Na początku grudnia samobieżny dziób lodołamacza zbudowany w stoczni remontowej BLRT Grupp w Turku, został przekazany Fińskiej Agencji Infrastruktury Transportowej.
Budowa lodołamacza jest jednym z etapów szeroko zakrojonego rozwoju zimowej nawigacji WINMOS II (Winter Navigation Motorways of the Sea II), która jest finansowana z unijnego instrumentu CEF (Connecting Europe Facility).
Celem projektu jest zapewnienie całorocznej żeglugi na wodach północnych Unii Europejskiej; wysokiego poziomu bezpieczeństwa żeglugi podczas zimy, a także rozwój współpracy pomiędzy Finlandią, Estonią i Szwecją w zakresie usług z wykorzystaniem lodołamaczy.
Dziobowy lodołamacz z własnym napędem to statek elektryczny z układem napędowym VISEDO i pomocniczymi generatorami diesla CATERPILLAR. Wszystkie zdejmowane systemy dziobowe są zdalnie sterowane z mostka holownika, do którego dziób jest zadokowany.
„Ten projekt stał się dla nas prawdziwym wyzwaniem. Holownik z tzw. „Zaczepem”, czyli samobieżnym dziobem lodołamacza, rozpocznie torowanie drogi przez lód na jeziorze Saimaa w południowo-wschodniej Finlandii, gdy tylko nadejdzie prawdziwa zima. Zapewni to całoroczną żeglugę i wysoki poziom bezpieczeństwa żeglugi zimą ” - podkreślił Juhan Bakas szef Turku Repair Yard, cytowany przez portal Delfi.
Kari Wilman, dyrektor generalny Fińskiej Agencji Infrastruktury Transportowej podkreślił wyjątkowość rozwiązania:
„Dla przemysłu skoncentrowanego w regionie Saimaa, dłuższy sezon nawigacyjny jest bardzo ważny. Istniejące lodołamacze nie zawsze są w stanie zapewnić statkom o dużym tonażu możliwość swobodnego poruszania się w trudnych warunkach lodowych. Nowy zdejmowany dziób lodołamacza z napędem spalinowo-elektrycznym, współpracujący z pchaczem, będzie w stanie przebić się przez lód o grubości do 70 cm ”.
Projekt został opracowany wspólnie przez Fińską Agencję Infrastruktury Transportowej, firmę inżynieryjną ILS (Finlandia) oraz firmę inżynieryjną BLRT Grupp - Western Baltic Engineering (Litwa). Stalowy kadłub dziobowy został zbudowany w Western Baltija Shipbuilding w Kłajpedzie. W Stoczni Remontowej w Turku przeprowadzono prace wyposażeniowe oraz modernizację holownika pchacza Calypso i próby morskie.