Wprowadzone modyfikacje wynikają z ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu zwiększenia udziału obywateli w procesie wybierania, funkcjonowania i kontrolowania niektórych organów publicznych (dalej u.z.u.). Większość jej przepisów weszła w życie 31 stycznia 2018 r. W art. 15 u.z.u. zastrzeżono jednak, że niektóre jej regulacje będzie stosować się dopiero do kadencji organów jednostek samorządu terytorialnego następujących po kadencji, w czasie której ta ustawa weszła w życie. Dotyczy to m.in. zmian w ustawie o samorządzie gminnym, zawartych w art. 1 u.z.u..
Czytaj także: Więcej uprawnień przewodniczącego rady gminy
Ważne!
Obecna kadencja rady gminy trwa 4 lata i upłynie 16 listopada 2018 r.; następna kadencja będzie trwać 5 lat od dnia wyboru tj. od 21 października 2018 r.
Budżet obywatelski i raport o stanie gminy
W ramach budżetu obywatelskiego mieszkańcy – w bezpośrednim głosowaniu – będą decydować corocznie o części wydatków budżetu gminy. Rada gminy, w toku prac nad projektem uchwały budżetowej, nie będzie mogła usuwać lub zmieniać – w istotnym stopniu – zadań wybranych w ramach budżetu obywatelskiego. W gminach będących miastami na prawach powiatu utworzenie budżetu obywatelskiego będzie obowiązkowe, przy czym wysokość budżetu obywatelskiego powinna wynosić co najmniej 0,5 proc. wydatków gminy zawartych w ostatnim przedłożonym sprawozdaniu z wykonania budżetu.
Przykład:
Załóżmy, że w gminie istnieją jednostki pomocnicze (np. sołectwa, dzielnice, osiedla). W takim przypadku środki wydatkowane w ramach budżetu obywatelskiego będzie można dzielić na pule obejmujące całość gminy oraz jej części – w postaci jednostek pomocniczych lub grup tych jednostek. Rada gminy określi, w drodze uchwały, wymagania, jakie powinien spełniać projekt budżetu obywatelskiego, w tym m.in. wymaganą liczbę podpisów mieszkańców popierających projekt, przy czym nie może być ona większa niż 0,1 proc. mieszkańców terenu objętego pulą budżetu obywatelskiego, w którym zgłaszany będzie projekt.