- W ciągu pierwszych dwóch lat istnienia udało nam się nie tylko wprowadzić BLIKA na innowacyjny rynek bezgotówkowych płatności, ale także zająć na nim znaczącą pozycję. Zdajemy sobie sprawę, że to dopiero początek drogi, dlatego cały czas wdrażamy nowe funkcjonalności systemu, poszerzamy jego sieć akceptacji oraz dołączamy kolejne banki. Wierzymy, że BLIK w aplikacjach bankowości mobilnej to najlepsze rozwiązanie płatnicze dla użytkowników - mówi Grzegorz Długosz, prezes Polskiego Standardu Płatności, operatora systemu BLIK.
BLIK wystartował 9 lutego 2015 roku na mocy porozumienia sześciu największych banków w Polsce - PKO Banku Polskiego, Alior Banku, Banku Millennium, Banku Zachodniego WBK, ING Banku Śląskiego i mBanku. System powstał w oparciu o IKO - aplikację PKO BP. Podstawowym założeniem systemu było to, by każdy użytkownik BLIKA mógł w dowolnym miejscu i o dowolnej porze, przy wykorzystaniu różnych kanałów, zrealizować transakcję w szybki, wygodny i bezpieczny sposób - wyłącznie ze smartfonem w ręku.
Twórcy systemu nawiązywali współpracę z kolejnymi bankami (do banków-uczestników dołączył Getin Noble Bank, Orange Finanse oraz T-Mobile Usługi Bankowe, a wkrótce dołączy także Credit Agricole Bank Polska), agentami rozliczeniowymi i integratorami płatności (dziś to eService, First Data, PayTel, Dotpay, Przelewy24, Tpay, Blue Media, CashBill, eCard, PayU, Euronet i ITCARD), wprowadzając jednocześnie wiele nowych funkcjonalności. Dzisiaj spośród 7 milionów użytkowników bankowości mobilnej już prawie 3,5 miliona osób korzysta z BLIKA, wykonując blisko 2 miliony transakcji miesięcznie.
BLIK odniósł spory sukces w segmencie e-commerce. Dziś transakcje w sklepach internetowych stanowią najwięcej, bo około 40 proc. wszystkich realizowanych transakcji. BLIK obecny jest w serwisie Allegro, czołowej platformie zakupowej w Polsce, co oznacza, że dziś BLIKIEM można płacić w prawie wszystkich polskich sklepach internetowych.
- Naszą strategią jest, by dla każdego mobilnego klienta banku BLIK stał się metodą płatności pierwszego wyboru w e-commerce. Płatności online ewoluują nieustannie, wymagając coraz większej wygody dla użytkownika, stają się coraz bardziej mobilne. BLIK jest szybki, wygodny, bezpieczny i co ważne z punktu widzenia sklepu internetowego - gwarantuje wysoką konwersję. Cieszymy się, że udało nam się nawiązać współpracę z takim gigantem jak Allegro, bo jest to zwieńczenie ważnego etapu budowy sieci akceptacji w polskim e-commerce - podkreśla Dariusz Mazurkiewicz, wiceprezes Polskiego Standardu Płatności. Dodaje, że wprowadzona niedawno w Millennium metoda „jednego kliknięcia" przy silnej autoryzacji kodem PIN daje szerokie możliwości obsługi płatności w e-commerce.