WSA: pracownik pełniący obowiązki kierownika urzędu ma takie kompetencje jak kierownik

Pracownik pełniący obowiązki kierownika urzędu ma takie kompetencje jak kierownik.

Publikacja: 09.12.2020 07:56

WSA: pracownik pełniący obowiązki kierownika urzędu ma takie kompetencje jak kierownik

Foto: Adobe Stock

W związku z rozpatrywaniem roszczenia dotyczącego śmierci swojego klienta towarzystwo ubezpieczeniowe zwróciło się do urzędu stanu cywilnego o udostępnienie kserokopii karty zgonu lub wskazanie nazwy placówki medycznej wystawiającej ten dokument. Wyjaśniło, że jest to niezbędne do złożenia wniosku o udostępnienie dokumentacji medycznej. Spotkała go jednak odmowa oparta na przepisach aż trzech ustaw: o aktach stanu cywilnego, o cmentarzach i chowaniu zmarłych oraz o statystyce publicznej. Przepisy tych ustaw ograniczają udostępnianie danych dotyczących przyczyny śmierci.

Firma ubezpieczeniowa odwołała się do wojewody zachodniopomorskiego. Zdaniem spółki nie uwzględniono jej interesu prawnego wynikającego z ustawy o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej.

Wojewoda nie ustosunkował się do tych merytorycznych zarzutów, lecz stwierdził niedopuszczalność odwołania. Zakwestionował bowiem samą decyzję, ocenioną jako zwykłe pismo, od którego nie przysługuje odwołanie. Brakowało bowiem pieczęci nagłówkowej, przez co nie oznaczono organu. Nie sposób także ustalić „autora" odmowy na podstawie pieczątki w miejscu, w którym podpisała się osoba działająca jako „p.o. zastępca kierownika urzędu stanu cywilnego" – argumentował wojewoda. W konsekwencji nie ma decyzji, od której można wnieść odwołanie.

Polemizując z taką oceną, w skardze do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie firma ubezpieczeniowa zwróciła uwagę, że koncentrując się na uchybieniach formalnych, wojewoda nie odniósł się do zarzutów merytorycznych. Nie zgodziła się też z argumentacją wojewody, że wskutek formalnych uchybień mamy tu do czynienia z pismem, a nie z decyzją. W swojej treści wskazuje ona organ, który ją wydał, a pieczątka p.o. zastępca kierownika informuje o osobie upoważnionej przez kierownika USC do wydawania decyzji administracyjnych.

Sąd podzielił tę ocenę i uchylił postanowienie wojewody. Zdaniem WSA nie budzi wątpliwości, że odwołanie towarzystwa ubezpieczeniowego zostało wniesione od decyzji kierownika USC. To, że podpisał ją pracownik p.o. zastępcy kierownika USC, nie zmienia tej oceny. Powierzenie obowiązków organu lub na stanowisku oznacza bowiem powierzenie wszystkich kompetencji, uprawnień i obowiązków tego organu, w tym kompetencji do wydawania decyzji administracyjnych.

W związku z rozpatrywaniem roszczenia dotyczącego śmierci swojego klienta towarzystwo ubezpieczeniowe zwróciło się do urzędu stanu cywilnego o udostępnienie kserokopii karty zgonu lub wskazanie nazwy placówki medycznej wystawiającej ten dokument. Wyjaśniło, że jest to niezbędne do złożenia wniosku o udostępnienie dokumentacji medycznej. Spotkała go jednak odmowa oparta na przepisach aż trzech ustaw: o aktach stanu cywilnego, o cmentarzach i chowaniu zmarłych oraz o statystyce publicznej. Przepisy tych ustaw ograniczają udostępnianie danych dotyczących przyczyny śmierci.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Prawo karne
CBA zatrzymało znanego adwokata. Za rządów PiS reprezentował Polskę
Spadki i darowizny
Poświadczenie nabycia spadku u notariusza: koszty i zalety
Podatki
Składka zdrowotna na ryczałcie bez ograniczeń. Rząd zdradza szczegóły
Ustrój i kompetencje
Kiedy można wyłączyć grunty z produkcji rolnej
Sądy i trybunały
Sejm rozpoczął prace nad reformą TK. Dwie partie chcą odrzucenia projektów