Już tylko co drugi telefon kupujemy od telekomu

Niezależne sklepy w kilka lat podwoiły udział w sprzedaży telefonów. Im wyższa klasa smartfonu, tym większa sprzedaż na wolnym rynku.

Publikacja: 18.06.2017 20:45

Już tylko co drugi telefon kupujemy od telekomu

Foto: Bloomberg

– Według rynkowych szacunków już nawet 45–50 proc. telefonów jest kupowanych w sklepach (nienależących do operatorów telekomunikacyjnych – red.) – mówi Michał Kanownik, prezes związku producentów i importerów elektroniki ZIPSEE Cyfrowa Polska. – Chodzi zwłaszcza o ofertę modeli premium. Te tańsze nadal są rozprowadzane głównie przez operatorów – dodaje.

Telekomy tej ostatniej tendencji nie potwierdzają, ale producenci już tak. Z rozmów z nimi wynika, że na tzw. otwartym rynku sprzedaje się obecnie nawet 60 proc. aparatów premium, czyli tych kosztujących od 3 tys. zł w górę.

To głównie smartfony, czyli jako całość jeden z najszybciej rosnących segmentów rynku. Na koniec lutego ich sprzedaż była o 30 proc. wyższa niż w tym okresie rok wcześniej. Cały segment telekomunikacyjny zyskiwał 54,1 proc.

– W naszych sklepach klienci mają wybór ok. 100 modeli na otwartej ekspozycji i kilkakrotnie więcej w różnej specyfikacji technicznej w różnych kolorach, różnych marek, są też dostępne natychmiast – mówi Dariusz Chróścik, kierownik Zespołu Zakupu Foto/Telecom Media Saturn Holding. – U operatorów produkty te nie są oferowane tak szeroko i nie są dostępne do natychmiastowego odbioru lub nie są dostępne wcale. Sklepy konkurują z operatorami również ceną urządzeń, coraz częściej to właśnie one jako pierwsze oferują najnowsze modele, dając również możliwość ich zakupu w przedsprzedaży – dodaje. Zwraca uwagę, że oferowane w sklepach telefony występują też w opcji Dual SIM, co oznacza, że smartfon może obsłużyć dwie karty telefoniczne jednocześnie. – Operatorzy raczej unikają takiej funkcjonalności, aby ich klienci korzystali z oferty ich usług – dodaje Dariusz Chróścik.

– Nowe telefony kupujemy też częściej, ponieważ postęp w branży GSM jest ogromny – co chwilę pojawiają się nowe, jeszcze bardziej zaawansowane technologie. Skoro korzystamy z telefonów tak często, to chcemy mieć modele najlepsze i najwygodniejsze w obsłudze – mówi Jędrzej Jendrośka, rzecznik sieci Neonet. – Ten trend ma również wpływ na wzrost sprzedaży telefonów kategorii premium, czyli telefonów z wyższej półki – dodaje. Zwraca uwagę, że w ich przypadku w grę wchodzi jednak jeszcze jeden czynnik – powszechność programów typu „Raty 0%". – Ponieważ różnica w cenie pomiędzy modelami podstawowymi a premium nie jest duża, jeśli wziąć pod uwagę wysokość pojedynczej raty, więcej klientów może sobie pozwolić na kupno modeli wysokiej klasy – dodaje.

Operatorzy komórkowi widzą, że od lat rośnie grono osób kupujących u nich tylko usługi. Zwykli wyjaśniać, że to pokłosie kilku zjawisk: nasycenia rynku (smartfony posiada 65–70 proc. abonentów), konkurencji wielkopowierzchniowych sklepów RTV/AGD. Samsung czy Apple inwestują w sklepy pod własnymi markami. Prawda jest jednak też taka, że operator nie stara się, sprzedać tylko telefon. Jego cel to sprzedaż aparatu z abonamentem.

– Od dwóch–trzech lat udział operatorów w rynku telefonów stabilizuje się – mówi Bartosz Dobrzyński, członek zarządu sieci Play. Potwierdza, że telekomy sprzedają dziś około 50 proc. telefonów.

A prognozy? – Operatorzy będą zawsze ważnym elementem dystrybucji tych urządzeń ze względu na gigantyczną siłę sprzedażową, jaką dysponują, posiadając rozległe sieci salonów – przekonuje menedżer Playa.

– Według rynkowych szacunków już nawet 45–50 proc. telefonów jest kupowanych w sklepach (nienależących do operatorów telekomunikacyjnych – red.) – mówi Michał Kanownik, prezes związku producentów i importerów elektroniki ZIPSEE Cyfrowa Polska. – Chodzi zwłaszcza o ofertę modeli premium. Te tańsze nadal są rozprowadzane głównie przez operatorów – dodaje.

Telekomy tej ostatniej tendencji nie potwierdzają, ale producenci już tak. Z rozmów z nimi wynika, że na tzw. otwartym rynku sprzedaje się obecnie nawet 60 proc. aparatów premium, czyli tych kosztujących od 3 tys. zł w górę.

Pozostało 83% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Rodzina Mulliez pod lupą sędziów śledczych
Biznes
Zły pierwszy kwartał producentów samochodów
Biznes
Szwecja odsyła Putina z kwitkiem; rosyjskie rury zatopione na dnie Bałtyku
Biznes
Apple spółką wartościową? Rekordowe 110 miliardów dolarów na skup akcji
Biznes
Majówka, wakacje to czas złodziejskich żniw. Jak się nie dać okraść
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił