fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Telekomunikacja i IT

Rynek telekomunikacyjny z potencjałem

Bloomberg
Rynek telekomunikacyjny w Polsce jest znaczącą częścią gospodarki. Świadczą o tym statystyki – w 2017 r. liczba telefonów komórkowych przypadających na 100 osób wyniosła 135. Dostęp do szerokopasmowego internetu posiadało blisko 95 proc. firm, przy czym własną stronę internetową miało 67 proc. Co trzecia firma składa zamówienia elektronicznie, natomiast co ósma otrzymuje zamówienia od klientów drogą elektroniczną.

Sektor bankowy postrzega rynek TMT (Telekomunikacja, Media, Technologia) jako dojrzały, jednak nadal widzi jego potencjał rozwojowy i aktywnie uczestniczy w jego rozwoju. Jest to branża wymagająca ciągłych nakładów na nową infrastrukturę – sieci światłowodowe czy urządzenia do transmisji danych – i banki od lat finansują jej inwestycje.

Banki finansują też częste w ostatnim czasie fuzje i przejęcia w sektorze. Dojrzały i coraz bardziej konkurencyjny rynek TMT naturalnie dąży do zwiększenia swojej efektywności, m.in. poprzez zwiększenie skali działalności. Szybkim na to sposobem jest przejęcie firmy, której działalność jest kompatybilna z działalnością naszej spółki. I tak w ostatnim czasie duży operator telewizji kablowej kupił innego, mniejszego, a operator telefonii komórkowej i płatnej telewizji zakupił znaczący pakiet akcji operatora posiadającego istotną sieć światłowodową, co pozwoli mu na rozszerzenie katalogu świadczonych usług o internet stacjonarny. Warto zaznaczyć, że polski rynek bankowy wraz z aktywnymi na naszym rynku bankami zagranicznymi jest w stanie zapewnić wielomiliardowe kwoty finansowania dla przedsiębiorstw działających na rynku TMT. Bank Millennium również aktywnie uczestniczy w finansowaniu tego sektora i jest obecny w znaczących transakcjach przeprowadzanych w ostatnich latach.

Banki wspierają też branżę swoją wiedzą technologiczną. Liderzy technologiczni sektora bankowego, tacy jak Bank Millennium, od lat pracują nad rozwiązaniami wspierającymi masowe monitorowanie przelewów i płatności. Branża telekomunikacyjna jest wyjątkowa pod względem liczby relacji handlowych z odbiorcami usług, baza płatników może zawierać nawet kilka milionów abonentów. Kluczowa jest więc sprawna i efektywna identyfikacja spływających masowo przelewów opłacających faktury. Systemy billingowe rozliczające każdego z użytkowników usługi muszą być zasilane danymi z systemu bankowego, tj. informacją o wpłatach zaksięgowanych na rachunku. Na takiej informacji telekom opiera wiele procesów biznesowych czy windykacyjnych. Dlatego banki współpracujące z telekomami dostarczają im zaawansowane usługi łączące identyfikację wpłat z zaawansowaną analityką raportową. Współpraca z bankiem wspierającym procesy operacyjne STP poprzez dostarczanie dedykowanych struktur danych, bezpiecznym kanałem (SSH/SFTP, WebService), w czasie rzeczywistym, pozwala skrócić czas, jaki upływa pomiędzy księgowaniem a zaraportowaniem poszczególnych transakcji. A więc firma jeszcze szybciej zyskuje informację o obrotach na swoich rachunkach, w żądanym przez siebie formacie i bez konieczności własnego zaangażowania.

Źródło: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA