Niemcy: Kierowcy autobusów na wagę złota

Firmy przewozowe w Niemczech szukają kierowców autobusów. Na niemieckim rynku zaczyna brakować chętnych.

Publikacja: 07.01.2018 15:02

Niemcy: Kierowcy autobusów na wagę złota

Foto: Adobe Stock

Niemieckie firmy przewozowe mają coraz większy problem ze znalezieniem kierowców autobusów. – W wielu regionach nie mamy już bezrobotnych, którzy mogliby ubiegać się o wolne miejsca pracy – mówi Karl Huelsmann, prezes Związku Niemieckich Przedsiębiorstw Autobusowych.

A zapotrzebowanie jest ogromne. Wielu z ok. 103 tys. kierowców autobusów w Niemczech pójdzie z najbliższych latach na emeryturę. Z dnia na dzień potrzeba nowych rąk do pracy na prężnie rozwijającym się rynku przewozowym, szczególnie do kierowania autobusami dalekobieżnymi. Branża stara się zdobyć nowych kierowców, obiecując im pewne i urozmaicone miejsce pracy, a do tego wykonywanie odpowiedzialnych czynności. Huelsmann studzi jednak nieco te obietnice. – Na pewno istnieje bardziej wygodna praca – mówi.

Prawo jazdy za 10 tys.

Przyszłych kierowców mogą też odstraszyć koszty uzyskania prawa jazdy. Nabycie uprawnień to w Niemczech wydatek ok. 10 tys. euro. – Firmy zaczynają już współfinansować wyrobienie prawa jazdy, ale nie ma chętnych pracowników – skarży się Karl Huelsmann. Rozwiązaniem może być jeszcze zatrudnienie kierowców zagranicznych, pod warunkiem, że znają język niemiecki.

Autonomiczne autobusy

Bariera językowa to także problem w zatrudnieniu uchodźców. Zanim będą mogli zasiąść za kółkiem, czeka ich długa droga. Najpierw muszą uzyskać status pozwalający im podjąć pracę, potem nauczyć się języka.

Rozwiązaniem problemów niemieckiej branży autobusowej mogą być autonomiczne autobusy. Ale i w tym przypadku trzeba na nie jeszcze poczekać. Jesienią ubiegłego roku koncern Deutsche Bahn testował pierwszy autonomiczny autobus miejski.

Niemieckie firmy przewozowe mają coraz większy problem ze znalezieniem kierowców autobusów. – W wielu regionach nie mamy już bezrobotnych, którzy mogliby ubiegać się o wolne miejsca pracy – mówi Karl Huelsmann, prezes Związku Niemieckich Przedsiębiorstw Autobusowych.

A zapotrzebowanie jest ogromne. Wielu z ok. 103 tys. kierowców autobusów w Niemczech pójdzie z najbliższych latach na emeryturę. Z dnia na dzień potrzeba nowych rąk do pracy na prężnie rozwijającym się rynku przewozowym, szczególnie do kierowania autobusami dalekobieżnymi. Branża stara się zdobyć nowych kierowców, obiecując im pewne i urozmaicone miejsce pracy, a do tego wykonywanie odpowiedzialnych czynności. Huelsmann studzi jednak nieco te obietnice. – Na pewno istnieje bardziej wygodna praca – mówi.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
100 zł za 8 dni jazdy pociągami. Koleje Śląskie kuszą na majówkę. A inni?
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Transport
Singapurskie Changi nie jest już najlepszym lotniskiem na świecie
Transport
Polowanie na rosyjskie samoloty. Pomagają systemy śledzenia lotów
Transport
Andrzej Ilków, prezes PPL: Nie zapominamy o Lotnisku Chopina. Straciliśmy kilka lat
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Transport
Maciej Lasek: Nie wygaszamy projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego