W myśl art. 9 kodeksu postępowania administracyjnego (dalej k.p.a.) jedną z ogólnych zasad procedury administracyjnej jest zasada informowania. Zgodnie z tym przepisem organy administracji mają obowiązek należytego i wyczerpującego informowania stron o okolicznościach faktycznych i prawnych, które mogą mieć wpływ na ustalenie ich praw i obowiązków będących przedmiotem postępowania. Organy powinny czuwać nad tym, aby strony i inne osoby uczestniczące w postępowaniu nie poniosły szkody z powodu nieznajomości prawa, oraz w tym celu udzielać im niezbędnych wyjaśnień i wskazówek. Podkreśla się, że obowiązek ten obciąża organ z urzędu oraz że bierność organu w tym zakresie stanowi naruszenie prawa, bez względu na to w jakiej fazie postępowania miała miejsce (wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 9 listopada 2006 r., sygn. I OSK 6/06, LEX nr 293175).
Czytaj także: Co powinno zawierać pouczenie
Zakres obowiązku informacyjnego
Organy muszą przekazać tylko niezbędne informacje, na podstawie których strona będzie mogła dokonać wyboru i zdecydować o swoich działaniach. Obowiązków informacyjnych organu nie należy utożsamiać z obowiązkiem świadczenia pomocy prawnej, udzielania porad prawnych czy instruowania stron o wyborze optymalnego sposobu postępowania (por. np. wyrok NSA z 5 lipca 2018 r., sygn. I OSK 2217/16, LEX nr 2538974). Jednocześnie zwraca się uwagę, że omawiana regulacja powinna być rozumiana jako zakaz wykorzystywania przez organ nieznajomości prawa przez obywateli (wyrok WSA w Lublinie z 20 czerwca 2018 r., sygn. III AUa 846/17, LEX nr 2507773). W postępowaniu administracyjnym nie obowiązuje zasada, że nieznajomość prawa szkodzi, w związku z czym organ nie może uzasadniać nią swoich działań (por. np. wyrok WSA w Warszawie z 7 grudnia 2017 r., sygn. VII SA/Wa 383/17, LEX nr 2443907).
Organ nie może wykorzystywać błędu lub nieporadności strony, nie umożliwiając jej wyjaśnienia wątpliwości (por. wyrok WSA w Warszawie z 4 kwietnia 2014 r., sygn. IV SA/Wa 2988/13, LEX nr 1486439). Wymóg „należytego" i „wyczerpującego" informowania strony oznacza m.in., że pisma kierowane do strony muszą być tak sformułowane, aby zrozumiała ona ich treść. W wyroku NSA z 20 września 2018 r. (sygn. I OSK 979/18, LEX nr 2556327) zwrócono uwagę, że w sytuacji, gdy osoba z niepełnosprawnością nie może czytać tekstu, za wystarczające pouczenie nie można uznać pisemnej informacji zawartej w uzasadnieniu decyzji czy w formularzu wniosku. Jeśli z zachowania strony, jej rozwoju psychicznego bądź stanu zdrowia wynika, że informacja nie dotarła do strony, to konieczne jest podjęcie wszelkich dostępnych środków, które spowodują otrzymanie informacji przez tę stronę (wyrok NSA w Gdańsku z 2 grudnia 1992 r., sygn. SA/Gd 1806/92, LEX nr 1688560).
Przykład:
Załóżmy, że do organu wpłynęło pismo strony, z którego nie wynikają jasno jej intencje. O tym, jaki charakter ma mieć ostatecznie to pismo, decyduje wyłącznie strona, którą należy wezwać do sprecyzowania jej żądania, a nie organ. Jeżeli jednak pismo strony zostało zredagowane niezrozumiale, nieporadnie i nie pozwala na ustalenie jej rzeczywistej woli, a z okoliczności sprawy wynika, że strona nie rozeznaje się w przysługujących jej uprawnieniach, organ powinien przekazać jej informację o jej sytuacji procesowej, przysługujących środkach obrony jej praw oraz warunkach ich złożenia (por. np. wyrok WSA w Olsztynie z 25 września 2018 r., sygn. II SA/Ol 536/18, LEX nr 2568767). Zgodnie z wyrokiem Sądu Apelacyjnego w Szczecinie z 9 lipca 2014 r. (sygn. III AUa 1166/13, LEX nr 1515285), w zależności od okoliczności sprawy, gdy pismo strony nie zawiera wyraźnego wniosku o zastosowanie konkretnego przepisu prawa, organ – mając na względzie słuszny interes strony i dbając o to, aby nie poniosła szkody z powodu nieznajomości prawa - powinien rozważyć wszystkie możliwe środki, które dopuszczają przepisy prawa, a które mogłyby służyć należytemu załatwieniu sprawy. Pouczenia nie można uznać za należyte, gdy przytacza tylko przepis ustawy, bez jego wyjaśnienia. Pouczenie powinno być jasne, czytelne i zawierać wyczerpujące informacje o obowiązujących zasadach (por. wyrok WSA w Szczecinie z 9 sierpnia 2018 r., sygn. II SA/Sz 361/18, LEX nr 2540528).