Rz: Z przygotowanego przez Siemens raportu Smart Industry Polska wyłania się obraz dwubiegunowej rodzimej gospodarki. Z jednej strony duzi przedsiębiorcy sporo inwestują w rozwiązania cyfrowe zbliżające ich do standardów tzw. Przemysłu 4.0. Z drugiej zaś mikrofirmy i sektor małych i średnich przedsiębiorstw przeznacza na innowacje 14 proc. dochodów, a 45 proc. z nich nie ma własnych działów badań o rozwoju.
Tomasz Haiduk: Rzeczywiście idzie to dwutorowo. W dużych firmach, głównie działających w branży lotniczej czy motoryzacji, postęp dokonuje się bardzo szybko. Przedsiębiorstwa zatrudniające do 250 osób też chcą inwestować, ale napotykają na bariery. Główną zidentyfikowaną przez nas jest struktura zarządzania. Bo w takich firmach, często tradycyjnie rodzinnych podejmowanie wszelkich decyzji leży po stronie właściciela. Jest on zajęty bieżącym zarządzaniem i utrzymaniem rentowności. Nie ma więc czasu, by pomyśleć o swoim biznesie w perspektywie czterech, pięciu lat.