fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Ekonomia

Czas na firmowe urodziny

Bardzo zwracamy uwagę na to, by nasza firma była dla pracowników miejscem, gdzie idzie się z przyjemnością i gdzie się robi coś fajnego – podkreśla Irena Eris. Na zdjęciu obok męża, Henryka Orfingera
Archiwum
Polskie spółki zaczynają doceniać znaczenie swych jubileuszy. Dobrze zaplanowana akcja urodzinowa może wzmocnić rynkową markę firmy i jej wizerunek jako pracodawcy
Irena Eris, założycielka Laboratorium Kosmetycznego Dr Irena Eris, po raz pierwszy na obchody firmowego jubileuszu zdecydowała się przed 15 laty, po dziesięciu latach działalności rodzinnej spółki. Od tamtego czasu co pięć lat rodzinna spółka świętuje swe kolejne urodziny. Zaprasza na nie obecnych i byłych pracowników, kooperantów. W tym roku na pikniku z okazji 25-lecia firmy bawiło się około 3 tysięcy osób. Takie imprezy to spory wydatek, ale właściciele kosmetycznej firmy są przekonani , że nie są to zmarnowane pieniądze.
– Jubileusze są bardzo ważne. Świadczą o tym, że się utrzymujemy na rynku, rozwijamy. Są także okazją, by docenić wkład pracowników. Jubileusz to nasze święto, gdy możemy się wspólnie cieszyć z tego, dokąd razem zaszliśmy – podkreśla Irena Eris.
[srodtytul]Dla klientów i pracowników[/srodtytul]
Najbliższe dwa lata, gdy swoje okrągłe, 20. już, urodziny będzie obchodziło wiele spółek utworzonych w nowych warunkach gospodarki rynkowej, przyniosą prawdziwy wysyp firmowych jubileuszy. Co prawda, słabsza koniunktura nie będzie zachęcać do hucznych obchodów.
Zdaniem psychologa Jacka Jakubowskiego liczy się jednak nie tylko budżet imprezy, ale i pomysł na jej organizację; najlepiej, by nawiązywał do teraźniejszości. – Jubileusz może być okazją do zapytania o to, w jakim punkcie firma jest dzisiaj i co może celebrować – podkreśla Jakubowski.
Coraz więcej firmowych jubilatów dba też o to, by okrągłą rocznicę zauważyli zarówno klienci firmy, jak i pracownicy. Widać to było w tym roku, gdy obchodząca swe 60-lecie sieć salonów Empik zorganizowała z tej okazji całą serię imprez kulturalnych, przygotowując też jubileuszowe kolekcje płyt, filmów i książek. W Laboratorium Kosmetycznym Dr Irena Eris rynkowym pomysłem na obchody 25. urodzin było wprowadzenie pierwszego w historii firmy zapachu – perfumowanej wody Sin Skin. Inna z firm świętujących w tym roku 25-lecie, jubilerska Apart, przygotowała z tej okazji specjalny album artystycznych fotografii.
Nowych pomysłów na połączenie tradycji ze współczesnością szukają na swe jubileusze światowe firmy, sięgając np. po projekty związane ze społeczną odpowiedzialnością czy wolontariatem pracowniczym. Tak zrobił np. Land Rover, który z okazji 60-lecia podarował 60 aut organizacjom charytatywnym, czy Intel, który 40. urodziny postanowił uczcić milionem godzin wolontariatu swych pracowników.
[srodtytul]Pusty rytuał za duże pieniądze[/srodtytul]
Jacek Jakubowski zwraca uwagę, że również w Polsce coraz więcej firm nie wyobraża sobie wewnętrznej uroczystości bez dodatkowej akcji pomocy dzieciom czy wsparcia imprezy kulturalnej. Odradza jednak kopiowanie pomysłów, które niewiele mają wspólnego z kulturą organizacyjną firmy. Nie warto więc naśladować Intelu, jeśli w spółce nie ma tradycji wolontariatu pracowniczego. – Takie wydarzenia jak jubileusze łatwo ulegają sztampie i nawet najbardziej kosztowne obchody mogą stać się pustym rytuałem, jeśli firmy nie pracują nad swoją kulturą, nie czują, jak ona wpływa na biznes – ocenia Jacek Jakubowski.
Jego zdaniem firmowe jubileusze mogą i powinny być okazją do docenienia pracowników, których pracę na co dzień trudno jest zmierzyć. Część firm już zresztą to robi. Na tegoroczny jubileusz Laboratorium Kosmetycznego Dr Irena Eris 46 pracowników z co najmniej 15-letnim stażem pracy w firmie dostało specjalnie zaprojektowane statuetki. Cennymi upominkami (jubilerskimi) nagrodziła kilkudziesięciu swych pracowników z najdłuższym stażem firma Apart. Z kolei sieć Empik przyznała pracownikom, którzy przepracowali tam co najmniej 18 lat, specjalny medal „Złotą honorową blachę Empiku”.
– Chcemy tym samym rozpocząć tradycję honorowania zasłużonych pracowników – mówi Andrzej Odrowąż z działu HR Empiku. Obok urodzinowych pikników spółka zorganizowała też dla swej załogi specjalny konkurs „60 lat to dopiero początek”, na pracę, która miała połączyć tradycje firmy z teraźniejszością.
Zdaniem Andrzeja Odrowąża odzew był spory; przysłano 30 prac, w większości zespołowych. 26 autorów zwycięskiego kolażu historycznych i współczesnych fotografii dostało w nagrodę karnety na luksusowe zabiegi kosmetyczne.
Jacek Jakubowski twierdzi, że chcąc zainteresować pracowników jubileuszem, warto do udziału w jego organizacji zaprosić ludzi, którzy na co dzień nie mają nic wspólnego z takimi imprezami. Może ich do tego zachęcić wewnętrzny konkurs na pomysł na rocznicową imprezę.
Masz pytanie, wyślij e-mail do autorki: [mail=a.blaszczak@rp.pl]a.blaszczak@rp.pl[/mail]
[ramka] [link=http://www.kariera.pl/praca/oferty_pracy/1]Najnowsze oferty pracy[/link][/ramka]
Źródło: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA