fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Media i internet

Badanie serwisów internetowych pod kątem CSR

Fotorzepa, Darek Golik
Polscy internauci ocenili serwisy internetowe pod kątem społecznej odpowiedzialności biznesu. Ale czy na pewno dobrze zrozumieli co znaczy CSR?
Polscy internauci uznają, że porównywarki cenowe są najbardziej odpowiedzialnymi społecznie (CSR - [i]corporate social responsibility[/i]) serwisami internetowymi. To kolejny dowód, że dla rodzimych konsumentów najważniejsza jest cena produktu. Strony internetowe, która umożliwiają weryfikację cen postrzegane są więc jako wrażliwe społecznie, ponieważ bezpośrednio działają na rzecz konsumentów.
Ankietowani wskazywali, które serwisy internetowe rozpoznają jako silne marki. Metoda badania oparta został o cztery filary składające się na kondycję marki: unikalność, zapotrzebowanie, czyli, to na ile dana marka odpowiada na potrzeby użytkowników, zaufanie wobec marki oraz wiedzę tj. rozumienie danej marki w odniesieniu do doświadczeń konsumentów.
Poza tym zbadano także, które z serwisów internetowych postrzegane są przez internautów jako strony, którym przypisać można tytuł odpowiedzialnych społecznie.
Wśród 10 najbardziej cenionych pod kątem odpowiedzialności społecznej stron internetowych aż cztery to porównywarki cenowe. Są wśród nich: nokaut.pl, tanio.pl, ceneo.pl, skapiec.pl.
- Polscy konsumenci rozumieją odpowiedzialność społeczną głownie jako te działania, które mają zabezpieczać ich przed przepłacaniem za produkty czy usługi. Cena jest bowiem dla nich najważniejsza. W związku z tym strony internetowe, które chronią ich kieszeń postrzegane są jako wrażliwie społecznie, bo chronią ich przed finansową manipulacją - wyjaśnia Marek Staniszewski (CSO/wiceprezes agencji Y&R).
Polscy internauci bardzo wysoko pod względem wrażliwości społecznej ocenili również plotkarski serwis smog.pl - Ten zapewne zaskakujący wybór wynika z faktu, że internauci szukają często tzw. „kulis prawdy”, dociekają „jak naprawdę jest”, czyli szukają informacji, które nie będą uładzone, a przy tym dostarczą im rozrywki - dodaje Marek Staniszewski. Serwisy, które dostarczają takich treści są postrzegane jako wiarygodne, stojące po stronie odbiorcy.
Bardzo nisko pod względem odpowiedzialności społecznej ocenione zostały z kolei serwisy aukcyjne - np. Allegro, a także, co może dziwić m.in. ogólnoświatową sieciową encyklopedię Wikipedię.
- Wikipedia jest nisko postrzegana być może dlatego, że zawarte w niej informacje nie zawsze uchodzą za wiarygodne, a przecież tam właśnie internauci szukają wiedzy - wyjaśnia Jacek Młynarski szefem BAV Consulting, działu analiz strategicznych i badań należącego do agencji Young & Rubicam Brands, która przeprowadziła badanie polskich internautów.
- W wielu rankingach Wikipedia wypada bardzo wysoko, ale w ocenie jej społecznego zaangażowania nie jest już tak postrzegana - dodaje Marek Staniszewski.
Sebastian Straube, prezes Instytutu Odpowiedzialnego Biznesu przyznaje, że wiedza na temat firm odpowiedzialnych społecznie (CSR) jest w Poslce znikoma. Poza tym polscy konsumenci często identyfikują CSR z działaniami typowymi dla public relations i po prostu nie wierzą w dobre intencje firm. Zresztą sami menedżerów bardzo często nie traktują działań z zakresu CSR jako ważnych dla swoich firmy, a zaledwie kilkanaście procent przyznaje, że współpracuje z konsumentami w tworzeniu działań związanych z odpowiedzialnością społeczną.
Jednak zdaniem specjalistów, zarówno w Polsce jak i na świecie sytuacja ta ulega gwałtownej zmianie, przede wszystkim ze względu na rosnącą potęgę internetowych mediów społecznościowych takich jak np. Facebook. - Stale rośnie liczba konsumentów, którzy biorą pod uwagę nie tylko cenę i wartość materialną produktu ale także te działania firm, które je produkują. Firmy oceniane są pod względem zaangażowania np. w ruchy ekologiczne czy też obronę praw człowieka czy praw pracowniczych - mówi prezes Instytutu Odpowiedzialnego Biznesu, który zorganizował konferencję na temat współczesnych trendów w dziedzinie społecznej odpowiedzialności firm.
Badanie opinii polskich internautów na temat serwisów internetowych przeprowadziła agencja reklamowa Young & Rubicam Brands. Było ono częścią prowadzonego na całym świecie projektu BrandAsset Valuator. Ankietowano ponad 3 tys. osób w całym kraju, które co najmniej raz w tygodniu korzystają z Internetu.
[ramka] [b]Najsilniejsze marki serwisów internetowych w Polsce:[/b]
1. Allegro
2. Google
3. Gadu-Gadu
4. Wirtualna Polska
5. nasza-klasa.pl
6. Skype
7. onet.pl
8. youtube.com
9. interia.pl
10. Wikipedia
[b]Serwisy internetowe najbardziej odpowiedzialne społecznie według polskich internautów:[/b]
1. Wirtualna Poska
2. smog.pl
3. nokaut.pl
4. Google Maps
5. Gmail
6. onet.pl
7. tanio.pl
8. ceneo.pl
9. o2.pl
10. skapiec.pl
[i]źr.: BAV Consulting, Brand Asset Valuator 2010[/i][/ramka]
Źródło: rp.pl
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
REKLAMA
REKLAMA