Wykluczonych finansowo czuje się 15 proc. Polaków

W Polsce wykluczonych finansowo jest około 7 mln osób, które nie posiadają konta bankowego. Jednak prawie jedna trzecia z nich w ogóle nie chce mieć rachunku bankowego

Aktualizacja: 12.12.2016 14:41 Publikacja: 12.12.2016 12:29

Wykluczonych finansowo czuje się 15 proc. Polaków

Foto: 123rf.com

W grupie wykluczonych finansowo Polaków co czwarty (27 proc.) badany to osoba młoda, w wieku 18-34 lata, podczas gdy co piąty (21 proc.) jest na emeryturze. Częściej jest to kobieta (60 proc. przypadków) niż mężczyzna. 39 proc. wykluczonych ma stałą pracę, 19 proc. określa się jako bezrobotny, a 9 proc. jako uczeń lub student. Aż 85 proc. badanych deklaruje, że ma wykształcenie średnie lub wyższe – wynika z badań MasterCard.

Dochody to nie wszystko - problem wykluczenia finansowego dotyczy znacznej grupy społecznej, również osób, które są postrzegane jako dobrze „radzące sobie" w społeczeństwie. Około 42 proc. twierdzi, że zarabia poniżej 2.500 zł, a 21 proc. deklaruje przychód w przedziale 2.500-5.000 zł lub więcej (pozostałe 37 proc. badanych nie podało zarobków). Tylko 14 proc. ankietowanych w badaniu Mastercard deklaruje, że korzysta z zasiłków lub innej formy wsparcia ze strony państwa.

Niższa jakość życia

Wykluczenie finansowe ma swoje negatywne konsekwencje, jeśli chodzi o nierówności społeczne. Aż 68 proc. ankietowanych przez Mastercard płaci czynsz gotówką, a 95 proc. opłaca tak inne bieżące rachunki. Konieczność używania gotówki sprawia, że osoby wykluczone finansowo są bardziej narażone na problemy w wyniku zgubienia lub kradzieży pieniędzy. Większe jest też ryzyko sporów, ponieważ transakcje gotówkowe nie zapewniają elektronicznego potwierdzenia lub dowodu zakupu. Gotówka nie umożliwia również dokonania przedpłaty lub wcześniejszego zlecenia płatności. W sytuacji, gdy osoby wykluczone finansowo muszą skorzystać z systemu bankowego, są zdani na pomoc bliskich lub znajomych, co uzależnia ich od innych.

Wśród wykluczonych finansowo jednocześnie rośnie wykorzystanie nowych technologii. Telefonu komórkowego używa już 68 proc. ankietowanych, a 39 proc. korzysta z laptopa. Mimo to 15 proc. z nich wciąż sygnalizuje, że nie ma dostępu do usług finansowych. - Wykluczenie finansowe ma duży wpływ na jakość życia Polaków, pozbawiając ich podstawowych korzyści, takich jak niezależność, bezpieczeństwo finansowe czy dostęp do globalnej gospodarki. Dlatego Mastercard aktywnie włącza się w rozwiązanie tego problemu, zwiększając dostęp do usług finansowych dzięki innowacjom. Coraz szybszy rozwój elektronicznych usług finansowych, połączony z otwartością Polaków na nowe technologie, otwiera nowe możliwości w tym zakresie – mówi Bartosz Ciołkowski, dyrektor generalny polskiego oddziału Mastercard Europe.

Brak wiedzy i zaufania do banków

Posiadanie dostępu do usług finansowych oraz korzystanie z nich jest według 67 proc. ankietowanych w badaniu Mastercard ważne, żeby uznać społeczeństwo za włączające, czyli dające równe szanse. Mimo to tylko 6 na 10 wykluczonych finansowo Polaków uważa, że nasz kraj zapewnia odpowiedni dostęp, a 4 czterech 10 – odpowiednie możliwości korzystania z usług finansowych. Badanie ujawnia, że główne powody nieposiadania w pełni funkcjonalnego rachunku bankowego lub niekorzystania z usług finansowych to brak wiedzy oraz brak zaufania do sektora bankowego. Niemal jedna trzecia (27 proc.) osób wykluczonych finansowo w ogóle nie chce mieć rachunku bankowego, co może wskazywać na brak wiedzy o potencjalnych korzyściach. Z kolei 16 proc. - najwięcej w Europie - nie chce powierzać bankom swoich pieniędzy, ponieważ im nie ufa.

Dzieje się tak mimo korzyści, jakie ankietowani dostrzegają w posiadaniu konta, takich jak: większa elastyczność w płaceniu (54 proc.), poczucie niezależności (21 proc.) i bezpieczeństwo finansowe (21 proc.). Inne, bardziej „namacalne" korzyści, jakie widzą badani to: możliwość kupowania w sieci (15 proc.), korzystanie z bankomatów (13 proc.) czy z debetu na koncie (11 proc.).

- Wyniki naszego badania poświęconego wykluczeniu finansowemu są niepokojące. Potwierdzają one, że problem ten dotyczy nie tylko krajów rozwijających się, ale też Europy. Na szczęście mamy do dyspozycji narzędzia, które pozwalają z nim walczyć, takie jak współpraca różnych instytucji, edukacja i innowacje. Dzięki rosnącemu dostępowi do nowych technologii, takich jak np. smartfony, nie ma wątpliwości, że droga do zwiększenia dostępu obywateli do systemu finansowego jest drogą cyfrową. Ta zmiana będzie miała pozytywny wpływ na życie milionów osób, ponieważ przyczyni się do budowy bardziej sprawiedliwego społeczeństwa – mówi Ann Cairns, prezes ds. międzynarodowych w Mastercard.

W „ubankowieniu" Polaków może pomóc ułatwienie im dostępu do nowych technologii, czyli tzw. włączenie cyfrowe. 80 proc. badanych przez Mastercard uważa je za ważny element wyrównywania szans społecznych. Prawie wszyscy badani (86 proc.) zgadzają się ze stwierdzeniem, że każdy zasługuje na równy dostęp do internetu.

Banki
Prezes NBP Adam Glapiński: Sektor bankowy słabo pełni swoją podstawową funkcję
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Banki
EBC znów obciął stopę depozytową. Czwarty raz w 2024 roku
Banki
Niespodziewany ruch banku centralnego Szwajcarii ws. stóp procentowych
Banki
Szwajcarski bank centralny tnie stopy mocniej niż się spodziewano
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Banki
Ludwik Kotecki, RPP: Adam Glapiński złamał naszą dżentelmeńską umowę