KFC rezygnuje z mięsa. "To pionierskie podejście"

Na tydzień jedna z holenderskich restauracji sieci zrezygnuje z podawania klientom jakichkolwiek dań mięsnych.

Aktualizacja: 29.02.2020 17:12 Publikacja: 29.02.2020 12:04

KFC rezygnuje z mięsa. "To pionierskie podejście"

Foto: Bloomberg

Akcję prowadzić będzie jedna z restauracji KFC w Rotterdamie, aby promować holenderską kampanię "bez mięsa". Sieć KFC zapowiada jednak wprowadzenie na stałe do oferty zamiennika mięsa pod nazwą Quorn do stałej oferty w całej Holandii. Nowa kanapka o nazwie "Chickenless Chicken Burger" będzie zawierać Quorn w panierce ze mieszanką 11 ziół i przypraw.

- W sieciach fast-foodów pojawia się coraz więcej bezmięsnych opcji, jednak całkowita rezygnacja z mięsa to pionierskie podejście. Świadomość społeczna na temat środowiskowych i zdrowotnych konsekwencji spożywania mięsa szybko rośnie. Ruch KFC to historyczny moment, który może stać się inspiracją dla innych globalnych marek - mówi Karolina Kosno, rzecznik ProVeg Polska.

Czytaj także: KFC testuje nowe bezmięsne dania: skrzydełka i nuggetsy

W Polsce KFC także wprowadza do oferty produkty bezmięsne, najpierw była to kanapka z serem halloumi, a w USA testowany jest też roślinny zamiennik mięsa kurczaka, produkowany przez firmę Beyond Meat. Sieci w tym kraju intensywnie wprowadzają roślinne produkty, Immpossible Foods produkuje takie kotlety dla sieci Burger King.

Quorn to zamiennik mięsa powstający z mykoprotein pochodzących z grzybów odmiany Fusarium venenatum. Jest bogaty w białko, błonnik, ma niewiele nasyconych kwasów tłuszczowych. Sprzedaż produktów tej marki szybko rośnie i według prognoz właścicieli do 2027 roku osiągnie wartość 1 mld dol. Quorn jest w ofercie wielu sieci w Wielkiej Brytanii, w tym Pizza Hut, Costa Coffee, Greggs. W styczniu wegańskie burgery z Quorn wprowadziło KFC w UK i Irlandii. Także w Polsce w McDonald's czy Burger King można zjeść roślinne kotlety w burgerach, ale w tej ostatniej sieci są one smażone na tym samym ruszcie co mięso.

- Od lat dbamy również o potrzeby gości, którzy na co dzień nie jedzą mięsa, którzy mogą w naszych restauracjach zamówić produkty w wersji wegetariańskiej, w której kawałki soczystego kurczaka można zastąpić chrupiącym plackiem ziemniaczanym. Aby jeszcze bardziej wyjść naprzeciw tym oczekiwaniom, postanowiliśmy poszerzyć ofertę bezmięsną wprowadzając burgera oraz twistera z serem halloumi. Jesteśmy przekonani, że ta opcja trafi w gusta naszych gości- komentował Dusan Fol'ta, szef KFC Poland.

Opublikowany niedawno raport Eating Better przestrzega, że mięso kurczaków nie jest dobrą alternatywą dla czerwonego mięsa, od którego odchodzi coraz więcej osób, ze względów zdrowotnych i środowiskowych. Według raportu kurczak dostarcza blisko 70 proc. mniej żelaza niż przed rokiem 1940, oraz pięć razy mniej kwasów Omega-3 niż 50 lat temu. Jednocześnie znacznie zwiększyła się ilość tłuszczu - z 8,6 g tłuszczu w 100 g w latach 70 na 22,4 g w 2004 r. Niepokoją także dane, że wielkość hodowanych kurczaków zwiększyła się czterokrotnie od lat 70, a sama pierś kurczaka zwiększyła się nawet o 80 proc.

W Polsce spożycie drobiu jest jednym z największych w Europie i wynosi 27.2 kg rocznie, o 3 kg więcej niż przeciętny Europejczyk (1). W ciągu ostatnich 10 lat wielkość produkcji drobiowej w Polsce się podwoiła, tym samym staliśmy się największym producentem drobiu w Europie, odpowiadając za 16.8 proc. produkcji.

Akcję prowadzić będzie jedna z restauracji KFC w Rotterdamie, aby promować holenderską kampanię "bez mięsa". Sieć KFC zapowiada jednak wprowadzenie na stałe do oferty zamiennika mięsa pod nazwą Quorn do stałej oferty w całej Holandii. Nowa kanapka o nazwie "Chickenless Chicken Burger" będzie zawierać Quorn w panierce ze mieszanką 11 ziół i przypraw.

- W sieciach fast-foodów pojawia się coraz więcej bezmięsnych opcji, jednak całkowita rezygnacja z mięsa to pionierskie podejście. Świadomość społeczna na temat środowiskowych i zdrowotnych konsekwencji spożywania mięsa szybko rośnie. Ruch KFC to historyczny moment, który może stać się inspiracją dla innych globalnych marek - mówi Karolina Kosno, rzecznik ProVeg Polska.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Przemysł spożywczy
Grona goryczy w Penedes. Susza pozbawia ludzi pracy
Przemysł spożywczy
Kreml sprzedał największego producenta wódek. Podejrzany kupiec, zaniżona cena
Przemysł spożywczy
Polacy wydają ponad 10 mld zł na posiłki z dostawą. Ale branża ma problem
Przemysł spożywczy
Polacy kupują coraz więcej kawy, chociaż drożeje
Przemysł spożywczy
Do sklepów trafi różowy sos od koncernów Heinz i Mattel. Efekt sukcesu „Barbie”