fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Media i internet

Chwiejny kwartał mediowych spółek

Prezes Cyfrowego Polsatu Dominik Libicki
Fotorzepa, Szymon Łaszewski
Cezary Adamczyk
Magdalena Lemańska
Najskuteczniej w regionie kontrolują koszty, dzięki czemu Cyfrowy Polsat jest najbardziej rentowną firmą
Niestabilna sytuacja na rynkach walutowych i reklamowych dała się największym publicznym mediowym koncernom we znaki. Z przeanalizowanych przez „Rz" raportów kwartalnych 20 czołowych europejskich przedstawicieli tego sektora wynika, że w III kwartale ich łączny zysk netto spadł aż o 56 proc., w czym istotny udział miał TVN.
Są wśród nich m.in. brytyjski i niemiecki operator płatnej telewizji BSkyB i Sky Deutschland, Cyfrowy Polsat, Bertelsmann (należy do niego m.in. telewizyjna grupa RTL Group), Agora, wydawnictwo Axel Springer, TVN, czeska grupa CME, rosyjska CTC i włoski Mediaset.
Dla połowy z 20 firm III kw. zakończył się pod kreską. Rok wcześniej odsetek ten był o połowę mniejszy. – Patrząc na wyniki netto, trzeba pamiętać, że poszczególne spółki są zadłużone i często jest to dług denominowany w euro lub dolarach amerykańskich, co biorąc pod uwagę obecną słabość walut w naszym regionie, skutkuje papierowymi stratami. Tego typu straty zanotowały Polsat i TVN. Zmiany kursów walut sprawiły, że np. czeski koncern Central European Media Enterprises zanotował 46 mln dol. straty na samej zmianie wartości długu – mówi Piotr Janik, analityk KBC Securities.

Pomaga kontrola kosztów

Kurs CME od początku roku spadł o 62 proc. – Kryzys zadłużenia nie służy mocno zadłużonym spółkom. A dług CME to 1,2 mld dol., czyli ośmiokrotność EBITDA firmy (zysk przed opodatkowaniem i amortyzacją – red.) –  mówi Waldemar Stachowiak, analityk Ipopema Securities.
Zawirowania na rynkach i polityczne zwroty akcji zaszkodziły też włoskiemu Mediasetowi, który należy do Silvia Berlusconiego – byłego już premiera Włoch, który w ostatnim czasie podał się do dymisji. Od początku roku wycena jego walorów spadła o 60 proc.
Na poziomie zysku operacyjnego spółki łącznie zanotowały 3-proc. spadek, a ich łączne przychody wzrosły o 5 proc., do nieco ponad 11 mld euro. Tak niskiemu wzrostowi winna jest niepewna sytuacja na rynku reklamy, która różni się na poszczególnych rynkach.
Dlatego w grupie spółek medialnych najlepiej radzą sobie operatorzy płatnych telewizji, których przychody pochodzą głównie z opłat od klientów.
Wprawdzie ich łączny zysk netto spadł o ok. 10 proc., głównie za sprawą Cyfrowego Polsatu i Sky Deutschland, ale już wpływy z działalności podstawowej zwiększyły się o ponad jedną trzecią, a przychody rosły w tempie 8 proc. Wśród tych firm Cyfrowy Polsat okazuje się jedną z najbardziej efektywnych firm w Europie. W III kw. jego rentowność operacyjna (stosunek zysku operacyjnego do przychodów firmy) sięgnęła 36 proc., podczas gdy średnia dla tej grupy firm nie przekraczała 20 proc. – Ten wzrost zaskoczył wszystkich. Odpowiadają za to m.in. udana transmisja walki Kliczko-Adamek i wzrost średniego przychodu na abonenta w spółce – mówi Stachowiak.
Jak podkreśla Piotr Janik, Cyfrowy Polsat to spółka, która wyjątkowo dba o swoje koszty. – Trzyma je w ryzach i dzięki temu jest obok Agory jedną z najskuteczniejszych spółek pod tym względem w całym regionie. Poza tym Cyfrowy poprawił strukturę walutową swoich kosztów, zmniejszając udział kosztów denominowanych w walutach obcych. To sprawiło, że osłabienie złotego nie miało bardzo negatywnego wpływu na poziom zyskowności operacyjnej Polsatu w trzecim kwartale – zauważa.

Słabsze telewizje i prasa

Wśród firm medialnych słabo wypadają wydawcy prasy i telewizje. W obu grupach widać spadek zarówno wyniku netto, jak i operacyjnego. O ile spadek zysków netto można wytłumaczyć zdarzeniami jednorazowymi, wyraźny spadek rentowności operacyjnej wskazuje, że w dobie technologicznych zmian na rynku mediów spółki mają kłopoty z podstawowym biznesem.

Spółkom szkodzą obniżki prognoz dla reklamy

Szacunki wzrostu rynku reklamowego na świecie w tym roku wciąż spadają. Powodem jest m.in. niepewność co do rozwoju sytuacji w Grecji i we Włoszech. W Polsce firmy z branży mediowej widzą natomiast, że wydatki reklamodawców na przyszły rok są planowane ostrożnie. A wiele koncernów mediowych gros swoich wpływów pozyskuje właśnie z reklam. Według ostatnich danych ZenithOptimedia Group w tym roku wydatki na reklamę na świecie zwiększą się o 3,6 proc. (wcześniejsze mówiły o 4,1 proc.) i sięgną 466,3 mln dol. Światowe Centrum Badań nad Reklamą WARC obniżyło swoje prognozy dla rynku reklamy na ten rok z 4,6 proc. do zaledwie 3,2 proc.
Źródło: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
REKLAMA
REKLAMA