c) osób prawnych,
d) przedsiębiorców;
2) jednostek sektora finansów publicznych będących gminnymi lub powiatowymi osobami prawnymi.
Z kolei, z ust. 5 ww. artykułu wynika, że zasady udzielania dotacji celowej, o której mowa w ust. 4, obejmujące w szczególności kryteria wyboru inwestycji do finansowania lub dofinansowania oraz tryb postępowania w sprawie udzielania dotacji i sposób jej rozliczania określa odpowiednio rada gminy albo rada powiatu w drodze uchwały. Jak więc z ww. przepisów wynika, ustawodawca określił dwie zasadnicze grupy podmiotów objętych systemem dotacyjnym, tj. niezaliczone do sektora finansów publicznych i zaliczane do tego sektora.
Stanowiska organów nadzoru dotyczące uchwał w sprawie udzielenia dotacji (podjętych na podstawie ww. przepisów) nie są jednak jednolite. Niektóre z izb, przykładowo Regionalna Izba Obrachunkowa w Poznaniu i Regionalna Izba Obrachunkowa w Łodzi pozostają na stanowisku, że katalog podmiotów wymienionych w ww. art. 403 ust. 4 pkt 1 ustawy, obejmuje minimum ustawowe podmiotów uprawnionych do ubiegania się o przyznanie dotacji celowej . Tak wynika m.in. z uchwał Kolegium RIO w Poznaniu z 23 marca 2016 r. (nr 6/427/2016) i z 7 czerwca 2017 r.(nr 11/767/2017) czy uchwały Kolegium RIO w Łodzi z 25 kwietnia 2017 r. (nr 16/77/2017). Akcentują w nich, że upoważnienie ustawowe zawarte w art. 403 ust. 5 ww. ustawy, nie przyznaje radzie gminy kompetencji do ustalania (ograniczania) w uchwale stanowiącej akt prawa miejscowego kręgu podmiotów, którym dotacja przysługuje z mocy ustawy.
Jednak ww. kierunek interpretacyjny nie wydaje się być racjonalnie uzasadniony, a dodatkowo przeciwko niemu przemawia stanowisko Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi wyrażone w wyroku z 8 lipca 2015 r. (sygn. akt I SA/Łd 636/15). Sąd ten podzielił w nim pogląd Wojewódzkiego Sadu Administracyjnego w Krakowie z 21 listopada 2014 r. o sygn. akt I SA/Kr 1656/14 (LEX nr 1601221), w którym stwierdzono, że ustawodawca podał w art. 403 ust. 4 Prawa ochrony środowiska przykładowe kategorie podmiotów, do których taka uchwała może zostać skierowana, czyli beneficjentów dotacji. Za przyjęciem tezy, że stanowi to jedynie przykładowe wskazanie podmiotów, przemawia użycie sformułowania „w szczególności" oraz oddanie do kompetencji rady gminy możliwości udzielenia tym podmiotom dotacji. Tym samym właściwa rada gminy może udzielić dotacji wszystkim podmiotom wskazanym w tym przepisie, bądź też kierując się własną polityką w tym zakresie, jedynie niektórym uznając, że pozostałe podmioty określonej pomocy nie wymagają.