mBank chce zarobić na własnej renomie

Bank zainwestuje 50 mln euro w finteki i dzięki swojej skali chce je rozwinąć. Przekonuje, że za granicą jest postrzegany jako innowacyjna instytucja, dlatego mógłby uzyskać dobrą wycenę przy wyjściu z inwestycji.

Publikacja: 16.02.2017 11:28

mBank chce zarobić na własnej renomie

Foto: Fotorzepa, Grzegorz Zawisza

W ramach projektu mAkcelerator mBank zainwestuje 50 mln euro, czyli ponad 200 mln zł, w rozwój nowoczesnych technologii. Decyzją zarządu banku powstaje fundusz, który będzie inwestował w start-upy technologiczne. To pierwsze tego typu przedsięwzięcie w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. Polski bank ma ambicję dołączyć do grona liderów mających wpływ na cyfrową transformację w sektorze finansowym. Na inwestycji zyskać mają też klienci mBanku, którzy jako pierwsi będą korzystać z nowoczesnych rozwiązań.

– Celem projektu jest rozwój najnowocześniejszych technologii, które pomogą instytucjom finansowym na całym świecie sprostać wyzwaniom ery fintech – wyjaśnia Cezary Stypułkowski, prezes mBanku.

Fundusz będzie inwestował w młode firmy, które z czasem staną się partnerami dla instytucji finansowych na całym świecie. W początkowej fazie inwestycji, innowatorzy będą pracować z pierwszym partnerem – czyli mBankiem – obsługującym ponad 5 mln klientów w Polsce, Czechach i na Słowacji, który pozwoli im na zbudowanie masy krytycznej. Następnie firmy te, ze wsparciem finansowym i know-how funduszu, zaoferują swoje sprawdzone pomysły na całym świecie.

Jeszcze nikt w regionie nie stworzył tego typu „laboratorium fintech" – zarówno pod względem wartości inwestycji, jak i liczby potencjalnych użytkowników i związanych z tym możliwości. Funduszem pokierują doświadczeni menadżerowie: Jarosław Mastalerz, dotychczasowy wiceprezes banku oraz Wojciech Chmielewski, szef strategii. Odejdą oni z mBanku i całkowicie poświęcą się nowemu projektowi. Wszystkie inwestycje funduszu zatwierdzać komitet inwestycyjny składający się z doświadczonych menedżerów mBanku: Cezarego Stypułkowskiego, prezesa zarządu, Christopha Heinsa, wiceprezesa ds. finansów oraz Cezarego Kocika i Przemysława Gdańskiego – wiceprezesów ds. bankowości detalicznej i korporacyjnej.

mBank przekonuje, że za granicą wyrobił sobie markę bardzo innowacyjnej instytucji. Często podczas konferencji i sympozjów poświęconych fintekowi jest podawany jako przykład. Teraz bank chce realnie skorzystać z tego aktywa. Rozwinięcie projektu (chodzi o fazę akceleracji a nie startupu) i zbudowanie ma doprowadzić do sprzedaży go po kilku latach, a dobra renoma i marka mBanku jako innowacyjnej instytucji (był to pierwotnie bank jedynie internetowy) ma pozwolić na uzyskanie wysokiej wyceny. – Na razie nie myślimy jeszcze o sposobie wyjścia z inwestycji, giełda jest jedną z opcji. Czy to będzie giełda w Warszawie czy w Nowym Jorku, gdzie inwestorzy bardziej doceniają inwestycyjne projekty, będzie miarą sukcesu danej inwestycji – mówi prezes mBanku.

W pierwszych trzech-pięciu latach ma być wydanych większość z kwoty 50 mln euro. Rocznie bank jest w stanie inwestować w trzy-cztery projekty. Ma już pierwsze cztery firmy na oku, pierwszą inwestycję może przeprowadzić za kilka miesięcy. Bank nie zamyka się tylko na inwestycje w Polsce, przeciwnie – większość projektów może pochodzić z zagranicy. – Do tej pory dostawaliśmy sporo zapytań od firm z całego świata, ale był to proces nieuporządkowany. Teraz się to zmieni – dodaje Chmielewski.

– Projekt jest ogromną szansą dla mBanku, zarówno w wymiarze finansowym, jak i konkurencyjnym. Umocni naszą pozycję jako firmy dobrze przygotowanej na wyzwania cyfrowej gospodarki, potrafiącej odpowiadać na oczekiwania coraz bardziej mobilnych klientów. To jedna z kluczowych inicjatyw strategii „mobilny Bank" na lata 2016-2020 – dodaje Cezary Stypułkowski.

W ramach projektu mAkcelerator mBank zainwestuje 50 mln euro, czyli ponad 200 mln zł, w rozwój nowoczesnych technologii. Decyzją zarządu banku powstaje fundusz, który będzie inwestował w start-upy technologiczne. To pierwsze tego typu przedsięwzięcie w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. Polski bank ma ambicję dołączyć do grona liderów mających wpływ na cyfrową transformację w sektorze finansowym. Na inwestycji zyskać mają też klienci mBanku, którzy jako pierwsi będą korzystać z nowoczesnych rozwiązań.

Pozostało 85% artykułu
Banki
ZBP: Rezygnacja z „kredytu 0 proc.” paradoksalnie zwiększy popyt na kredyty hipoteczne
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Banki
Prezes NBP Adam Glapiński: Sektor bankowy słabo pełni swoją podstawową funkcję
Banki
EBC znów obciął stopę depozytową. Czwarty raz w 2024 roku
Banki
Niespodziewany ruch banku centralnego Szwajcarii ws. stóp procentowych
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Banki
Szwajcarski bank centralny tnie stopy mocniej niż się spodziewano