fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Transport

Polski hyperloop wyjedzie na tory

materiały prasowe
Pod Łodzią będzie testowana ultraszybka kolej próżniowa. Hyper Poland, który rozwija tę technologię, sprzeda część swoich udziałów inwestorom – ustaliła „Rzeczpospolita".

Hyperloop – innowacyjna technologia transportu przyszłości, pociągów lewitujących na poduszce magnetycznej i rozpędzających się niemal do prędkości dźwięku (ok. 1 tys. km/h) – rozpala wyobraźnię. Polska spółka Hyper Poland ma ambicję tę wizję urzeczywistnić. Na przełomie 2019 i 2020 r. chce uruchomić pierwszy 500-metrowy tor testowy dla mechanizmów napędu i zawieszenia. Ma on powstać na terenach kolejowych pod Łodzią. Jak się dowiedzieliśmy na przełomie października i listopada na Seedrs, brytyjskiej platformie equity crowdfundingu, wystartuje zbiórka funduszy na ten projekt. W zamian za część swoich udziałów spółka planuje pozyskać od inwestorów ok. 1,5 mln euro. Kilkanaście milionów złotych na testy może dołożyć Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (Hyper Poland stara się o grant – decyzja zapadnie w październiku).

– Hyperloop został w 2013 r. przedstawiony światu przez Elona Muska jako hybryda lotnictwa i kolei, natomiast w środkowoeuropejskim wydaniu będzie to początkowo produkt wdrażany etapowo w branży kolejowej – mówi Przemysław Pączek, prezes Hyper Poland. Podkreśla, że kapsuły poruszające się niemal z prędkością dźwięku to wciąż dość odległa przyszłość.

W Europie budowa nowego odcinka kolejowego z reguły trwa ok. 15 lat. Dlatego spółka na razie chce modernizować istniejące odcinki kolejowe, w pierwszym etapie bez wykorzystania próżni (pociąg mógłby jechać z prędkością 200 km/h, maksymalnie 300 km/h). W kolejnych etapach mogłyby być budowane koleje próżniowe wożące towary z prędkością 600 km/h, a w ostatnim etapie pasażerów. Instytut Kolejnictwa planuje uruchomić w Żmigrodzie k.Wrocławia próżniowy tor testowy do certyfikacji takiej superszybkiej kolei. Z danych NCBR wynika, że na uruchomienie toru testowego, którego 1 km kosztuje ok. 10 mln euro, potrzeba od dwóch i pół roku do czterech lat.

– Na wejście w proces certyfikacji napędu i zawieszenia potrzebujemy ok. trzech lat – dodaje Paweł Radziszewski, wiceprezes Hyper Poland ds. technicznych.

Z analiz wynika, że połączenie Warszawy z Łodzią próżniową rurą kosztowałoby 1,32 mld euro, a Wrocławia z Poznaniem – 1,66 mld euro.

Idea pociągów lewitujących na magnetycznej poduszce, poruszających się w próżniowych rurociągach zyskała popularność dzięki Elonowi Muskowi (SpaceX, Tesla) i Richardowi Bransonowi (Virgin), którzy zainwestowali w projekt superszybkich połączeń w USA i Azji. Nigdzie na świecie ta technologia na razie nie wyszła jednak z fazy testów.

Eksperci nie mają jednak wątpliwości, że to rozwiązanie lepsze niż kolej dużych prędkości (KDP). Z najnowszego raportu NCBR wynika, że budowa hyperloopa jest tańsza o 10–30 proc. od inwestycji w KDP, a koszty eksploatacji niższe o 40–85 proc.

Projekt Hyper Poland, który do końca br. będzie miał złożonych ok. 10 wniosków patentowych, wzbudził już zainteresowanie na świecie. Spółka jest m.in. po rozmowach z resortem transportu i państwową koleją na Litwie i Łotwie oraz w Estonii. Jeden z krajów bałtyckich zamierza na początku przyszłego roku, specjalnie dla polskiej spółki, udostępnić teren pod budowę testowego toru magnetycznego, na którym będzie mogła prowadzić doświadczenia w środowisku kolejowym.

W radzie ekspertów Hyper Poland jest m.in. Vladas Lašas, litewski milioner i entuzjasta nowych technologii, bliski przyjaciel Bransona (razem zakładali think tank Carbon War Room). Stąd założycielom polskiego startupu marzy się, by ich projekt stał się elementem planowanej kolei Virgin Hyperloop One. – Nasz napęd i zawieszenie są kompatybilne z Virgin – przekonuje Przemysław Pączek. I dodaje, że Hyper Poland znalazł się również w kręgu zainteresowań Izraela. Inny z członków rady ekspertów polskiej spółki – Amos Ron – wcześniej związany z izraelskim resortem transportu, zamierza promować ten projekt u siebie w kraju. – Zrodziła się ambitna idea, by hyperloop połączył w przyszłości Strefę Gazy z Zachodnim Brzegiem. Została ona zaprezentowana przez Rona podczas Forum w Krynicy – mówi prezes Pączek.

REKLAMA: Sprawdź dlaczego warto monitorować pojazdy flotowe: www

Źródło: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA