fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Konsumenci

Gdzie konsument może szukać pomocy?

www.sxc.hu
Nieudany urlop, pralka, która okazała się bublem, kłopoty z operatorem. Te problemy mogą spotkać każdego. W wielu miejscach pomoc uzyskamy bezpłatnie, warto więc wiedzieć do kogo się zwrócić
[srodtytul]Pierwszy krok[/srodtytul]
Jeśli chcesz złożyć reklamację w sklepie, ale nie wiesz, jak się do tego zabrać, masz kłopot z bankiem, bądź też zastanawiasz się, czy umowa, którą chcesz podpisać z developerem jest w porządku, wówczas w pierwszej kolejności powinieneś zwrócić się o pomoc do powiatowego (bądź miejskiego) rzecznika konsumentów - [link=http://www.uokik.gov.pl/pl/ochrona_konsumentow/rzecznicy/]zobacz aktualną wyszukiwarkę adresową rzeczników.[/link]
Rzecznicy bezpłatnie informują o prawach przysługujących klientom, udzielają porad prawnych, podejmują interwencje, a jeśli sprawa do tego dojrzała, mogą sporządzić pozew do sądu.
[b]Uwaga: rzecznicy zajmują się tylko i wyłączenie sprawami konsumenckimi,[/b] tj. takimi w których jedną stroną umowy jest konsument, czyli osoba fizyczna dokonująca czynności prawnej w celu niezwiązanym z jej działalnością zawodową lub gospodarczą, a drugą stroną jest przedsiębiorca.
[b]W takim samym zakresie, jak rzecznicy, działa Federacja Konsumentów. [/b]Adres najbliższej placówki znajdziesz na stronie: [link=http://www.federacja-konsumentow.org.pl/story.php?story=314]www.federacja-konsumentow.org.pl[/link]
[srodtytul]Szybka porada[/srodtytul]
Warto również znać [b]bezpłatny numer infolinii konsumenckiej : [b]0 800 800 008[/b][/b] prowadzony przez [link=http://wwww.skp.pl/index.php/stronaglowna/103]Stowarzyszenie Konsumentów Polskich[/link].
Ponieważ prawnik może poświęcić nam tylko kilka minut, dobrze jest przygotować się do rozmowy. Rzetelne i zwięzłe przedstawienie stanu faktycznego jest kluczem do uzyskania dobrej porady.
Odpowiedzi na typowe pytania konsumenckie znajdziesz na stronie [link=http://www.skp.pl/?article=20]www.skp.pl[/link].
[srodtytul]W czym może pomóc Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów [/srodtytul]
Masz podejrzenie, że umowa zawiera niedozwolone postanowienia, zauważyłeś nieuczciwą praktykę rynkową (w rozumieniu [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=69595ACED85209F263CED0A5FD9FA00B?id=238605]ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym[/link]) lub czyn nieuczciwej konkurencji (w rozumieniu [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=BC55C76882317C3192F922F8EEBAA617?id=170546]ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji[/link])?
Zaalarmuj Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów ([link=http://www.uokik.gov.pl/pl/o_urzedzie/informacje_ogolne/kompetencje_prezesa_uokik/]www.uokik.gov.pl[/link]).
Na stronie Urzędu znajdziesz też: [link=http://www.uokik.gov.pl/pl/ochrona_konsumentow/niedozwolone_klauzule/rejestr_klauzul_niedozwolonych/]rejestr klauzul niedozwolonych[/link]
Urząd zajmuje się również nadzorem nad bezpieczeństwem produktów.
[srodtytul]Kiedy do Inspekcji Handlowej[/srodtytul]
Inspekcja Handlowa zajmuje się kontrolą legalności i rzetelności działania przedsiębiorców prowadzących działalność w zakresie produkcji, handlu i usług. Sprawdza ona m.in. czy produkty, które są wprowadzane na rynek są odpowiednio oznakowane, bezpieczne i wolne od zafałszowań.
Szczegółowy zakres zadań Inspekcji znajdziesz w [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=283FF9A5565E20D7691687B60DF69538?id=133567]ustawie o Inspekcji Handlowej[/link].
Chcesz znaleźć właściwy dla swojego miejsca zamieszkania Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej? Sprawdź [link=http://www.uokik.gov.pl/pl/inspekcja_handlowa/wiih/#pytanie1]tutaj[/link].
[srodtytul]Gdzie sprawdzić biuro podróży[/srodtytul]
Jeśli chcesz się dowiedzieć, czy biuro podróży, w którym zamierzasz wykupić wycieczkę, jest wiarygodne, zajrzyj do [link=http://www.turystyka.gov.pl]Centralnej Ewidencji Organizatorów Turystyki i Pośredników turystycznych.[/link]
Z rejestru dowiesz się, czy organizator turystyki działa legalnie, kto jest organem rejestrującym i co najważniejsze - czy biuro ma ubezpieczenie i na jaką kwotę.
[srodtytul]Problemy z operatorem telekomunikacyjnym lub pocztą[/srodtytul]
Masz kłopot z operatorem telekomunikacyjnym lub pocztowym? Pomóc może [b]Centrum Informacji Konsumenckiej[/b] działające w Urzędzie Komunikacji Elektronicznej. Specjaliści radzą od poniedziałku do piątku w godzinach 7.15-16.15 pod numerami telefonów: [b]0801 900 853[/b] lub [b]022 534 91 74[/b].
Warto również zajrzeć na stronę Urzędu: [link=http://www.uke.gov.pl/uke/index.jsp?place=Menu01&news_cat_id=221&layout=8]www.uke.gov.pl[/link]
[srodtytul]Gdy ubezpieczyciel gra nie fair[/srodtytul]
Prawnik z [link=http://www.rzu.gov.pl/] Biura Rzecznika Ubezpieczonych[/link] poradzi, co zrobić m.in. wtedy, gdy firma ubezpieczeniowa zaniża odszkodowanie.
Jeśli sprawa dotyczy ubezpieczenia komunikacyjnego, mienia lub na życie warto zadzwonić pod numer [b]022 333 73 28 [/b] w godzinach od 10 do 14 i od 17 do 19.
Pytania dotyczące Otwartych Funduszy Emerytalnych oraz Pracowniczych Programów Emerytalnych kierujemy od poniedziałku do piątku w godzinach 10.00-16.00 pod numer: [b]022 333 73 26 lub 022 333 73 27[/b].
Jeśli problem jest typowy, odpowiedzi można poszukać samodzielnie na stronie Biura Rzecznika Ubezpieczonych: [link=http://www.rzu.gov.pl/skargi/najczestsze-problemy]www.rzu.gov.pl[/link]
[srodtytul]Piekło na lotnisku[/srodtytul]
Gdy lot się opóźnił lub został odwołany, gdy odmówiono nam wejścia na pokład, możesz złożyć skargę do [link=http://www.ulc.gov.pl/index.php?option=com_content&task=view&id=12&Itemid=43]Urzędu Lotnictwa Cywilnego[/link]. Ale uwaga: warunkiem jest jednak wyczerpanie całej procedury reklamacyjnej.
Odwiedzając stronę Urzędu odnajdziesz m.in:
- [link=http://www.ulc.gov.pl/index.php?option=com_content&task=view&id=14&Itemid=45]odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania[/link],
- [link=http://www.ulc.gov.pl/index.php?option=com_content&task=view&id=293&Itemid=256]czarną listę przewoźników [/link],
- [link=http://www.ulc.gov.pl/index.php?option=com_content&task=view&id=18&Itemid=48]adresy siedzib poszczególnych linii lotniczych[/link].
[srodtytul]Gaz, energia, ciepło[/srodtytul]
W sprawach z przedsiębiorstwami energetycznymi, dostarczającymi paliw gazowych i energii poradzi [link=http://www.ure.gov.pl/portal/pl/418/818/]Rzecznik Odbiorców Paliw i Energii[/link] działający przy Urzędzie Regulacji Energetyki ([link=http://www.ure.gov.pl/palm/odb/295/1808/Dzialalnosc_Rzecznika_Odbiorcow_Paliw_i_Energii.html]www.ure.gov.pl[/link]).
Jeśli chcesz się dowiedzieć, czy odbiorca może żądać sprawdzenia prawidłowości działania licznika energii elektrycznej albo czy przedsiębiorstwo ciepłownicze może narzucić wielkość zamówionej mocy zajrzyj do [link=http://www.ure.gov.pl/palm/odb/296/FAQ__czesto_zadawane_pytania.html]poradnika odbiorcy[/link].
[srodtytul]Zakupy za granicą[/srodtytul]
Kupiłeś towar za granicą i po powrocie do kraju odkryłeś jego wady? Pomocą i radą służy [link=http://www.konsument.gov.pl/pl/o_nas/index.html]Europejskie Centrum Konsumenckie[/link].
Wiele przydatnych informacji znajdziesz również na internetowej stronie centrum: [link=http://www.konsument.gov.pl/pl/faq/index.html]www.konsument.gov.pl [/link]
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
REKLAMA
REKLAMA