Łempicka: Artystka i celebrytka

Tamara Łempicka należy do najlepiej znanych na świecie polskich artystek. Gdy zmarła 18 marca 1980 roku w swej posiadłości w meksykańskim Cuernavaca, prochy artystki zgodnie z jej wolą zostały rozrzucone nad wulkanem Popocatepetl.

Aktualizacja: 18.03.2021 14:00 Publikacja: 18.03.2021 13:57

Łempicka: Artystka i celebrytka

Foto: materiały prasowe

Na sukces Łempickiej złożyły się talent, siła osobowości i umiejętność autokreacji. O jej sztuce i osobowości wszechstronnie opowiada album „Tamara Łempicka” Wydawnictwa BOSZ.

Dorastała w zamożnej rodzinie w Warszawie i Petersburgu, przyzwyczajona do niezależności i luksusu. Ale kiedy rewolucja październikowa w Rosji zburzyła jej dotychczasowy beztroski świat i znalazła się w Paryżu bez środków do życia, odkryła, że dzięki sztuce jest w stanie nie tylko utrzymać rodzinę, ale i powrócić do elit.

W latach 20. ubiegłego wieku w Paryżu Tamara stała się rozchwytywaną portrecistką. Debiutowała w paryskim Salon d’Automne. Pierwszą indywidualną wystawę miała w wieku 27 lat w Mediolanie. Doskonaliła swoje umiejętności w pracowniach malarstwa znanych artystów: nabisty Maurice’a Denisa i kubisty André Lhote’a , by wkrótce osiągnąć własny styl, wpisujący się w nurt art déco. Połączyła nowoczesność i kubizującą formę z tradycją, zwłaszcza podziwem dla mistrzów renesansu. Jej obrazy – portrety oraz kobiece i męskie akty, łączące elegancję, rozbudzające zmysły, a zarazem przypominające niedostępnych idoli  -  podobały się zamożnym klientom: arystokracji, bogatym przedsiębiorcom, gwiazdom filmowym.

We wstępie do albumu Maria Anna Potocka, dyrektorka Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie - MOCAK, zauważa, że Łempicka malowała obrazy, jak swoje życie, uważając, że powinny tworzyć jedność.

Liczne fotografie artystki, zamieszczone w albumie potwierdzają, że niezwykle dbała o swój wizerunek. Na paryskim zdjęciu w futrze z 1938 roku wygląda jakby była modelką, a zarazem damą z wyższych sfer. W bardziej spontanicznym kadrze z Nowego Jorku z 1941, podczas rozmowy z Salvadorem Dalim, nadal nie traci nieskazitelnej elegancji. A jej obraz w tle „Matka przełożona” przypomina, że sztuka „baronowej z pędzlem”, jak ją w Stanach nazywano, z czasem ewoluowała – od  dekoracyjności, przez różne odmiany realizmu do eksperymentów z abstrakcją przy użyciu szpachli.

W albumie reprezentowane są wszystkie okresy sztuki Tamary Łempickiej, więc obok dzieł bardzo znanych, jak np. „Autoportret w zielonym bugatti”, zobaczyć w nim można prace rzadko pokazywane. Dziś obrazy Łempickiej, zwłaszcza z lat 20.i 30. XX wieku biją cenowe rekordy. W 2020 „L’Éclat” (Blask) został sprzedany na aukcji Sotheby’s za 3,4 mln dolarów, czyli blisko 13,5 mln zł. A „Portret Marjorie Ferry” w londyńskim Christie's za 16,4 mln funtów, czyli ponad 82 mln zł. (To najwyższa cena za dzieło polskiego artysty).

Sztuka Tamary Łempickiej wciąż działa na wyobraźnię, także artystów i twórców mody. Madonna użyła jej obrazów z własnej kolekcji w teledyskach piosenek. A Karl Lagerfeld inspirował się jej malarstwem w kampanii Louisa Vuittona.

Wydawnictwo BOSZ opracowało album we współpracy ze spadkobierczyniami artystki: Victorią de Lempicka (wnuczką malarki) oraz prawnuczką - Marisą de Lempicka, zarządzającą fundacją Tamara de Lempicka Estate. 

Biografię artystki uzupełniają więc rodzinne wspomnienia. Marisa de Lempicka opowiada, jakim niezwykłym przeżyciem było dla niej spotkanie w dzieciństwie z Chérie (malarka życzyła sobie, żeby tak do niej się zwracać). Gdy Marisa pokazała jej jeden ze swoich dziecięcych rysunków, Tamara potraktowała ją jak profesjonalistka, wskazując, co trzeba poprawić, bo zawsze uważała, że osiągnięcie celu wymaga pracy i determinacji.

Album ma wersję polska i angielską. BOSZ jako jedyna firma w Polsce uzyskała od spadkobierców pełne prawa druku reprodukcji dzieł Tamary Łempickiej.

„Tamara Łempicka”, Wydawnictwo BOSZ, Autorzy: Marisa de Lempicka , Maria Anna Potocka, opracowanie graficzne Lech Majewski.

Na sukces Łempickiej złożyły się talent, siła osobowości i umiejętność autokreacji. O jej sztuce i osobowości wszechstronnie opowiada album „Tamara Łempicka” Wydawnictwa BOSZ.

Dorastała w zamożnej rodzinie w Warszawie i Petersburgu, przyzwyczajona do niezależności i luksusu. Ale kiedy rewolucja październikowa w Rosji zburzyła jej dotychczasowy beztroski świat i znalazła się w Paryżu bez środków do życia, odkryła, że dzięki sztuce jest w stanie nie tylko utrzymać rodzinę, ale i powrócić do elit.

Pozostało 85% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Sztuka
Omenaa Mensah i polskie artystki tworzą nowy rozdział Biennale na Malcie
Rzeźba
Rzeźby, które przeczą prawom grawitacji. Wystawa w Centrum Olimpijskim PKOl
Rzeźba
Trzy skradzione XVI-wieczne alabastrowe rzeźby powróciły do kościoła św. Marii Magdaleny we Wrocławiu
Rzeźba
Nagroda Europa Nostra 2023 za konserwację Ołtarza Wita Stwosza
Rzeźba
Tony Cragg, światowy wizjoner rzeźby, na dwóch wystawach w Polsce