Lody o smaku paprykarza

Polacy cenią wysoką jakość i oryginalne smaki lodów. Ich bogatą ofertą kuszą regionalne lokale.

Publikacja: 21.04.2016 18:34

Atuty rzemieślniczych lodów to ich wysoka jakość oraz różnorodność smaków i naturalne produkty

Atuty rzemieślniczych lodów to ich wysoka jakość oraz różnorodność smaków i naturalne produkty

Foto: 123 rf

– Mieszkańcy naszego kraju są coraz bardziej świadomymi i poszukującymi konsumentami. Smaki śmietankowy czy czekoladowy są dla nich nadal okej, ale chcą także spróbować lodów smakujących jak ser gorgonzola z suszoną gruszką – mówi Marcin Baczewicz, właściciel Pracowni Lodów Odlodowo w Kołobrzegu, który lodowego fachu nauczył się we Włoszech.

Pan Marcin wyznaje zasadę, że lody można zrobić ze wszystkiego, co da się zjeść i jest smaczne. Odlodowo ma więc na swoim koncie lody o smaku wędzonego łososia, topinambura, szparagów czy suszonych borowików.

– Liczy się pomysł i sięganie po to, co akurat jest dostępne w danym sezonie – zaznacza Marcin Baczewicz.

Nie tylko z okienka

Na oryginalne smaki stawia też działająca od dwóch lat Lodziarnia Gelatiamo w Szczecinie (w połowie kwietnia 2016 roku otworzyła drugi punkt w tym mieście). Serwuje m.in. lody o smaku napoju energetycznego Red Bull. Właścicieli psów przyciąga dodatkowo psimi lodami robionymi z ... mięsa.

Ostatnio w Gelatiamo ruszyli z lodami inspirowanymi polskimi produktami regionalnymi. – Zaczęliśmy paprykarzem szczecińskim i andrutami kaliskimi. W maju będzie oscypek – mówi Anna Kapturska z Lodziarni Gelatiamo. – Wszystkie surowce są od rodzimych producentów – dodaje.

Naturalność i wysoka jakość składników to – obok otwarcia na różnorodne smaki – kluczowy trend na polskim rynku lodów rzemieślniczych.

– Konsument wręcz domaga się zdrowej oferty – podkreśla Anna Kapturska. – Lody mleczne robimy więc z mleka i śmietany z pobliskiej mleczarni, jaja mamy od szczecińskich hodowców, a owoce z Barlinka. Samodzielnie przygotowujemy kajmak czy masy makowe – dodaje.

Naturalne składniki są również wizytówką lodów z wytwórni KAAI ze Świnoujścia. – Ich ostateczny smak to wynik pracy: od doboru mleka, dobrej jakości wanilii, po powolny proces wydobywania esencji smaku z bananów czy orzechów, aż po konfekcjonowanie w kuwetach – wyjaśnia Rafał Siwa z KAAI.

Mrożone desery tej wytwórni trafiają do kilku kawiarni w regionie. Można je kupić także po stronie niemieckiej wyspy Uznam.

Właściciel Odlodowo zaczął od dostarczania lodów do ekskluzywnych restauracji i hoteli, których nie brakuje w Zachodniopomorskiem. W lipcu 2015 r. ruszył z pierwszym lodowym okienkiem w Kołobrzegu – z daleka od strefy nadmorskiej i centrum miasta.

– To była świadoma decyzja, bo chcieliśmy, aby nasze lody obroniły się jakością – wspomina Marcin Baczewicz.

Lodziarnia Odlodowo, jak zaznacza jej właściciel, jest pierwszym punktem serwującym lody na wynos w Kołobrzegu, który nie zamknął się na zimę. – Działamy nawet bez jednego dnia przerwy od momentu powstania – mówi z dumą Marcin Baczewicz.

Odlodowo w planach ma kolejne okienka. Ponadto jesienią tego roku w swoim rodzinnym mieście chce otworzyć lodziarnię ze stolikami i znacznie szerszą ofertą mrożonych deserów.

Zapytania o współpracę płyną do Odlodowo nie tylko z regionu, ale także z centralnej Polski. Marcin Baczewicz szacuje, że w tym roku może ruszyć nawet dziesięć punktów z lodami jego wytwórni.

Z kolei do Zachodniopomorskiego ciągną firmy lodowe z innych regionów Polski. W marcu 2016 roku swój pierwszy lokal w Szczecinie otworzyła firma Grycan – Lody od Pokoleń. Wcześniej w województwie zachodniopomorskim działały jej punkty w Świnoujściu i Koszalinie.

– Na naszej stronie na Facebooku już od dłuższego czasu mieszkańcy pytali o otwarcie pierwszej lodziarnio-kawiarni Grycan w Szczecinie. Można powiedzieć, że byliśmy tu wyczekiwani – przyznaje Zbigniew Grycan, właściciel firmy Grycan Lody od Pokoleń.

Rynek z potencjałem

Jak dodaje, docenia ona potencjał Zachodniopomorskiego.

– Na pewno powstaną tu kolejne lodziarnio-kawiarnie Grycan – Lody od pokoleń – zapowiada Zbigniew Grycan. – Miejscowości nadmorskie, turystyczne są z punktu widzenia naszego biznesu bardzo atrakcyjne, a Zachodniopomorskie przyciąga konsumentów nie tylko z kraju, ale też z zagranicy, głównie z Niemiec – dodaje.

W województwie zachodniopomorskim przybywa też lodziarni Lody Bonano, działających w ramach sieci franczyzowej zarządzanej przez białostocką firmę Multi Ice.

– W tym sezonie pod naszym szyldem funkcjonować będzie łącznie ponad 250 lokali w całym kraju, z tego dziesięć na terenie województwa zachodniopomorskiego – mówi Sylwia Korpacz z Multi Ice. – Lody Bonano dostępne są tu w Barlinku, Choszcznie, Czaplinku, Dźwirzynie oraz Grzybowie. Swoje lokale mają również mieszkańcy Jarosławca, Sławna, Złocieńca, Łobez i Kołobrzegu – wymienia.

Na tym z pewnością się nie skończy. – Lokalny rynek nie został jeszcze w 100 proc. zagospodarowany i wciąż istnieje wiele miejsc, w których nowe lodziarnie mają duże szanse na odniesienie sukcesu – uważa Sylwia Korpacz.

W 2016 roku wartość polskiego rynku lodów przekroczy 1,7 mld zł – prognozuje firma badawcza Euromonitor International. W 2015 roku wyniosła 1,67 mld zł.

– Mieszkańcy naszego kraju są coraz bardziej świadomymi i poszukującymi konsumentami. Smaki śmietankowy czy czekoladowy są dla nich nadal okej, ale chcą także spróbować lodów smakujących jak ser gorgonzola z suszoną gruszką – mówi Marcin Baczewicz, właściciel Pracowni Lodów Odlodowo w Kołobrzegu, który lodowego fachu nauczył się we Włoszech.

Pan Marcin wyznaje zasadę, że lody można zrobić ze wszystkiego, co da się zjeść i jest smaczne. Odlodowo ma więc na swoim koncie lody o smaku wędzonego łososia, topinambura, szparagów czy suszonych borowików.

Pozostało 88% artykułu
Społeczeństwo
Aktywiści mówią „dość”. Pozwą polskie państwo z powodu cierpienia psów i kotów
Społeczeństwo
Odkrycie w Kossakówce. Znaleziono zeszyty znanej poetki
Społeczeństwo
W Polsce kierowcy wciskają gaz i znów częściej tracą prawa jazdy
Społeczeństwo
Sondaż. Polacy nie chcą stawać po żadnej ze stron konfliktu w Strefie Gazy
Społeczeństwo
2 maja po raz 20 obchodzimy Dzień Flagi
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił