Telekomy mocniej wierzą w laptopy

Obrót elektroniką staje się coraz ważniejszym źródłem przychodów operatorów komórkowych. Po trzech latach przerwy T-Mobile ponownie sprzedaje laptopy.

Publikacja: 13.12.2016 19:51

Foto: Bloomberg

Choć według dostępnych danych sprzedaż komputerów osobistych zarówno na świecie, jak i w Polsce w ostatnich kwartałach słabnie, to zdaniem T-Mobile Polska warto ponownie wejść w ten segment rynku. Chociażby dlatego, że przenośne komputery mają lepsze perspektywy niż tablety, którymi telekomy dość długo kusiły abonentów mobilnego dostępu do Internetu. Najbardziej widoczny pod tym względem był właśnie T-Mobile.

– Naszym celem jest zaproponowanie klientom najkorzystniejszego na rynku pakietu usług mobilnych wraz urządzeniem. Dlatego wraz z promocją gwiazdkową laptopy wracają do oferty T-Mobile. Patrząc na trendy rynkowe, widać, że popyt na te urządzenia utrzymuje się na stałym poziomie, a w przyszłym roku spodziewamy się na nawet jego wzrostu – mówi „Rzeczpospolitej" Piotr Markowski, dyrektor departamentu marketingu rynku prywatnego T-Mobile Polska.

Operator ten wraca do sprzedaży laptopów po około trzech latach przerwy. Wcześniej miał na tym polu sukcesy: gdy firmą kierował Miroslav Rakowski, jej udział w bieżącej sprzedaży przenośnych komputerów sięgał nawet 12 proc.

Podejście jego konkurentów do tego typu produktów jest różne. Przegląd stron internetowych nie wystarcza, aby je w pełni poznać, bo na półkach w sklepach asortyment bywa inny. Mimo to odwiedziny w Internecie pozwalają sobie wyrobić zdanie, jak telekomy podchodzą do sprzedaży laptopów. Jeśli je mają w ofercie, to nieliczne, zwykle jest to trzech, czterech producentów.

T-Mobile wykorzystuje promocyjną aktywność Lenovo i proponuje urządzenia tylko tej firmy. Ma je w ofercie także Play (ale też Asusa, MSI czy HP). Trzy modele laptopów proponuje abonentom Orange Polska, choć trudno je dostrzec, przeglądając portal operatora. Jak wyjaśnia Zbigniew Drohobycki z biura prasowego Orange Polska, telekom proponuje laptop przede wszystkim wtedy, gdy chce zatrzymać abonenta (w tzw. ofercie utrzymaniowej przez telefon). Niewykluczone, że podobnie działa Polkomtel, operator sieci Plus. Poprzez jego stronę WWW nie zamówimy usługi w pakiecie z laptopem.

Przedstawiciele T-Mobile przekonują, że przenośne komputery na długo wpiszą się teraz w ofertę dla abonentów. Składają też na rynku obietnicę, że za urządzenie i mobilny internet zapłacimy w tej sieci najmniej na rynku. Czy tak będzie, dopiero się okaże, bo – jak wiadomo – konkurencja nie śpi. Już teraz w ofercie Playa można znaleźć podobną ofertę. Oba telekomy proponują 50 gigabajtów internetu z laptopem Lenovo IdeaPad i miesięcznym abonamentem za 99 zł.

Jeśli któryś z operatorów będzie chciał się wyróżnić, być może zobaczymy małą wojnę w tym segmencie rynku.

Według ekspertów sprzedaży laptopów sprzyjać może fakt, że Microsoft zakończył bezpłatną aktualizację oprogramowania systemowego Windows 7 i 8 do Windows 10 i teraz znajdzie się więcej osób, które zdecydują się kupić czy to nowe oprogramowanie, czy to całe urządzenie z licencją w pakiecie.

Tak, czy inaczej w tym roku przychody sieci komórkowych rosły dzięki sprzedaży takich urządzeń, jak smartfony, routery czy właśnie laptopy. Nie jest to przy tym tendencja widoczna tylko w Polsce, ale ogólnie wśród dojrzałych operatorów mobilnych. Dla przykładu Orange Polska zanotował z tego tytułu w III kwartale br. 258 mln zł, o 51 proc. więcej niż rok wcześniej. Play zaś – 425 mln zł (wzrost o 26 proc.).

Biznes
Praktycznie o przyszłości otwartego oprogramowania. Konferencja Open Source Day 2024 już 18 kwietnia
Biznes
Są unijne kary za łamanie sankcji wobec Rosji. Więzienie i ogromne grzywny
Biznes
Zwrot akcji w sprawie ratowania Poczty Polskiej. Andrzej Duda zablokuje wypłatę?
Materiał partnera
Promocja działań dla wspólnej przyszłości
Biznes
Anna Pruska, prezeska Comarchu: Ekspansja zagraniczna jest dla nas w tym roku kluczowa