Kultura

Bilans 2013: W jazzie rządzą Włodek Pawlik i Tomasz Stańko

W lutym miała miejsce premiera Albumu Roku 2013 - „Wisława" firmowanego przez Tomasz Stańko New York Quartet.
materiały prasowe
Pierwsza w historii polskiego jazzu nominacja do Grammy dla Włodka Pawlika oraz premiera albumu „Wisława" i długa trasa koncertowa Tomasza Stańki jazzowymi wydarzeniami 2013 roku - pisze Marek Dusza.
Album „Night in Calisia" z kompozycjami pianisty Włodka Pawlika w wykonaniu jego tria, orkiestry Filharmonii Kaliskiej pod kierunkiem Adama Klocka z solistą, trębaczem Randym Breckerem był polską Płytą Roku 2012 w „Rzeczpospolitej". W sierpniu wydała ją w USA wytwórnia Summit Records, a dwa tygodnie temu z Los Angeles nadeszła informacja o nominacji do Grammy w kategorii „Best Large Jazz Ensemble Album".
Już w lutym miała miejsce premiera Albumu Roku 2013 - „Wisława" firmowanego przez Tomasz Stańko New York Quartet. To jedno z najlepszych nagrań w karierze trębacza, który złożył tu hołd poetce Wisławie Szymborskiej. Długa trasa koncertowa po Polsce i Europie pokazała, że w kompozycjach Stańki jest potencjał inspirujący jego samego i towarzyszących mu amerykańskich muzyków do coraz to innych interpretacji. Hity:
Nominacja do Grammy dla Włodka Pawlika „Wisława" - album i tournée Tomasza Stańki Wayne Shorter na festiwalu Jazztopad Kit: Brak sponsora na koncert Keitha Jarretta Włodek Pawlik nagrał intrygujący album „Wieczorem" ze swoją muzyką do wierszy Józefa Czechowicza z udziałem wokalistów lubelskich oraz Doroty Miśkiewicz i Kuby Badacha. Wcześniej była premiera w lubelskim Teatrze Starym. W grudniu ukazały się emanujące ciepłem „Kolędy polskie" Pawlika zagrane solo na fortepianie. Jazzmani interpretowali klasyków na płytach: „Kilar" Kuby Stankiewicza i „Szymanowski" tria RGG. W USA zostały nagrane świetne albumy wokalne Agi Zaryan i Karo Glazer. Za debiut roku 2013 uznaję „Zbiór Porannych Bzdur" jazzującej wokalistki, kompozytorki i autorki tekstów Dominiki Barabas. Powstała prężna wytwórnia For Tune, która wydała w ciągu roku 20 ambitnych tytułów. Pojawiła się seria płyt „Polish Radio Jazz Archives", a w niej m.in. archiwalne nagrania Stana Getza, Krzysztofa Komedy i Mieczysława Kosza. Życie koncertowe nabiera tempa, festiwale zabiegają o najlepszych amerykańskich i europejskich wykonawców nie zapominając o polskich muzykach, co cieszy jeszcze bardziej. Festiwalem Roku 2013 jest nominowany do nagrody Koryfeusza wrocławski Jazztopad, którego 10. edycja przedstawiła kilka premierowych dzieł napisanych na zamówienie, w tym utwory Charlesa Lloyda i Williama Parkera. Tu odbył się Koncert Roku - Wayne Shorter Quartet. Niestety, występ Shortera na Warsaw Summer Jazz Days został zorganizowany w miejscu nieprzyjaznym i muzykom i słuchaczom - w dusznej, zakurzonej, hałasującej niewydolnymi wentylatorami Soho Factory. Wydarzeniami koncertowymi były także: trasa tria Możdżer/Danielsson/Fresco promująca bestsellerowy album „Polska", występ legendarnego saksofonisty Benny'ego Golsona na Bielskiej Zadymce Jazzowej, kwartet Oregon w cyklu Era Jazzu i koncerty Shakti z Johnem McLaughlinem na Jazzowej Jesieni w Bielsku-Białej i w Sali Kongresowej. Atrakcyjny program miał gdański Jazz Jantar dołączając do naszych najlepszych festiwali. Efektowny show na festiwalu Solidarity of Arts dał Bobby McFerrin. Tytuł zagranicznej Płyty Roku 2013 przyznaję triu Jarrett/Peacock/DeJohnette za koncertowy „Somewhere". Z oryginalnych taśm dokonano definitywnego transferu legendarnego albumu „Kind of Blue" Milesa Davisa, który jest wreszcie dostępny w wersji cyfrowej o wysokiej rozdzielczości. Intrygujące połączenie jazzu z muzyką klasyczną i współczesną przedstawił nowojorski pianista David Chesky na płycie „Jazz in the New Harmonic". Żaden z promotorów nie znalazł dotąd pieniędzy na koncert najważniejszego dziś jazzmana - pianisty Keitha Jarretta. Dawno go w Polsce nie słyszeliśmy.
Źródło: Rzeczpospolita

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL