Reklama

Poznań żegna swoje „Helmuty"

Ze stolicy Wielkopolski znikają stare tramwaje zakupione w latach 90. w Niemczech.

Aktualizacja: 10.11.2019 10:10 Publikacja: 10.11.2019 09:26

Helmuty jeździły po poznańskich ulicach ponad 22 lata.

Helmuty jeździły po poznańskich ulicach ponad 22 lata.

Foto: poznan.pl

Dziś na ulicach Poznania pożegnanie „Helmutów". Triumfalny przejazd pojazdów szynowych wyruszy w samo południe z Madaliny – zajezdni przy ul. Madalińskiego.

"To ostatnia okazja, by przejechać się tym kultowym tramwajem po Poznaniu" – informuje poznański ratusz.

„Helmuty" to stare tramwaje sprowadzone w latach 90. z Niemiec. Wówczas miasta nie było stać na nowe pojazdy i kupowało używane tramwaje za zachodnią granicą.

- Sprzedawali je w cenie złomu, oni kupowali tramwaje niskopodłogowe, a my dostawaliśmy te, które do tej pory u nich jeździły. Kupowaliśmy takie 30-35 letnie, nazwę "helmuty" wymyślili sami poznaniacy, którzy stwierdzili, że jak tramwaje z Niemiec, to muszą się nazywać "helmuty" – wspominał w Radiu Poznań Jerzy Babiak, ówczesny dyrektor poznańskiego MPK.

Pierwsze tramwaje z Düsseldorfu poznańskie MPK kupiło w 1996 roku, a w ruchu pasażerskim zadebiutowały 30 stycznia 1997 roku otwierając trasę Poznańskiego Szybkiego Tramwaju.

Reklama
Reklama

W sumie do stolicy Wielkopolski przyjechało 56 tramwajów sprowadzonych z Dusseldorfu oraz 31 - z Frankfurtu nad Menem.

Mieszkańcom trochę żal starych tramwajów. "Wielka szkoda, bo mam do nich wielki sentyment. Pamiętam, jak z babcią jechałyśmy przez pół Poznania, żeby kupić cukierki anyżowe, właśnie tymi tramwajami. Rozumiem, że trzeba iść z czasem. Poznań wygląda teraz super nowocześnie i się rozwija, ale mimo wszystko, jakoś tak żal w sercu, że kawałek wspomnień znika na zawsze" - napisał jeden z mieszkańców na profilu miasta na Facebooku.

Inny wspominał: "Dwójeczka na Jeżyce i "Helmut", który na Zwierzynieckiej wiecznie wypadał z trasy. Kocham te pancerniki".

Poznań od kilku lat inwestuje w nowy tabor. Ostatnim dużym zakupem było nabycie 50 tramwajów Moderus Gamma. W ramach tej umowy już w ubiegłym roku do miasta trafiło 30 takich pojazdów, które już wożą mieszkańców.

A partia kolejnych 20 systematycznie jest dostarczana do Poznania. Wszystkie mają trafić tu do końca tego roku.

Po zakończeniu dostaw 50 Moderusów Gamma do dyspozycji pasażerów będzie 229 tramwajów, z czego ponad 75 procent będzie niskopodłogowych. W ostatnich latach w Poznaniu na nowoczesny i ekologiczny tabor przeznaczono 575 mln zł.

Reklama
Reklama

Jak ujawnia poznański ratusz w ruchu liniowym pozostanie jeszcze pięć wagonów dwukierunkowych zakupionych w Niemczech.

Dwa wagony z Düsseldorfu (GT6 i GT8) zostaną zachowane jako zabytkowe. Będzie można spotkać je np. na linii turystycznej, czy podczas imprez okolicznościowych organizowanych przez MPK i KMPS.

Policja
Nietykalna sierżant „Doris”. Drugie życie tajnej policjantki
Społeczeństwo
Ustawa łańcuchowa. Sejm podjął decyzję w sprawie prezydenckiego weta. Jak głosowali posłowie?
Społeczeństwo
Co przyciąga do Polski ukraińskich imigrantów? Wyniki badania
Społeczeństwo
Budżet Mazowsza na 2026 rok. Administracja pochłonie więcej niż zdrowie
Społeczeństwo
Zaborów nie widać. Usług publicznych też nie. I zyskuje na tym Konfederacja
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama