Już 76 proc. liderów biznesu w Polsce (członków zarządów, szefów HR i IT) uważa technologie HR za ważny temat dla ich firmy. Takich opinii jest u nas jeszcze więcej niż na świecie, gdzie znaczenie technologicznych rozwiązań w HR podkreśla 74 proc. menedżerów – wynika z badania „Global Human Capital Trends 2019" firmy Deloitte. Objęło ono prawie 10 tys. przedstawicieli dużych przedsiębiorstw na świecie, w tym 300 z Polski. Fakt, że zagraniczni, a zwłaszcza zachodni menedżerowie nieco mniej się skupiają na HR tech może wynikać z faktu, że inwestycje w tym obszarze rozpoczęli znacznie wcześniej niż polskie firmy, bo już w latach 90. XX wieku
Platforma dla dużych
Fala nakładów na technologiczne innowacje w obszarze HR wezbrała w ostatnich pięciu latach, gdy ich łączna wartość przekroczyła 20 miliardów dolarów (nie licząc inwestycji w startupy z tej branży). Oznaki tego trendu są widoczne także w Polsce, choć na dużo mniejszą skalę. Jak ocenia Łukasz Misiarz, dyrektor w Deloitte Consulting, w Polsce boomu technologicznego w HR na razie nie widać, chociaż oferta usług i narzędzi jest już dobrze rozwinięta. Obejmuje zarówno rozwiązania usprawniające i automatyzujące operacyjną działalność HR, w tym zarządzanie urlopami czy zwolnieniami, jak również zarządzanie doświadczeniem pracownika (np. benefitami).
Wśród dostawców są duże firmy technologiczne, jak Oracle czy SAP, które oferują kompleksowe platformy HR, są integratorzy usług, wdrażający nowe rozwiązania– zarówno duże, jaki i butikowe spółki, a dodatkowo startupy, które coraz częściej specjalizują się w narzędziach usprawniających pracę HR-owców, w tym szczególnie zadania związane z rekrutacją.
Z kolei wśród klientów nowych rozwiązań przeważają duże firmy, w tym czołowe spółki z sektora bankowości i finansów, centra usług wspólnych i międzynarodowe firmy outsourcingowe, które świadczą usługi HR (szczególnie te kadrowo-księgowe). Te firmy dużo inwestują w nowe technologie, w tym w automatyzację HR, m.in. poprzez platformy chmurowe.
Wśród nich są m.in. znane giełdowe spółki Neuca i LPP, które korzystają z rozwiązań SAP. W grupie Neuca system SAP SuccessFactors, który służy do zarządzania kapitałem ludzkim w chmurze i wspiera kompleksowo procesy HR, obsługuje ok. 5 tys. pracowników. Jeszcze więcej, bo ponad 10 tys. pracowników obsługuje platforma LPP Quick Peek oparta na chmurowym SuccessFactors Employee Central i na systemie SAP HR. Dzięki niej informacje o zmianach grafiku pracy pracownicy LPP dostają automatycznie SMS-em. – Klienci najczęściej poszukują rozwiązań samoobsługowych stawiających pracowników w centrum uwagi i dających im dostęp do usług HR 24/7 – twierdzi Michał Okła z SAP Polska.