Rusza kaskadowe przekazywanie dróg publicznych

Samorządowcy są zgodni: kaskadowe przekazywanie dróg będzie źródłem konfliktów między gminami, powiatami i województwami.

Aktualizacja: 08.07.2015 17:23 Publikacja: 08.07.2015 15:10

Rusza kaskadowe przekazywanie dróg publicznych

Foto: www.sxc.hu

9 lipca wchodzą w życie przepisy uchwalonej 13 września 2013 r. nowelizacji ustawy o drogach publicznych. Wprowadza ona nowe zasady zmieniania kategorii odcinkom dróg krajowych zastąpionych nowowybudowanymi. Te stare drogi nie trafią od razu do gmin, a staną się własnością samorządu województwa. ten jednak będzie mógł je przekazać powiatom, a powiaty gminom.

Nowelizacja daje też gminom możliwość pozbycia się starych dróg krajowych, które nabyły z mocy prawa. Wystarczy, że podejmą stosowną uchwałę i staną się one kłopotem właściwego marszałka.

To złe prawo

- Wchodzące w życie przepisy nie mieszczą się w żadnych standardach legislacyjnych – komentuje Andrzej Porawski, dyrektor biura Związku Miast Polskich. – Przyjęte w niej rozwiązania to nic innego jak nakładanie zadań na jednostki samorządu terytorialnego metodą swoistego pozbywania się tych zadań przez inne samorządy – wskazuje dyrektor Porawski.

- Ta nowelizacja nas nie satysfakcjonuje – mówi Edward Trojanowski, sekretarz Związku Gmin Wiejskich RP. – A to dlatego, że nadal mamy sytuację, w której to gmina musi niechciana przez nikogo innego drogę przejąć – dodaje.

Edward Trojanowski wskazuje, że opracowany przez posłów PO projekt zakładał zupełnie inne rozwiązanie, zgodnie z którym zmiana kategorii drogi starej zastępowanej nową miał następować o jeden szczebel. W konsekwencji stara droga krajowa mogłaby stać się jedynie droga wojewódzką.

– Szkoda, że nowelizacji nie udało się w tym kształcie uchwalić – komentuje Edward Trojanowski. – Byłaby z pewnością korzystniejsza dla gmin.

Ale te gminy, które z mocy ustawy stały się właścicielami starych odcinków dróg krajowych z wchodzących w życie przepisów się cieszą. Te dają im bowiem możliwość pozbycia się kosztownego i często niechcianego prezentu. Wystarczy, że rada podejmie uchwałę o pozbawieniu takiej drogi kategorii gminnej, a szosa przejdzie na własność samorządu województwa.

Szykują uchwały

- Nad taką uchwałą już pracujemy – mówi Dorota Nowacka, burmistrz Miasta i Gminy Pobiedziska. – Raz, że taka uchwałę musimy podjąć szybko, bo mamy na to jedynie 90 dni. Dwa musimy to zrobić dobrze, aby ani nadzór wojewody ani sądy administracyjne nie mogły jej podważyć – wyjaśnia.

Podobne uchwały zamierzają podjąć także rady Łubowa i Swarzędza. Problemem gmin może być to, że niechciana droga do nich powróci, w efekcie kaskadowego przekazywania dróg.

– Na to jakie decyzje zostaną podjęte w przyszłości na szczeblu województwa i powiatu nie mamy wpływu - komentuje Marian Szkudlarek, burmistrz Swarzędza. – Możemy jedynie mieć nadzieję, że przy ich podejmowaniu zostanie uwzględnione nasze stanowisko i możliwości finansowe – dodaje.

- To nie jest dobre rozwiązanie – mówi Adam Struzik, marszałek woj. Mazowieckiego. – W sytuacji stale zmniejszających się dochodów samorządy będą się z pewnością starały pozbyć problemu związanego z utrzymaniem zdewastowanej drogi. A kaskadowe przekazywanie dróg będzie z źródłem wielu konfliktów – dodaje.

Opinia:

Grzegorz Kubalski, zastępca dyrektora Związku Powiatów Polskich

Przedmiotowa nowelizacja jest dobrym przykładem lekarstwa gorszego od choroby. W zamierzeniach autorów miała ona chronić gminy przed automatycznym otrzymywaniem takich odcinków dróg krajowych zastąpionych nowowybudowanymi odcinkami, które ze względu na swoją rolę nie mają charakteru drogi gminnej. Cel ten osiągnięty nie został. Co więcej wchodząca w życie ustawa dopuszcza by w wyniku wybudowania drogi w jednym końcu województwa nową drogę gminną przymusowo otrzymała gmina położona w drugim końcu województwa. Sensu w tym nie ma żadnego, stwarza to konflikt między poszczególnymi poziomami samorządu i grozi „podrzucaniem" niechcianych odcinków dróg. Jedynie rozsądek jednostek samorządu terytorialnego jest szansą na to by ustawa nie wywoła paradoksalnych i negatywnych skutków.

9 lipca wchodzą w życie przepisy uchwalonej 13 września 2013 r. nowelizacji ustawy o drogach publicznych. Wprowadza ona nowe zasady zmieniania kategorii odcinkom dróg krajowych zastąpionych nowowybudowanymi. Te stare drogi nie trafią od razu do gmin, a staną się własnością samorządu województwa. ten jednak będzie mógł je przekazać powiatom, a powiaty gminom.

Nowelizacja daje też gminom możliwość pozbycia się starych dróg krajowych, które nabyły z mocy prawa. Wystarczy, że podejmą stosowną uchwałę i staną się one kłopotem właściwego marszałka.

Pozostało 86% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Nieruchomości
Trybunał: nabyli działkę bez zgody ministra, umowa nieważna
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Praca, Emerytury i renty
Czy każdy górnik może mieć górniczą emeryturę? Ważny wyrok SN
Prawo karne
Kłopoty żony Macieja Wąsika. "To represje"
Sądy i trybunały
Czy frankowicze doczekają się uchwały Sądu Najwyższego?
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Sądy i trybunały
Łukasz Piebiak wraca do sądu. Afera hejterska nadal nierozliczona