Przewóz niepełnosprawnych uczniów zwolniony z VAT

Usługą podstawową realizowaną przez zespół szkół specjalnych jest usługa edukacyjna, a nie usługa opieki nad dziećmi i młodzieżą. Zatem usługa przewozu powinna zostać zakwalifikowana jako usługa pomocnicza do usługi w zakresie kształcenia i wychowania, podlegająca zwolnieniu z VAT – uznał organ skarbowy.

Publikacja: 29.08.2017 06:50

Przewóz niepełnosprawnych uczniów zwolniony z VAT

Foto: Fotolia.com

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji z 16 maja 2017 r., sygn. 0111-KDIB3-2.4012.40.2017.1.AL., rozstrzygnął kwestię zasad opodatkowania VAT usług przewozu niepełnosprawnych uczniów świadczonych przez powiat na rzecz gmin. Z wnioskiem o interpretację zwrócił się w tej sprawie powiat będący czynnym podatnikiem VAT, który z dniem 1 stycznia 2017 dokonał centralizacji rozliczeń VAT. Opisując stan faktyczny, powiat wskazał, że w jego strukturze organizacyjnej funkcjonuje jednostka budżetowa realizująca zadania edukacyjne, wychowawcze i opiekuńcze w postaci zespołu szkół specjalnych składającego się z publicznej szkoły podstawowej specjalnej, publicznego gimnazjum specjalnego, a także szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy, do której uczęszczają uczniowie niepełnosprawni.

Powiat posiada samochód przystosowany do przewozu osób niepełnosprawnych, który jest wykorzystywany przez zespół szkół specjalnych na potrzeby dowozu uczniów. W związku z tym, że podmiotami odpowiedzialnym za zapewnienie uczniom niepełnosprawnym transportu do szkół są gminy, na obszarze których uczniowie mają miejsce zamieszkania, powiat zawiera z właściwymi gminami umowy, na mocy których zobowiązuję się do przewozu uczniów z miejsca zamieszkania do szkoły i z powrotem. W ramach świadczonej usługi przewozu powiat zobowiązuje się także do sprawowania opieki nad uczniami w trakcie przejazdu. Z tytułu wykonywanych usług powiat pobiera od gmin wynagrodzenie, które oblicza się jako iloczyn pokonanej odległości i stawki za kilometr. Powiat podkreślił, że usługi przewozu będą świadczone wyłącznie w dni, w których będą odbywały się zajęcia w szkole.

Powiat zadał we wniosku pytanie, czy świadczone na rzecz gmin usługi przewozu uczniów niepełnosprawnych będą korzystały ze zwolnienia z VAT. W ocenie powiatu, opisane we wniosku usługi powinny podlegać zwolnieniu z VAT, co wynika z art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT, który zwalnia od podatku usługi ściśle związane z usługami w zakresie kształcenia i wychowania. Powiat stwierdził bowiem, że opisane usługi są niezbędne dla świadczenia usługi głównej – edukacyjnej, gdyż uczniowie muszą mieć zapewniony dojazd do szkoły, aby korzystać z usługi edukacyjnej. Usługi przewozu nie są też świadczone dla osiągnięcia dochodu, na warunkach konkurencyjnych do podmiotów niekorzystających ze zwolnienia. Wnioskodawca zaznaczył też, że warunkiem zastosowania ww. zwolnienia wynikającym z art. 43 ust. 17a ustawy o VAT jest świadczenie usług pomocniczych przez podmiot świadczący usługę podstawową, co w ocenie powiatu także jest spełnione, gdyż to powiat za pośrednictwem zespołu szkół specjalnych świadczy usługi edukacyjne oraz związane z nim usługi przewozu. Alternatywnie, na wypadek gdyby organ nie zgodził się z przedstawionym powyżej stanowiskiem, powiat stwierdził, że usługi te będą podlegały zwolnieniu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 jako usługi w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą.

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej uznał stanowisko powiatu za prawidłowe w zakresie zwolnienia od podatku usług przewozu do szkół uczniów niepełnosprawnych na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT. Natomiast w zakresie zwolnienia przedmiotowych usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 stanowisko powiatu zostało uznane za nieprawidłowe. W uzasadnieniu organ w szczególności zwrócił uwagę na znaczenie pojęcia „ścisłego związku", wskazując że związek ten musi być relacją o charakterze wskazującym na nieodzowność i niezbędność usług pomocniczych dla wykonania usługi podstawowej. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej powołał się przy tym na orzeczenie TSUE w sprawie Horizon College C-434/05. Wskazał też, że z orzecznictwa TSUE wynika, że usługi mogą zostać uznane za pomocnicze, o ile nie stanowią celu samego w sobie. Odnosząc się do stanowiska powiatu, organ podzielił przedstawioną we wniosku argumentację w przedmiocie zwolnienia z VAT usług przewozu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT. Jednocześnie organ odniósł się do alternatywnego stanowiska powiatu, w przedmiocie zwolnienia z VAT usług przewozu jako usług opiekuńczych na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24. Organ stwierdził wprost, że usługą podstawową realizowaną przez zespół szkół specjalnych jest w analizowanym przypadku usługa edukacyjna, a nie usługa w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą, zatem usługa przewozu powinna zostać zakwalifikowana jako usługa pomocnicza do usługi w zakresie kształcenia i wychowania, podlegająca zwolnieniu z VAT.

Komentarz eksperta

Janina Fornalik, doradca podatkowy, partner w MDDP

Stanowisko organu podatkowego przedstawione w opisanej interpretacji jest moim zdaniem kontrowersyjne. KIS pominął bowiem fakt, że w tym przypadku powiat nie działa jako podatnik VAT, gdyż można argumentować, że wykonuje zadania publiczne, które w ogóle nie podlegają opodatkowaniu VAT na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy o VAT. Z ustawy o samorządzie powiatowym wynika, że powiat jest zobowiązany do wykonywania zadań publicznych o charakterze ponadgminnym w zakresie edukacji publicznej i wspierania osób niepełnosprawnych. Ponadto, na podstawie ustawy o systemie oświatowym na powiecie ciążą obowiązki w zakresie tworzenia placówek edukacyjnych, m.in. w zakresie zapewnienie kształcenia, wychowania i opieki, w tym kształcenia specjalnego i profilaktyki społecznej. W omawianym przypadku usługi przewozu, za które płaci gmina, są ściśle związane z obowiązkami powiatu w zakresie edukacji publicznej – co przyznał sam organ w interpretacji. W konsekwencji nie powinny one podlegać zwolnieniu z VAT, lecz w ogóle pozostawać poza zakresem tego podatku. Takie stanowisko zaprezentował również Trybunał Sprawiedliwości UE w wyroku 12 maja 2016 r. w sprawie C-520/14 (Gemeente Borsele), w której jednostka samorządu terytorialnego w Holandii pobierała opłaty od rodziców za dowóz dzieci do szkół.

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji z 16 maja 2017 r., sygn. 0111-KDIB3-2.4012.40.2017.1.AL., rozstrzygnął kwestię zasad opodatkowania VAT usług przewozu niepełnosprawnych uczniów świadczonych przez powiat na rzecz gmin. Z wnioskiem o interpretację zwrócił się w tej sprawie powiat będący czynnym podatnikiem VAT, który z dniem 1 stycznia 2017 dokonał centralizacji rozliczeń VAT. Opisując stan faktyczny, powiat wskazał, że w jego strukturze organizacyjnej funkcjonuje jednostka budżetowa realizująca zadania edukacyjne, wychowawcze i opiekuńcze w postaci zespołu szkół specjalnych składającego się z publicznej szkoły podstawowej specjalnej, publicznego gimnazjum specjalnego, a także szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy, do której uczęszczają uczniowie niepełnosprawni.

Pozostało 88% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Sądy i trybunały
Łukasz Piebiak wraca do sądu. Afera hejterska nadal nierozliczona
Zawody prawnicze
Korneluk uchyla polecenie Święczkowskiego ws. owoców zatrutego drzewa
Konsumenci
UOKiK ukarał dwie znane polskie firmy odzieżowe. "Wełna jedynie na etykiecie"
Zdrowie
Mec. Daniłowicz: Zły stan zdrowia myśliwych nie jest przyczyną wypadków na polowaniach
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Sądy i trybunały
Rośnie lawina skarg kasacyjnych do Naczelnego Sądu Administracyjnego