Ostre spięcie w Rzymie o Atlantię

We włoskim rządzie doszło do kolejnego napięcia po wypowiedzi szefa Ruchu 5 Gwiazd, że doprowadzi do wykończenia firmy Atlantia, czemu sprzeciwił się szef Ligi, broniąc pracodawcy tysięcy ludzi.

Aktualizacja: 01.07.2019 12:31 Publikacja: 01.07.2019 12:26

Ostre spięcie w Rzymie o Atlantię

Foto: Bloomberg

Wicepremier i minister przemysłu Luigi Di Maio zaczął tę wojnę słów wypowiedzią w programie „Porta a Porta” państwowej telewizji RAI, że odbierze Atlanii koncesję na pobieranie opłat na włoskich autostradach, co zaszkodzi jej wartości rynkowej szacowanej obecnie przez Refinitiv na prawie 19 mld euro. — Atlantia ugotuje się, nie może uczestniczyć w ratowaniu Alitalii — powiedział wyjaśniając, dlaczego ta firma budowlana i infrastruktury nie jest dla rządu wskazana do ratowania narodowego przewoźnika.

Atlantia ma koncesję do 2038 r. na pobieranie myta i utrzymywanie stanu technicznego 3 tys. kilometrów włoskich autostrad, zapewnia to jedną trzecią jej zysków. Spór w rządzie o tę koncesję trwa 10 miesięcy od katastrofy wiaduktu w Genui 14 sierpnia 2018, gdy zginęły 43 osoby — a świadczy o pogarszającym się klimacie dla inwestycji w trzecim gospodarczo kraju strefy euro, kierowanym przez koalicyjny rząd populistycznego Ruchu 5 Gwiazd Luigi Di Maio i i probinznesowej prawicowej Ligi Matteo Salvinego.

Oba ugrupowania mają odmienne stanowisko wobec Atlantii, w ubiegłym tygodniu Liga znów nie zgodziła się na odebranie tej koncesji, bo byłoby to szaleństwo. Jej przywódca Matteo Salvini powiedział w wywiadzie dla dziennika „La Stampa”, że „Atlantia to firma zatrudniająca tysiące ludzi, notowana na giełdzie i ma obroty kilkudziesięciu miliardów euro. Chcę być bardzo ostrożny z wydawaniem pospiesznej oceny”. Jego zdaniem postępowanie wymiaru sprawiedliwości wobec tej firmy musi iść swym torem i należy poczekać na jego werdykt.

Ugrupowanie Salviniego ma silną pozycję na północy kraju, rządzi w regionie Veneto, gdzie ma siedzibę rodzina Benettonów, właścicieli Atlantii. Salvini powiedział też, że nie ma nic przeciwko udziałowi Atlantii w ratowaniu Alitalii, choć ta firma nigdy nie wyraziła zainteresowania w dołączeniu do konsorcjum ratunkowego, montowanego mozolnie przez państwowe koleje Ferrovie dello Stato. Di Maio oskarża Atlantię o brak dbałości o stan infrastruktury drogowej, na którą ma koncesję. 

Po jego wypowiedzi Atlantia zapowiedział pozew do sądu wobec Di Maio. „Dzisiejsze wypowiedzi wicepremiera i ministra przemysłu szkodzą akcjom Atlantii i powodują poważny uszczerbek dla wizerunku firmy” — stwierdziła i zastrzegła sobie prawo wystąpienia na drogę sądową dla ochrony swej reputacji, załogi i inwestorów. Di Maio odparł na Facebooku, że nie wycofa się ze swych słów.

W obronie Atlantii wystąpiła organizacja włoskich pracodawców Confindustria, zwróciła się do premiera Giuseppe Conte o ochronę wiarygodności Włoch i skrytykowała wystąpienie Di Maio. „Byłoby właściwe, aby premier wyjaśnił linię postępowania w tych delikatnych kwestiach, aby zapobiegać kompromitowaniu wiarygodności kraju i zapewnić prawną rzetelność” — stwierdziła w komunikacie.

Ruch 5 Gwiazd uważa, że rząd ma opinię prawną, która uzasadnia wypowiedzenie Atlantii koncesji na autostrady — podał Reuter za swoim informatorem.

Resort transportu jest w posiadaniu raportu, dotąd nie opublikowanego, który stwierdza poważne niedociągnięcia w utrzymywaniu wiaduktu w Genui i zarządzaniu nim przez filię Atlantii, Austostrade per l'Italia. Informator pokazał agencji 3 strony raportu, który wnioskuje, że „istnieje podstawa do wypowiedzenia koncesji za naruszenie obowiązków przez jej posiadacza”.

Di Maio stwierdził w kolejnym wpisie, że w związku z poważnymi niedociągnięciami ze strony operatora autostrad kompensata od Atlantii z powodu wcześniejszego wygaśnięcia koncesji będzie ogromna. Według informatora Reutera, będzie znacznie mniejsza od 24 mld euro obecnej wartości netto koncesji do 2038 r. ze względu na inwestycje Atlantii w sieci autostrad.

Obaj wicepremierzy zgodnie obserwowali w piątek operację wysadzenia 2 przęseł mostu Morandiego o wadze ok. 4500 ton. Trwała 8 sekund, wcześniej ewakuowano ok. 4 tys. pobliskich mieszkańców i zamknięto ruch w promieniu 300 metrów. Operację transmitowała włoska telewizja.

Wicepremier i minister przemysłu Luigi Di Maio zaczął tę wojnę słów wypowiedzią w programie „Porta a Porta” państwowej telewizji RAI, że odbierze Atlanii koncesję na pobieranie opłat na włoskich autostradach, co zaszkodzi jej wartości rynkowej szacowanej obecnie przez Refinitiv na prawie 19 mld euro. — Atlantia ugotuje się, nie może uczestniczyć w ratowaniu Alitalii — powiedział wyjaśniając, dlaczego ta firma budowlana i infrastruktury nie jest dla rządu wskazana do ratowania narodowego przewoźnika.

Pozostało 88% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
100 zł za 8 dni jazdy pociągami. Koleje Śląskie kuszą na majówkę. A inni?
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Transport
Singapurskie Changi nie jest już najlepszym lotniskiem na świecie
Transport
Polowanie na rosyjskie samoloty. Pomagają systemy śledzenia lotów
Transport
Andrzej Ilków, prezes PPL: Nie zapominamy o Lotnisku Chopina. Straciliśmy kilka lat
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Transport
Maciej Lasek: Nie wygaszamy projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego