Poznań żegna swoje „Helmuty"

Ze stolicy Wielkopolski znikają stare tramwaje zakupione w latach 90. w Niemczech.

Aktualizacja: 10.11.2019 10:10 Publikacja: 10.11.2019 09:26

Helmuty jeździły po poznańskich ulicach ponad 22 lata.

Helmuty jeździły po poznańskich ulicach ponad 22 lata.

Foto: poznan.pl

Dziś na ulicach Poznania pożegnanie „Helmutów". Triumfalny przejazd pojazdów szynowych wyruszy w samo południe z Madaliny – zajezdni przy ul. Madalińskiego.

"To ostatnia okazja, by przejechać się tym kultowym tramwajem po Poznaniu" – informuje poznański ratusz.

„Helmuty" to stare tramwaje sprowadzone w latach 90. z Niemiec. Wówczas miasta nie było stać na nowe pojazdy i kupowało używane tramwaje za zachodnią granicą.

- Sprzedawali je w cenie złomu, oni kupowali tramwaje niskopodłogowe, a my dostawaliśmy te, które do tej pory u nich jeździły. Kupowaliśmy takie 30-35 letnie, nazwę "helmuty" wymyślili sami poznaniacy, którzy stwierdzili, że jak tramwaje z Niemiec, to muszą się nazywać "helmuty" – wspominał w Radiu Poznań Jerzy Babiak, ówczesny dyrektor poznańskiego MPK.

Pierwsze tramwaje z Düsseldorfu poznańskie MPK kupiło w 1996 roku, a w ruchu pasażerskim zadebiutowały 30 stycznia 1997 roku otwierając trasę Poznańskiego Szybkiego Tramwaju.

W sumie do stolicy Wielkopolski przyjechało 56 tramwajów sprowadzonych z Dusseldorfu oraz 31 - z Frankfurtu nad Menem.

Mieszkańcom trochę żal starych tramwajów. "Wielka szkoda, bo mam do nich wielki sentyment. Pamiętam, jak z babcią jechałyśmy przez pół Poznania, żeby kupić cukierki anyżowe, właśnie tymi tramwajami. Rozumiem, że trzeba iść z czasem. Poznań wygląda teraz super nowocześnie i się rozwija, ale mimo wszystko, jakoś tak żal w sercu, że kawałek wspomnień znika na zawsze" - napisał jeden z mieszkańców na profilu miasta na Facebooku.

Inny wspominał: "Dwójeczka na Jeżyce i "Helmut", który na Zwierzynieckiej wiecznie wypadał z trasy. Kocham te pancerniki".

Poznań od kilku lat inwestuje w nowy tabor. Ostatnim dużym zakupem było nabycie 50 tramwajów Moderus Gamma. W ramach tej umowy już w ubiegłym roku do miasta trafiło 30 takich pojazdów, które już wożą mieszkańców.

A partia kolejnych 20 systematycznie jest dostarczana do Poznania. Wszystkie mają trafić tu do końca tego roku.

Po zakończeniu dostaw 50 Moderusów Gamma do dyspozycji pasażerów będzie 229 tramwajów, z czego ponad 75 procent będzie niskopodłogowych. W ostatnich latach w Poznaniu na nowoczesny i ekologiczny tabor przeznaczono 575 mln zł.

Jak ujawnia poznański ratusz w ruchu liniowym pozostanie jeszcze pięć wagonów dwukierunkowych zakupionych w Niemczech.

Dwa wagony z Düsseldorfu (GT6 i GT8) zostaną zachowane jako zabytkowe. Będzie można spotkać je np. na linii turystycznej, czy podczas imprez okolicznościowych organizowanych przez MPK i KMPS.

Dziś na ulicach Poznania pożegnanie „Helmutów". Triumfalny przejazd pojazdów szynowych wyruszy w samo południe z Madaliny – zajezdni przy ul. Madalińskiego.

"To ostatnia okazja, by przejechać się tym kultowym tramwajem po Poznaniu" – informuje poznański ratusz.

Pozostało 90% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Społeczeństwo
Ponad połowa Polaków nie chce zakazu sprzedaży alkoholu na stacjach
Materiał Promocyjny
Co czeka zarządców budynków w regulacjach elektromobilności?
Społeczeństwo
Poznań: W bibliotece odkryto 27 woluminów z prywatnych zbiorów braci Grimm
Społeczeństwo
Budowa S1 opóźniona o niemal rok. Powodem ślady osadnictwa sprzed 10 tys. lat
Społeczeństwo
Warszawa: Aktywiści grupy Ostatnie Pokolenie przykleili się do asfaltu w centrum
Społeczeństwo
Afera Collegium Humanum. Wątpliwy doktorat Pawła Cz.