lepszych regulacji
Banki
Dlaczego banki chętnie wchodzą w fintechowe sojusze?
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama