Zanurzony w otchłani sztuki

W warszawskiej Galerii aTAK od piątku 17 maja będzie można zobaczyć 29 płócien wyjątkowego artysty Jacka Sempolińskiego .

Aktualizacja: 16.05.2019 11:24 Publikacja: 16.05.2019 11:11

Foto: Galeria aTAK

Jego malarska spuścizna to ponad 800 obrazów i kilka tysięcy rysunków. Te, które zobaczyć będzie można na wystawie, powstawały na przestrzeni 40 lat – od dwóch prac „Studzieniczna” z 1964 roku, poprzez „Światło wśród drzew” (1967) czy „Mochnaczkę” (1970-71) aż do „Głowy Ukrzyżowanego u św. Anny” (2005) i „Zza grobu” (2007). Są też autoportrety artysty.

 

W eseju „Jacek Sempoliński – artysta osobny” opublikowanym przy okazji obecnej wystawy zatytułowanej „Z malarstwem sobie poradzę” Maria Poprzęcka pisze: „Niewielu można by znaleźć artystów tak „zanurzonych w otchłani sztuki”. Podróżując stosunkowo niewiele, lecz wiele patrząc, czytając, słuchając i myśląc Sempoliński ogarniał wyobraźnią i pamięcią rozległy obszar sztuki europejskiej. Wszelkiej sztuki. Ale wybierał z niego starannie i surowo. (…) Postawę twórczą Jacka Sempolińskiego cechuje niezwykła powaga w pojmowaniu roli sztuki i zadań artysty”. 

Jacek Sempoliński (1927 – 2012 ) był malarzem, rysownikiem, krytykiem i eseistą. Studiował malarstwo w ASP w Warszawie, gdzie od 1956 roku wykładał, a w 1988 roku uzyskał tytuł profesora. 

Przyciągał studentów nie tylko swoją twórczością (uczestnik Ogólnopolskiej Wystawy Młodej Plastyki w Arsenale w 1955 roku, laureat Nagrody im. Jana Cybisa, 1977), ale i osobowością. O różnorodności humanistycznych zainteresowań Sempolińskmiego można przekonać się także czytając jego dziennik „A me stesso”, czyli – sobie samemu – obejmujący lata 1999-2008 i opatrzony podtytułem „Drogi i rozstaje twórczości”. W 2001 roku ukazał się także wybór tekstów artysty pod tytułem „Władztwo i służba. Myśli o sztuce”. 

Największa dotąd wystawa Jacka Sempolińskiego „A me stesso” odbyła się za jego życia w 2002 roku w Zachęcie i była uhonorowaniem twórcy z okazji jego 75. urodzin. Stanowiła nie tyle sumę jego dokonań, co pokazywała prace z kilku ostatnich lat – nieoczekiwanie odbiegających od dotychczasowych.

Właściciel Galerii aTAK, Krzysztof Musiał, poznał artystę na przełomie 2001 i 2002 roku. „Nie udało mi się przez 10 lat zorganizować Jackowi Sempolińskiemu indywidualnej wystawy, choć był to od samego początku jeden z moich priorytetów” – zwierza się w tekście do wystawy. – Również jako kolekcjonerowi nie zawsze było mi łatwo. Nie jeden raz, gdy chciałem kupić od Artysty wypatrzony obraz, natrafiałem na opór z jego strony (…). Niemożliwe było odwiedzenie go w pracowni. Wpuszczał do niej nielicznych, zasłaniając się tym, że pomieszczenie jest bardzo małe, że ma tam straszny bałagan... – zawsze miał jakieś wytłumaczenie". 

Galeria aTAK, Warszawa, ul. Mazowiecka 11/38, wystawa czynna do 31 lipca

Jego malarska spuścizna to ponad 800 obrazów i kilka tysięcy rysunków. Te, które zobaczyć będzie można na wystawie, powstawały na przestrzeni 40 lat – od dwóch prac „Studzieniczna” z 1964 roku, poprzez „Światło wśród drzew” (1967) czy „Mochnaczkę” (1970-71) aż do „Głowy Ukrzyżowanego u św. Anny” (2005) i „Zza grobu” (2007). Są też autoportrety artysty.

W eseju „Jacek Sempoliński – artysta osobny” opublikowanym przy okazji obecnej wystawy zatytułowanej „Z malarstwem sobie poradzę” Maria Poprzęcka pisze: „Niewielu można by znaleźć artystów tak „zanurzonych w otchłani sztuki”. Podróżując stosunkowo niewiele, lecz wiele patrząc, czytając, słuchając i myśląc Sempoliński ogarniał wyobraźnią i pamięcią rozległy obszar sztuki europejskiej. Wszelkiej sztuki. Ale wybierał z niego starannie i surowo. (…) Postawę twórczą Jacka Sempolińskiego cechuje niezwykła powaga w pojmowaniu roli sztuki i zadań artysty”. 

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Sztuka
Omenaa Mensah i polskie artystki tworzą nowy rozdział Biennale na Malcie
Rzeźba
Rzeźby, które przeczą prawom grawitacji. Wystawa w Centrum Olimpijskim PKOl
Rzeźba
Trzy skradzione XVI-wieczne alabastrowe rzeźby powróciły do kościoła św. Marii Magdaleny we Wrocławiu
Rzeźba
Nagroda Europa Nostra 2023 za konserwację Ołtarza Wita Stwosza
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Rzeźba
Tony Cragg, światowy wizjoner rzeźby, na dwóch wystawach w Polsce