fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Biznes

Integer szykuje się do ekspansji

Fotorzepa, Robert Gardzin?ski Robert Gardzin?ski
Rafał Brzoska, twórca sukcesu InPostu, chce rozwijać działalność za granicą.
Integer.pl, grupa należąca do Rafała Brzoski, w której skład wchodzi m.in. InPost, czyli główny konkurent Poczty Polskiej, szykuje się do akwizycji i dalszej zagranicznej ekspansji. Firma aktywnie szuka środków, które pozwolą jej przejąć Polską Grupę Pocztową oraz spółkę Inforsys, a także rozbudować zagraniczną sieć paczkomatów.
Brzoska w tym celu sięgnie po emisję akcji, planuje też giełdowe debiuty spółek zależnych – InPostu i easyPack (spółka odpowiedzialna za rozwój paczkomatów za granicą). Integer chce ponadto pozyskać inwestora z branży logistycznej bądź e-commerce, choć nie wyklucza, że udziałowcem może zostać fundusz private equity.

Środki na ekspansję

Wczoraj Integer ogłosił plan emisji do 888,8 tys. akcji w trybie subskrypcji prywatnej skierowanej do A&R Investments Ltd, spółki kontrolowanej przez Rafała Brzoskę. Ta z kolei ma zaoferować część posiadanych przez siebie 33,5 proc. akcji Integera. Na razie nie została ustalona cena emisyjna. Oferta ma zostać przeprowadzona do końca czerwca. – Uwagę zwraca to, że dopiero niecały miesiąc temu zostało zarejestrowane wcześniejsze podwyższenie kapitału. To świadczy o potrzebach kapitałowych grupy związanych ze sfinansowaniem dalszej ekspansji – tłumaczy Marcin Nowak, analityk DM BPS.
Rynek negatywnie zareagował na ogłoszony plan. Wczoraj akcje Integera traciły nawet ponad 7 proc. i znalazły się w gronie najbardziej przecenionych na GPW. W Integerze nie ukrywają, że pozyskane dzięki emisji pieniądze spółka przeznaczy na rozwój paczkomatów. Urządzenia wdrażane są w wielu krajach, od Litwy, Łotwy, Ukrainy, przez Czechy, Słowację, Hiszpanię, aż po Arabię Saudyjską, Brazylię, Chile czy Australię.
Grupa dysponuje już 3,5 tys. paczkomatów w 20 krajach. Celem strategicznym jest rozlokowanie do 2016 roku aż 16 tys. paczkomatów w samej Europie.

Porządki w grupie

W czerwcu powinniśmy poznać nowego inwestora, który sfinansuje ekspansję paczkomatów za granicą (od 2012 r. spółce pomaga już fundusz PineBridge). Sfinansowaniu planów, których wartość szacuje się na 150 mln euro, pomóc ma także wprowadzenie InPostu na warszawski parkiet. Debiut spółki szykowany jest na IV kwartał. W 2015 r. akcje easyPack miałyby trafić z kolei na giełdę w Nowym Jorku. Rafał Brzoska zapewnia, że będzie chciał zostać głównym akcjonariuszem obu firm.
Przed upublicznieniem spółek Integer wziął się do porządkowania grupy. Wczoraj podjął decyzję o przeniesieniu działalności pocztowej, polegającej na obsłudze przesyłek, bezpośrednio z InPostu do spółki Nowoczesne Usługi Pocztowe (NUP) z grupy Integer. – Przeniesienie usług do NUP jest związane z rozwojem grupy oraz rozważanymi akwizycjami i konsolidacją na rynku usług pocztowych – tłumaczy „Rz" Rafał Brzoska. Jak zaznacza, działanie to ma charakter wyłącznie formalnoprawny w ramach porządkowania struktury grupy i jest związane z rozważanym wprowadzeniem kolejnych spółek na giełdę.
InPost ma teraz się koncentrować na akwizycji i dystrybucji usług paczkomatowych nabywanych od innych podmiotów oraz usługach kurierskich.
Integer liczy na przejęcia na rynku pocztowym. Jeszcze w tym miesiącu ma ujawnić szczegóły akwizycji spółek PGP i Inforsys. Rafał Brzoska nie koncentruje się jednak tylko na rynku pocztowym. Wczoraj należący do niego InPost Finanse nawiązał współpracę z Liberty Direct i Towarzystwem Ubezpieczeń Wzajemnych. Firmy mają współpracować w zakresie świadczenia usług ubezpieczeniowych. Umowa z Liberty Direct zakłada sprzedaż ubezpieczeń komunikacyjnych i mieszkaniowych we wszystkich placówkach InPost Finanse. Na mocy kontraktu z TUW w punktach InPostu możliwe będzie z kolei nabycie nie tylko ubezpieczeń komunikacyjnych, ale też  majątkowych i majątkowo-korporacyjnych.
—wsp. sob
masz pytanie, wyślij e-mail do autora
Źródło: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
REKLAMA
REKLAMA