Banki powalczą o klientów

2014 będzie rokiem rozwoju bankowości mobilnej, produktów oszczędnościowych i poprawy obsługi klientów – wynika z sondy „Rz”.

Publikacja: 10.01.2014 10:11

Banki powalczą o klientów

Foto: Bloomberg

Z zebranych przez nas deklaracji wynika, że na rozwijanie bankowości mobilnej najbardziej postawią mBank, BZ WBK oraz ING Bank Śląski. Będzie ona szczególnie oczkiem w głowie mBanku, który w 2013 r. uruchomił nową platformę elektroniczną, a w tym roku rusza z drugą częścią tego przedsięwzięcia.

– Dalej będziemy rozwijać projekt nowego mBanku. W ciągu kilku tygodni udostępnimy klientom kolejne nowe, innowacyjne rozwiązania, tym razem skoncentrowane na bankowości mobilnej. Przed nami również praca nad procesem migracji klientów dawnego MultiBanku, a także mBanku w Czechach i na Słowacji do nowej platformy – mówi Cezary Kocik, wiceprezes mBanku ds. bankowości detalicznej.

Zaangażowanie w dostarczanie usług przez mobilne urządzenia planuje także BZ WBK. Choć na razie nie zdradza szczegółów, to wiadomo, że w tym roku będzie to dla niego projekt strategiczny. – W szczególności chcemy się skupić na rozwoju funkcjonalności płatności mobilnych, rozwiązań bankowości mobilnej dla klientów biznesowych oraz udostępnianiu naszych rozwiązań na kolejne typy urządzeń mobilnych – mówi Miłosz Brakoniecki, dyrektor bankowości elektronicznej BZ WBK. Podkreśla, że z bankowości mobilnej BZ WBK korzysta już ponad 230 tys. klientów.

Całą listę produktów i usług zbudowanych w oparciu na najnowszych technologiach ma do wprowadzenia ING BSK. – Zamierzamy nadal rozwijać nasze aplikacje mobilne, które do końca ub.r. zostały ściągnięte już ponad 365 tys. razy. W obszarze płatności mobilnych zaimplementujemy nowe rozwiązania oparte na technologii NFC (płatności zbliżeniowe – red.), wspólny standard płatności mobilnych oraz P2P. W planach mamy także rozwój sieci bankomatów zbliżeniowych. W najbliższym czasie udostępnimy także klientom usługę elektronicznego portfela V.me by Visa – mówi Mateusz Poznański, dyrektor ING BSK odpowiedzialny za rachunki, płatności, oszczędności i inwestycje.

Niedługo ruszy projekt sześciu banków (PKO BP, Alior, Millennium, BZ WBK, ING BSK oraz mBank), czyli wspólny standard płatności mobilnych zbudowany na bazie usługi IKO, stworzonej przez PKO BP. Jednak każdy bank ma pole do popisu, bo będzie oferował swoje aplikacje i funkcjonalności.

Banki mocno postawią także na produkty oszczędnościowe. – 2014 będzie w banku Credit Agricole rokiem oszczędności i kont. Stawiamy na tradycyjne produkty, tj. dobrze oprocentowane lokaty, ale i produkty nowe, innowacyjne. Już w ubiegłym roku wprowadziliśmy programy systematycznego oszczędzania – mówi Jędrzej Marciniak, członek zarządu Credit Agricole. Na początku tego roku bank wprowadził kolejny tego typu program, który wspiera klientów w oszczędzaniu na wkład własny przy zakupie mieszkania i pozwala na otrzymanie kredytu hipotecznego z obniżoną marżą.

Na produktach oszczędnościowo-inwestycyjnych swoją przewagę konkurencyjną chce budować także Deutsche Bank PBC. – Chcemy to robić w oparciu na jednej z najszerszych na rynku ofert produktów inwestycyjnych i ubezpieczeniowych, szczególnie odpowiadających na dylemat niskich stóp procentowych oraz zabezpieczenia przyszłych emerytur, zwłaszcza w świetle zmian w OFE – mówi Leszek Niemycki, prezes Deutsche Bank PBC.

PKO BP na ten rok przygotowuje m.in. zmiany w ofercie podstawowych kont. – W szczególności dla młodzieży, a także dla klienta masowego. Konta będą oferowane w pakietach z atrakcyjnymi produktami oszczędnościowymi, kredytowymi oraz nowoczesnymi narzędziami płatniczymi – w tym IKO i nowymi kartami płatniczymi. Duży nacisk kładziemy na pozyskiwanie młodych klientów, a następnie na ich edukację, aktywizację oraz oferowanie dodatkowych usług, które budują długoterminową lojalność wobec banku – mówi Szymon Wałach, dyrektor pionu klienta indywidualnego PKO BP.

Citi Handlowy skupi się z kolei na rozpoczętej już zmianie modelu całej dystrybucji bankowości detalicznej. Chce, żeby do końca przyszłego roku w jego sieci było 25 nowych placówek typu Smart.

Z kolei Getin Noble Bank w drugim roku wdrażania strategii Getin UP skoncentruje się na poprawie jakości obsługi i lepszych relacjach z klientami.

Bertrand Facq, partner w Bain & Company

W Polsce zarówno dla segmentu bankowości indywidualnej, jak i korporacyjnej największy potencjał wzrostu jest w sprzedaży wiązanej nakierowanej na istniejących klientów oraz przejmowaniu ich od innych banków. W najnowszym badaniu Bain & Company dotyczącym wskaźnika NPS (Net Promoter Score – wskaźnik polecania instytucji przez klienta) w bankowości detalicznej w Polsce widać, że 4,7 proc. klientów indywidualnych zmieniło główny bank w ostatnim roku. To nie tylko najwięcej w Europie, ale również wśród pozostałych 27 badanych krajów na świecie. W takiej sytuacji budowanie przywiązania i lojalności klientów wydaje się kluczowe w nadchodzących latach i powinno znaleźć ważne miejsce w strategii banku.

Walka o nowych klientów

Kilka banków ma ambitne plany na ten rok, choć niechętnie podają konkretne liczby. Alior Bank, któremu w ciągu ostatnich dwóch lat  przybywało po 400 tys. nowych klientów rocznie, zapewnia, że celem  jest utrzymanie pozycji lidera w tej kategorii. W wypadku BZ WBK prezes Mateusz Morawiecki już jesienią ubiegłego roku  zapowiadał, że bank będzie rocznie pozyskiwał 400–500 tys. klientów indywidualnych. Ambitny plan ma także Getin Noble Bank, któremu w 2013 r. przybyło ponad 300 tys. rachunków osobistych, a teraz zapewnia, że w 2014 r. nie chce zwalniać tempa. Otwarcie ponad 200 tys. nowych rachunków zakłada mBank. Podobny plan ma Bank Pocztowy, który  w 2014 r. chce zdobyć ponad 230 tys. klientów i tym samym przekroczyć 1,6 mln, ale celem strategicznym jest, żeby korzystali oni z większej liczby produktów.  Millennium chce utrzymać dynamikę pozyskiwania nowych klientów na poziomie 12–13 tys. miesięcznie, co oznacza, że rocznie powinno mu ich przybyć ponad 150 tys. Z kolei Deutsche Bank PBC w 2014 r. planuje przekroczenie liczby 500 tys. klientów, co oznacza wzrost o co najmniej 70 tys. osób fizycznych i firm. Dwa największe banki – PKO BP i Pekao – nie ujawniają swoich planów.  Większość banków zwraca uwagę, że nie chodzi po prostu o powiększenie bazy, ale o zdobycie tych, którzy będą aktywnie korzystać z usług. Dlatego oferują produkty, dzięki którym zbudują długotrwałe relacje, jak np. programy systematycznego oszczędzania. Jednocześnie wyczerpuje się potencjał do pozyskiwania klientów z grupy tych, którzy nie korzystają jeszcze z usług finansowych. To oznacza, że zdobywanie aktywnych klientów będzie w dużym stopniu oznaczało odbieranie ich konkurentom.

Z zebranych przez nas deklaracji wynika, że na rozwijanie bankowości mobilnej najbardziej postawią mBank, BZ WBK oraz ING Bank Śląski. Będzie ona szczególnie oczkiem w głowie mBanku, który w 2013 r. uruchomił nową platformę elektroniczną, a w tym roku rusza z drugą częścią tego przedsięwzięcia.

– Dalej będziemy rozwijać projekt nowego mBanku. W ciągu kilku tygodni udostępnimy klientom kolejne nowe, innowacyjne rozwiązania, tym razem skoncentrowane na bankowości mobilnej. Przed nami również praca nad procesem migracji klientów dawnego MultiBanku, a także mBanku w Czechach i na Słowacji do nowej platformy – mówi Cezary Kocik, wiceprezes mBanku ds. bankowości detalicznej.

Pozostało 90% artykułu
Banki
ZBP: Rezygnacja z „kredytu 0 proc.” paradoksalnie zwiększy popyt na kredyty hipoteczne
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Banki
Prezes NBP Adam Glapiński: Sektor bankowy słabo pełni swoją podstawową funkcję
Banki
EBC znów obciął stopę depozytową. Czwarty raz w 2024 roku
Banki
Niespodziewany ruch banku centralnego Szwajcarii ws. stóp procentowych
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Banki
Szwajcarski bank centralny tnie stopy mocniej niż się spodziewano