Od dawna oczekiwany i testowany w kilku wersjach Veggie Burger w końcu na stałe zagości w menu McDonald’s Polska, a od 21 kwietnia dostępny jest we wszystkich restauracjach sieci w kraju. Także w kwietniu Burger King we współpracy z marką The Vegetarian Butcher powiększył swoją roślinną rodzinę o nuggetsy. Polska jest drugim - po Niemczech - rynkiem z taką ofertą.

McDonald’s podaje, że w 2019 r. w Polsce fleksitarianie, czyli osoby regularnie ograniczające spożycie mięsa, stanowili około 30-40 proc. populacji, natomiast aż 49 proc. Polaków w wieku 25-34 deklarowało, że stosuje dni bez mięsa. McDonald’s w odpowiedzi na potrzeby konsumentów wprowadził do swojej stałej oferty roślinną pozycję.

Na świecie widać ogromny wzrost zainteresowania alternatywnymi, niezwierzęcymi źródłami białka, co pokazuje najnowszy raport firmy BCG. Z jej analiz wynika, że w 2020 r. konsumenci spożyli 13 mln ton sześciennych roślinnych alternatyw dla produktów zwierzęcych. W kolejnych latach rynek ma rosnąć dwucyfrowo – najszybciej w latach 2025-2030 – by osiągnąć docelowo niemal 100 mln ton sześciennych. W tym wariancie stanowić to będzie już 11 proc. ogólnej produkcji białka, zaś wartość rynku sięgnie 290 mld dol.

To jest zrównoważony scenariusz, w najbardziej optymistycznej wersji, gdy wsparcie ze strony ustawodawców oraz nowych technologii pomoże szybciej rozwijać nowe produkty, wówczas udział alternatyw sięgnąć może 22 proc. Głównie pochodzić będą z roślin, ale rosnąć ma także produkcja na bazie mikroorganizmów, jak i hodowla komórkowa, obecnie trudno dostępna z racji wysokich kosztów.