Wspomnieć należy, że ustawa nakłada również na same gminy powyżej 50 000 mieszkańców obowiązek posiadania pojazdów elektrycznych, gdyż są on obowiązane do roku 2025 posiadać w flocie obsługującej ją urzędu 30% pojazdów napędzanych energią elektryczną.
Omawiana ustawa zawiera zapisy, które mogą sprawić podmiotom wykonującym zadania publiczne duże problemy, a mianowicie przepis art. 76 ust. 2, zgodnie z którym umowa o realizację zadania publicznego z podmiotem, który do końca roku 2021 nie będzie posiadał w swojej flocie 10% pojazdów niskoemisyjnych wygaśnie z mocy prawa. W praktyce podmiot wykonujący zadania publiczne straci zlecone mu zadanie publiczne np. usuwanie odpadów lub utrzymanie zielelni, a gmina straci płynność w wykonywaniu zadań własnych m. in. przestanie usuwać odpady z terenu gminy.
ZMIANA TERMINÓW WPROWADZENIA POJAZDÓW NISKOEMISYJNYCH
Ustawodawca w pierwotnym tekście ustawy, obowiązującym od 22 lutego 2018 r., wprowadził zapis nakazując podmioty wykonujące zadania publiczne posiadanie w swojej flocie 10% pojazdów niskoemisyjnych do końca roku 2019 pod rygorem wygaśnięcia z mocy prawa umów zawartych z gminą powyżej 50 000 mieszkańców na wykonanie zadań publicznych. W praktyce okazało się to być nierealne do zrealizowania.
Ustawodawca, na mocy art. 6 ust. 3 ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2019 r., poz. 1527), wydłużył w związku z tym termin na wprowadzenie przez przedsiębiorców do swojej floty 10% pojazdów niskoemisyjnych do końca roku 2021.
Zgodnie z uzasadnieniem projektu ww. ustawy zmiana polegająca na przesunięciu terminu, od którego będzie obowiązywał wymóg dotyczący floty użytkowanych pojazdów, tj. 1 stycznia 2022 r., spowodowana jest koniecznością dostosowania przepisów omawianej ustawy dotyczących obowiązku wprowadzenia infrastruktury do ładowania i tankowania pojazdów. Ustawa wskazuje przy tym na minimalną liczbę punktów ładowania oraz punktów tankowania sprężonego gazu ziemnego (CNG), które mają być zlokalizowane w gminach do dnia 31 grudnia 2020 r. W przypadku punktów tankowania sprężonego gazu ziemnego (CNG) jest to: 6 - w gminach o liczbie mieszkańców wyższej niż 1 000 000, w których zostało zarejestrowanych co najmniej 60 000 pojazdów samochodowych i na 1000 mieszkańców przypada co najmniej 700 pojazdów samochodowych lub 2 - w gminach o liczbie mieszkańców wyższej niż 100 000, w których zostało zarejestrowanych co najmniej 60 000 pojazdów samochodowych i na 1000 mieszkańców przypada co najmniej 400 pojazdów samochodowych. Podmiotem odpowiedzialnym za powstanie punktów ładowania oraz punktów tankowania gazu ziemnego jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. W związku z powyższym, aby zapewnić spójność przepisów ustawodawca przesunął termin obowiązku wykonywania zadań publicznych przy użyciu pojazdów elektrycznych lub pojazdów napędzanych gazem ziemnym.
Podsumowując: