Ruszą przetargi na budowę 435 km szybkich dróg

Blisko 20 mld zł mają kosztować szybkie drogi, na budowę których w 2019 r. uruchomione zostaną przetargi.

Aktualizacja: 09.01.2019 08:36 Publikacja: 09.01.2019 08:33

Ruszą przetargi na budowę 435 km szybkich dróg

Foto: Fotorzepa, Bartosz Jankowski

Jak podaje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA), będzie to 17 odcinków o łącznej długości 435 kilometrów. W tym znajdzie się 14 fragmentów dróg ekspresowych, dwa odcinki dróg krajowych oraz jeden kawałek autostrady. W tym ostatnim przypadku będzie to niespełna 30-kilometrowy odcinek A2 od końca obwodnicy Mińska Mazowieckiego do Siedlec.

Wśród planowanych inwestycji najdłuższymi budowami będą przeszło 74 km trasy ekspresowej S19 Ploski-Chlebczyn oraz prawie 54 km tej samej trasy na odcinku Choroszcz-Ploski. S19 będzie się zresztą szczególnie mocno wydłużać, bo przetargi obejmą jeszcze 3 jej fragmenty: 17 km pomiędzy Kuźnicą a Sokółką, ponadto 10 km od węzła Rzeszów Południe do węzła Babica oraz 17 km łączących Dobrzyniewo Duże i zachodnią część Białegostoku.

W tym roku ma być wreszcie wyłoniony wykonawca 16-kilometrowego fragmentu trasy S14 – zachodniej obwodnicy Łodzi pomiędzy węzłem Teofilów a skrzyżowaniem z droga krajową 91 w miejscowości Słowik. Miała go budować firma Eurovia, ale w ub. roku wycofała się. Wcześniej, w 2017 r. unieważniono pierwszy przetarg ze względu na zbyt wysokie koszty inwestycji, bo oferty przekroczyły budżet o przeszło ćwierć miliarda złotych. W drugim przetargu zmniejszono liczbę planowanych wcześniej węzłów. Budowa S14 ma kluczowe znaczenie dla łódzkiej aglomeracji: powinna rozładować korki, przyczyniać się do zmniejszenia hałasu i redukcji emisji. Pozwoliłaby także wyprowadzić ruch tranzytowy z Pabianic, Zgierza, Konstantynowa Łódzkiego i Aleksandrowa Łódzkiego.

Ważną inwestycją dla południa Polski będzie budowa drogi ekspresowej S1. Na 2019 r. przewidziano dwa przetargi: na budowę niespełna 7 km od węzła Podwarpie do Dąbrowy Górniczej oraz 40 km pomiędzy węzłem Kosztowy w Mysłowicach a Bielskiem-Białą. Ten drugi odcinek zastąpi obecną drogę krajową nr 1 od Katowic do Bielska, bardzo zatłoczoną i najeżoną światłami oraz fotoradarami. Natomiast na ekspresówce S7 zaplanowane zostały dwa postępowania: dla 35-kilometrowego odcinka Płońsk-Czosnów oraz 24-kilometrowego łączącego granicę województwa świętokrzyskiego ze Szczepanowicami. Do tego dojdą przetargi na trasach: S3 (Świnoujście-Troszyn), S5 (Ornowo-Wirwajdy) S11 (Koszalin Zachód-Bobolice) oraz drogach krajowych 75 i 79. Większość inwestycji organizowana będzie w systemie projektuj i buduj. Oznacza to, że wykonawca będzie musiał przygotować projekt, następnie zgromadzić niezbędne zezwolenia dla realizacji inwestycji, a dopiero potem rozpocząć prace.

Według GDDKiA, procedury wyboru wykonawców mają być skrócone. Do tej pory był to jeden z czynników, który przyczyniał się do wzrostu kosztów: pomiędzy rozpasaniem przetargu a podpisaniem umowy z wykonawcą mijało co najmniej kilkanaście miesięcy, w czasie których drożały materiały budowlane i koszty pracy. Pojawi się także waloryzacja kontraktów, której maksymalna wysokość wyniesie 5 proc. wartości umowy.

Obecnie sieć szybkich tras w Polsce liczy 3730 km, w tym 1638 km autostrad oraz 2092 km dróg ekspresowych. W ub. roku oddano 321 km, w tym 302 km ekspresówek oraz 19 km dróg krajowych.

Jak podaje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA), będzie to 17 odcinków o łącznej długości 435 kilometrów. W tym znajdzie się 14 fragmentów dróg ekspresowych, dwa odcinki dróg krajowych oraz jeden kawałek autostrady. W tym ostatnim przypadku będzie to niespełna 30-kilometrowy odcinek A2 od końca obwodnicy Mińska Mazowieckiego do Siedlec.

Wśród planowanych inwestycji najdłuższymi budowami będą przeszło 74 km trasy ekspresowej S19 Ploski-Chlebczyn oraz prawie 54 km tej samej trasy na odcinku Choroszcz-Ploski. S19 będzie się zresztą szczególnie mocno wydłużać, bo przetargi obejmą jeszcze 3 jej fragmenty: 17 km pomiędzy Kuźnicą a Sokółką, ponadto 10 km od węzła Rzeszów Południe do węzła Babica oraz 17 km łączących Dobrzyniewo Duże i zachodnią część Białegostoku.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
100 zł za 8 dni jazdy pociągami. Koleje Śląskie kuszą na majówkę. A inni?
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Transport
Singapurskie Changi nie jest już najlepszym lotniskiem na świecie
Transport
Polowanie na rosyjskie samoloty. Pomagają systemy śledzenia lotów
Transport
Andrzej Ilków, prezes PPL: Nie zapominamy o Lotnisku Chopina. Straciliśmy kilka lat
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Transport
Maciej Lasek: Nie wygaszamy projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego