Mimo że dotychczasowe obroty handlowe Polski z Brazylią wyglądają skromnie - udział Brazylii w polskim eksporcie to niecałe pół procenta – zdaniem ekspertów jest szansa, by je systematycznie zwiększać.
- Rynkiem brazylijskim powinny interesować się polskie firmy, które produkują elektronikę, maszyny, środki transportu, w tym zwłaszcza małe samoloty i części motoryzacyjne. Szansę na sukces w Brazylii mają też eksporterzy środków chemicznych, nawozów i olejów – uważa Olga Pietkiewicz, szefowa International Desk w Banku Zachodnim WBK.
Brazylia może być również perspektywicznym rynkiem dla producentów kosmetyków. Ministerstwo Gospodarki uważa, że przed szansą ekspansji na brazylijski rynek stoją polscy producenci wyrobów mleczarskich. Mogą tam eksportować także polscy producenci z branży motoryzacyjnej. Według Pawła Gosa, eksperta Polskiej Izby Motoryzacji, Brazylia jest jednym z najszybciej rozwijających się rynków motoryzacyjnych, a w grupie krajów BRIC znajduje się tuż za Chinami.
O kontrakty z Brazylijczykami stara się sektor stoczniowy oraz firmy produkujące konstrukcje stalowe. W Brazylii miałyby możliwości ekspansji dzięki rozwojowi tamtejszej branży offshore. To jeden z najbardziej perspektywicznych sektorów w brazylijskiej gospodarce po odkryciu w ubiegłej dekadzie gigantycznych podmorskich złóż ropy. Dwa lata temu Brazylia zainaugurowała program ich wykorzystania, na czym może zarobić blisko pół biliona dolarów w ciągu najbliższych 30 lat. Brazylijczycy szukają teraz w Europie firm, które mogłyby dostarczać elementy do budowy platform wiertniczych. W Polsce za potencjalnymi partnerami miał się nawet rozglądać potężny brazylijski koncern naftowy Petrobras.
Ale Brazylia nie jest łatwym rynkiem. Choć oferuje duże możliwości, to wymaga dobrego rozpoznania i bardzo solidnego przygotowania. To kraj o mocno protekcjonistycznej postawie w obszarze handlu zagranicznego. Według ekspertów BZ WBK, trzeba tam być cierpliwym, szczególnie jeśli planuje się otworzyć oddział firmy. Warto mieć na miejscu partnera biznesowego, znającego lokalne realia.