Na wniosek wójta została zwołana nadzwyczajna sesja rady gminy. Czy wprowadzenie zmian w porządku obrad takiej sesji musi być ograniczone do nadzwyczajnych, pilnych przypadków?
Nie.
Zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym (dalej u.s.g.) rada gminy obraduje na sesjach zwoływanych przez przewodniczącego w miarę potrzeby, nie rzadziej niż raz na kwartał. Do zawiadomienia o zwołaniu sesji dołącza się porządek obrad wraz z projektami uchwał. W wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z 6 listopada 2007 r. (III SA/Kr 783/07, LEX nr 340503) zwrócono uwagę, że obowiązek dostarczenia projektu uchwały przed sesją nie tylko zapewnia wszystkim radnym możliwość merytorycznego przygotowania się do zajęcia stanowiska w sprawie, ale także chroni mniejszość radnych, którzy – powiadomieni o treści projektu – mogą podjąć starania o uzyskanie poparcia dodatkowej liczby radnych.
Czytaj także: Jak zwołać sesję rady gminy
Rada gminy może wprowadzić zmiany w porządku obrad bezwzględną większością głosów ustawowego składu rady (art. 20 ust. 1a u.s.g.). Zgodnie z uchwałą Trybunału Konstytucyjnego z 20 września 1995 r. (W 18/94, Dz.U z 1995 r. nr 114, poz. 556) bezwzględna większość głosów ustawowego składu rady oznacza liczbę całkowitą głosów oddanych za wnioskiem przewyższającą połowę ustawowego składu, a zarazem tej połowie najbliższą. U.s.g. nie określa, w którym momencie posiedzenia rada ma prawo zmienić porządek obrad.