Dyrektywa o prawie autorskim : Polacy chcą, żeby koncerny dzieliły się z wydawcami

Eurodeputowani powinni poprzeć przyjęcie nowej dyrektywy o prawie autorskim – wynika z sondażu IBRiS dla „Rzeczpospolitej".

Aktualizacja: 28.02.2019 06:44 Publikacja: 27.02.2019 16:44

Dyrektywa o prawie autorskim : Polacy chcą, żeby koncerny dzieliły się z wydawcami

Foto: Adobe Stock

W Parlamencie Europejskim trwają pracą nad nową dyrektywą o prawach autorskich na jednolitym rynku cyfrowym. Ma ona wprowadzić m.in. obowiązek dzielenia się zyskami z reklam takich serwisów jak Google, YouTube czy Facebook z twórcami, artystami i wydawnictwami.

Czytaj także:

Dyrektywa o prawach autorskich: więcej praw dla twórców i więcej obowiązków dla portali

Z odsieczą dla PiS w sprawie dyrektywy

We wtorek Komisja Prawna PE podczas nadzwyczajnego posiedzenia stosunkiem głosów 16 do 9 zatwierdziła treść porozumienia dotyczącego dyrektywy, którą wcześniej wypracowano podczas trialogu pomiędzy Radą Europejską, Komisją Europejską i PE. Wśród głosujących przeciw byli europarlamentarzyści z Polski.

Tymczasem z sondażu dla „Rzeczpospolitej" wynika, że większość Polaków (66,5 proc.) uważa, iż polscy eurodeputowani powinni poprzeć projekt dyrektywy. Za jej odrzuceniem opowiedziało się zaledwie 16,4 proc. badanych.

Marcin Duma, prezes pracowni IBRiS, zwraca uwagę na stosunkowo dużą grupę badanych (17,2 proc.), która nie ma zdania na temat przyjęcia dyrektywy.

– Może to świadczyć o tym, że część Polaków tak naprawdę nie orientuje się ani w przygotowywanej regulacji, ani w obecnych regułach korzystania z treści w internecie. Natomiast osoby świadome są w ogromnej większości za jej przyjęciem – tłumaczy.

Wyniki sondażu cieszą Marka Frąckowiaka, dyrektora generalnego Izby Wydawców Prasy. Zauważa on, że dyrektywa jest przedmiotem negatywnej kampanii kierowanej głównie przez światowe koncerny technologiczne, które jego zdaniem w ten sposób dbają o swoje interesy kosztem wydawców, dziennikarzy i twórców.

– Nam wszystkim zależy, żeby internet był kanałem dotarcia do odbiorców, ale z poszanowaniem wartości czyjejś pracy i nakładów – podkreśla Marek Frąckowiak. – Sondaż potwierdza, że w społeczeństwie jest to rozumiane, i mamy nadzieję, że zrozumieją to także eurodeputowani, którzy będą się w tej sprawie wypowiadali – dodaje.

Parlament Europejski nad przyjęciem dyrektywy ma głosować na sesji pod koniec marca.

– Zaproponowany tekst dyrektywy jest słabszy niż propozycja PE z września zeszłego roku, dająca gwarancje, iż obrót w internecie utworami czy szerzej – prawami własności intelektualnej – będzie sprawiedliwy. Przyjęty natomiast w ostatnich dniach tekst kompromisowy nie daje takich gwarancji, lecz jedynie szansę na warunki sprawiedliwego obrotu wspomnianymi prawami – mówi Jacek Wojtaś, radca prawny specjalizujący się w prawie autorskim. – Obecny projekt dyrektywy, choć nie jest doskonały, powinien być bezwzględnie przyjęty przez Parlament Europejski podczas głosowania plenarnego – podkreśla.

współpraca Marek Domagalski

W Parlamencie Europejskim trwają pracą nad nową dyrektywą o prawach autorskich na jednolitym rynku cyfrowym. Ma ona wprowadzić m.in. obowiązek dzielenia się zyskami z reklam takich serwisów jak Google, YouTube czy Facebook z twórcami, artystami i wydawnictwami.

Czytaj także:

Pozostało 90% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Praca, Emerytury i renty
Płaca minimalna jeszcze wyższa. Minister pracy zapowiada rewolucję
Prawo dla Ciebie
Nowe prawo dla dronów: znikają loty "rekreacyjne i sportowe"
Prawo karne
Przeszukanie u posła Mejzy. Policja znalazła nieujawniony gabinet
Sądy i trybunały
Trybunał Konstytucyjny na drodze do naprawy. Pakiet Bodnara oceniają prawnicy
Mundurowi
Kwalifikacja wojskowa 2024. Kobiety i 60-latkowie staną przed komisjami