fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Biznes

Kawowe ekspresy cieszą się wzięciem

Producenci liczą w tym roku na dalszy wzrost zainteresowania ekspresami. Szczególnie popularne stają się urządzenia na kapsułki z kawą.
Rzeczpospolita
Beata Drewnowska
Piotr Mazurkiewicz
W tym roku w Polsce sprzedaż ekspresów może urosnąć o 10 proc. Z boomu korzystają także producenci kawy
W tym roku Polacy kupią ponad 200 tys. sztuk ekspresów do kawy, na które wydadzą niemal 106 mln zł, o ponad jedną dziesiątą więcej niż w 2009 r. – szacuje firma Euromonitor International. – Spośród wielu produktów małego AGD ekspresy są jedną z najszybciej rozwijających się kategorii. Obserwujemy coraz większe zainteresowanie klientów ekspresami automatycznymi i kapsułkowymi – mówi Janusz Płocica, prezes Zelmeru. W ubiegłym roku sprzedaż tych ostatnich skoczyła o 58 proc.
Modę na ekspresy kapsułkowe producenci tłumaczą łatwością i wygodą przygotowania kawy. – Odmierzona porcja jest hermetycznie zamknięta w kapsułce, dzięki czemu jest zawsze świeża. Kolejną zaletą jest szeroki wybór gatunków i wariantów smakowych – wyjaśnia Wojciech Kamiński, dyrektor ds. sklepów i e-sprzedaży Tchibo Warszawa.
Ale powodem boomu są także ceny. – Ekspres na kapsułki to wydatek rzędu 600 zł. Natomiast najtańszy ciśnieniowy w pełni automatyczny to ok. 1600 zł – mówi Andrzej Maślak, rzecznik firmy BSH sprzedającej marki Bosch i Siemens. Dodaje, że firma stara się wprowadzić w Polsce markę Bosch Tassimo, która ciszy się popularnością w Europie Zachodniej.
Potentatem na rynku ekspresów na kapsułki jest szwajcarski koncern Nestle. Należy do niego spółka Nestle Nespresso, producent kawy i ekspresów. W porcjach oferuje markę Grad Cru. Szwajcarzy mają także system Nescafé Dolce Gusto, oparty na marce kawy Nescafe oraz ekspresach firmy Krups.
Koncern nie zdradza swoich wyników w Polsce. W ubiegłym roku łączna sprzedaż Nescafe Dolce Gusto zwiększyła się o ponad 50 proc., do 300 mln franków (ok. 800 mln zł). Aby utrzymać wzrost sprzedaży, firma do końca roku zamierza wprowadzić swój system do wszystkich krajów Europy.
– Biorąc pod uwagę, że kawa porcjowana i ekspresy na kapsułki są nadal nowością, a rynek polski jest wciąż nienasycony, zakładamy dynamiczny rozwój tego segmentu – uważa Joanna Turczyk, marketing manager Nespresso Polska.
Rosnące zainteresowanie kapsułkami w Polsce chce jeszcze bardziej wykorzystać Tchibo, lider polskiego rynku kawy. Ekspresy tego typu, czyli Tchibo Cafissimo, firma wprowadziła w 2008 r. Dotychczas sprzedawane są we własnych sklepach i w Internecie. – W tym roku rozbudowujemy sieć dystrybucji całego systemu, czyli ekspresu wraz z kapsułkami, poprzez firmowe stoiska w wybranych centrach handlowych w Polsce – mówi Wojciech Kamiński. W lutym ruszyły stoiska m.in. w Krakowie, Warszawie i Poznaniu.
Adam Mokrysz, członek zarządu spółki Mokate, zapowiada, że i jego firma rozważa wejście na rynek kawy porcjowanej. W 2009 r. sprzedaż kawy Mokate wzrosła o 5 proc. Firma chce w tym roku rozwijać m.in. sprzedaż kawy mielonej i ziarnistej. Wejście na ten rynek umożliwiło jej przejęcie w 2009 r. spółki Marila, czeskiego producenta kawy.
Produkcji ekspresów na kapsułki nie wyklucza także Zelmer. – Jesteśmy otwarci na nowe inicjatywy. Jeżeli pojawi się ciekawy projekt związany ze współpracą z producentem kawy, z pewnością go rozważymy – deklaruje Janusz Płocica.
Źródło: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
REKLAMA
REKLAMA