#RZECZoBIZNESIE: Krzysztof Krawczyk: To był rok dużych inwestycji w PKP Energetyka

Dokonaliśmy bardzo dużych inwestycji w poprawę bezpieczeństwa i jakości usług spółki PKP Energetyka - mówi Krzysztof Krawczyk, szef na Polskę funduszy CVC Capital, które kupiły PKP Energetyka.

Aktualizacja: 25.07.2016 13:28 Publikacja: 25.07.2016 13:02

#RZECZoBIZNESIE: Krzysztof Krawczyk: To był rok dużych inwestycji w PKP Energetyka

Foto: Rzeczpospolita

Fundusze CVC Capital to fundusze private equity, które kupiły w ubiegłym roku PKP Energetyka za prawie 2 mld zł. Krzysztof Krawczyk wyznaje, że początki zarządzania jedną z największych spółek energetycznych w Polsce przyniosły wiele pozytywnych zmian, ale nie obyło się też bez problemów.

- Zastaliśmy bardzo silny zespół, w tej chwili jest to około 6 tysięcy ludzi bardzo otwartych na zmianę i na to, by uczynić z przedsiębiorstwa taką perełkę Europy Środkowej, jeśli chodzi o zarządzanie infrastrukturą – podkreśla.

- Z drugiej strony, to co dzieje się wokół spółki nie pozwala jej rozwinąć skrzydeł. Nie mówię tylko o kwestiach politycznych, ale rynek infrastruktury kolejowej w tym roku przeżywał głęboki kryzys, związany z dziurą pomiędzy poszczególnymi perspektywami budżetu unijnego – mówi.

Głównym partnerem PKP Energetyka jest spółka PKP PLK, będąca własnością Skarbu Państwa. To wymaga od funduszy CVC Capital ciągłego oscylowania pomiędzy sektorem publicznym i prywatnym. Czy utrudnia to proces zarządzania spółką? Krzysztof Krawczyk przekonuje, że CVC posiada już doświadczenie ze współpracą z państwem i będzie stwarzać podatny grunt do rozwoju PKP Energetyki.

Problemy nasiliły się jednak od czasów zmiany ekipy rządowej. Rząd Beaty Szydło wysyłał wyraźne sygnały, że PKP Energetyce powinna wrócić w ręce państwa. Również Urząd Transportu Kolejowego (UTK) zaczął w ostatnim czasie rozważać odebranie spółce certyfikatu bezpieczeństwa, dzięki któremu specjalne pociągi techniczne mogą jeździć po torach w razie awarii czy katastrof.

- Konsekwencja, którą byłoby odebranie certyfikatu, byłaby niewspółmierna do zastrzeżeń, które UTK wykazało w procesie kontroli – uważa Krzysztof Krawczyk.

- PKP Energetyka to jedyny podmiot, który w zakresie całego kraju jest w stanie usunąć skutki różnego typu katastrof pogodowych, kolejowych czy awarii w ciągu kilku godzin – podkreśla.

Jak zaznacza, tylko w weekend pod koniec czerwca pociągi ratunkowe PKP Energetyka prawie 60 razy wyjechały na tory w całej Polsce na skutek zniszczeń wywołanych huraganami.

- Wyobraźmy sobie, że nie mogą wyjechać w weekend, w którym coś takiego się dzieje i 60 połączeń w kraju jest wyłączone z ruchu – mówi.

Krzysztof Krawczyk wspomniał również o licznych inwestycjach, jakich dokonano w minionym roku w PKP Energetyka. – Kończymy bardzo duży projekt, związany z informatyzacją infrastruktury, na której operuje spółka – mówi. Znaczne środki przeznaczono również w poprawę bezpieczeństwa i jakości usług firmy.

Fundusze CVC Capital to fundusze private equity, które kupiły w ubiegłym roku PKP Energetyka za prawie 2 mld zł. Krzysztof Krawczyk wyznaje, że początki zarządzania jedną z największych spółek energetycznych w Polsce przyniosły wiele pozytywnych zmian, ale nie obyło się też bez problemów.

- Zastaliśmy bardzo silny zespół, w tej chwili jest to około 6 tysięcy ludzi bardzo otwartych na zmianę i na to, by uczynić z przedsiębiorstwa taką perełkę Europy Środkowej, jeśli chodzi o zarządzanie infrastrukturą – podkreśla.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Diesel, benzyna, hybryda? Te samochody Polacy kupują najczęściej
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Biznes
Konsument jeszcze nie czuje swej siły w ESG
Materiał partnera
Rośnie rola narzędzi informatycznych w audycie
Materiał partnera
Rynek audytorski obecnie charakteryzuje się znaczącym wzrostem
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Materiał partnera
Ceny za audyt będą rosły