Transport drogowy

Autostrada Kulczyka za droga. Będzie śledztwo

Fotorzepa, Grzegorz Zawisza
Będzie śledztwo w sprawie przekroczenia uprawnień i niedopełnienia przez urzędników obowiązków przy podpisywaniu umów koncesyjnych na budowę autostrady A2 między Koninem a Świeckiem, czyli tzw. autostrady Kulczyka – podała w poniedziałek Prokuratura Krajowa.

Pierwszy o śledztwie, które polecił wszcząć minister sprawiedliwości i prokurator generalny Zbigniew Ziobro, poinformował w niedzielę portal tvp.info.

Na początku tego roku spółka Autostrada Wielkopolska po raz kolejny podniosła opłaty za przejazd A2 między Koninem a Nowym Tomyślem – do 60 zł za 150-kilometrowy odcinek, czyli 40 groszy za kilometr. Spółka tłumaczy to kosztami utrzymania drogi i koniecznością spłaty zaciągniętych przez siebie kredytów. 

Rodzina Kulczyków jeszcze przez 20 lat będzie decydowała o opłatach za przejazd na A2.

– Opłaty za korzystanie z autostrady są horrendalne. Stawki za przejazd odcinkiem z Konina do Nowego Tomyśla są najwyższe w Europie - cytuje tvp.info anonimowa osobę znającą kulisy sprawy. Portal informuje też, że zachodzi podejrzenie, że przy podpisywaniu przez poprzednie rządy umów koncesyjnych nie zagwarantowano interesów państwa i samych Polaków. Spółka Autostrada Wielkopolska ma wolną rękę w podnoszeniu opłat za przejazdy.

Prokuratura ma teraz zbadać okoliczności przyznania spółce Autostrada Wielkopolska koncesji na budowę dwóch kluczowych odcinków A2 i warunki umów. Sprawdzi też, jaką rolę odegrali przy tym reprezentujący poprzednie rządy ministrowie i podlegli im urzędnicy. Będzie ustalać, czy działali oni w celu osiągnięcia korzyści majątkowej na rzecz spółki Autostrada Wielkopolska. Chodzi o przestępstwo z art. 231 par. 2 kodeksu karnego, które zagrożone jest karą od roku do 10 lat pozbawienia wolności.   

Również w poniedziałek CBA zatrzymało byłego wiceministera skarbu w rządzie PO-PSL, Pawła T., wraz z 5 innymi osobami odpowiedzialnymi i biorących udział w procesie prywatyzacji CIECH-u. 

Spółka Autostrada Wielkopolska powstała w listopadzie 1992 roku z inicjatywy Jana Kulczyka i Andrzeja Patalasa, byłego szefa Dyrekcji Okręgowej Dróg Publicznych w Poznaniu, który został prezesem nowej spółki. Porta przypomina, że Patalas odszedł z firmy na kilka lat. Z rządów SLD-PSL kierował państwową Agencją Budowy i Eksploatacji Autostrad. W tym czasie, w 1997 roku, Autostrada Wielkopolska dostała koncesję na budowę A2. W 2002 roku Patalas wrócił na stanowisko prezesa spółki.

Zgodnie z umową z 1997 roku Autostrada Wielkopolska miała wybudować drogę od Świecka na granicy z Niemcami do Strykowa pod Łodzią w ramach tzw. partnerstwa publiczno-prywatnego. Autostrada Wielkopolska dostała  też rządowe zlecenie na budowę kolejnego odcinka A2 – między Nowym Tomyślem a Świeckiem, a także koncesję na zarządzanie drogą. 

Źródło: rp.pl

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL