9 lipca wchodzą w życie przepisy uchwalonej 13 września 2013 r. nowelizacji ustawy o drogach publicznych. Wprowadza ona nowe zasady zmieniania kategorii odcinkom dróg krajowych zastąpionych nowowybudowanymi. Te stare drogi nie trafią od razu do gmin, a staną się własnością samorządu województwa. ten jednak będzie mógł je przekazać powiatom, a powiaty gminom.
Nowelizacja daje też gminom możliwość pozbycia się starych dróg krajowych, które nabyły z mocy prawa. Wystarczy, że podejmą stosowną uchwałę i staną się one kłopotem właściwego marszałka.
To złe prawo
- Wchodzące w życie przepisy nie mieszczą się w żadnych standardach legislacyjnych – komentuje Andrzej Porawski, dyrektor biura Związku Miast Polskich. – Przyjęte w niej rozwiązania to nic innego jak nakładanie zadań na jednostki samorządu terytorialnego metodą swoistego pozbywania się tych zadań przez inne samorządy – wskazuje dyrektor Porawski.
- Ta nowelizacja nas nie satysfakcjonuje – mówi Edward Trojanowski, sekretarz Związku Gmin Wiejskich RP. – A to dlatego, że nadal mamy sytuację, w której to gmina musi niechciana przez nikogo innego drogę przejąć – dodaje.
Edward Trojanowski wskazuje, że opracowany przez posłów PO projekt zakładał zupełnie inne rozwiązanie, zgodnie z którym zmiana kategorii drogi starej zastępowanej nową miał następować o jeden szczebel. W konsekwencji stara droga krajowa mogłaby stać się jedynie droga wojewódzką.