Wielki rynek o jeden klik

Na współpracy małych firm z Amazonem, eBayem, Alibabą czy Allegro korzystają dziś obie strony. Problem pojawi się, gdy wygoda oferowana przez platformę sprzedażową doprowadzi do uzależnienia przedsiębiorcy od wielkiego partnera.

Publikacja: 12.08.2019 21:00

Wielki rynek o jeden klik

Foto: materiały prasowe

Wygoda jest jedną z najczęściej przytaczanych zalet zakupów w internecie. Klient nie musi się ruszać z własnej kanapy, a na ekranie komputera lub smartfona ma właściwie nieograniczoną ofertę towarów z całego świata.

Czytaj także: Alibaba, eBay czy Amazon? Nowe okno na świat polskich firm

Znaczenie wygody w e-zakupach już dawno zauważyli giganci branży, dlatego wysiłki Amazona, eBaya czy na naszym podwórku Allegro skupiają się głównie na „ułatwianiu życia" i „poprawianiu doświadczeń" klientów. Ta taktyka działa bez zarzutu, czego dowodem utrzymujące się od lat dwucyfrowe tempo rozwoju e-handlu oraz miliony zadowolonych e-konsumentów (wśród nich autor tego komentarza).

Najważniejszym, a może jedynym prawdziwym, motorem rozwoju e-handlu są dziś platformy sprzedażowe. Amazon, Alibaba czy Allegro kontrolują 40 proc. światowego rynku i ich udział ma dalej rosnąć. Pomoże w tym na pewno przyciąganie pod swoje skrzydła kolejnych producentów i mniejszych e-sklepów. Podobnie jak w przypadku konsumentów kluczowa jest tu wygoda. Allegro, za którego pośrednictwem swoje towary sprzedaje 125 tys. firm, oferuje im m.in. narzędzia pozwalające na bieżąco obserwować statystyki sprzedaży i porównywać się z bezpośrednią konkurencją. Amazon (ponad 7 tys. firm z Polski) przejmuje od wszystkich chętnych (oczywiście za odpowiednią prowizją) obowiązki związane z logistyką, od magazynowania po dostarczenie towarów do klienta. eBay poszedł jeszcze dalej – żeby sprzedawać za pośrednictwem tej platformy, nie trzeba nawet zakładać e-sklepu.

W ten globalny trend coraz chętniej wpisują się firmy z Polski. Podkreślają, że sprzedaż za pośrednictwem platform pozwala im wchodzić na dalekie lub trudno dostępne rynki (np. do Chin, gdzie pomocną dłoń wyciągają serwisy koncernu Alibaba), nie zmuszając do ponoszenia dużych kosztów, choćby marketingu. No i ta skala... Przedstawiciele platform zachwalają, że dzięki współpracy z nimi firmy mają możliwość zaoferowania produktów milionom potencjalnych klientów. Prawda, jednak o ich względy te produkty muszą walczyć z tysiącami innych, często bardzo podobnych towarów.

Dziś na takiej współpracy zyskują (i zarabiają) zarówno giganci, jak i korzystające z ich platform małe firmy. Te, dla których jest to tylko dodatek do własnej sprzedaży, nie mają się czym martwić. Gorzej, jeśli ta wygoda w prowadzeniu handlu doprowadzi do uzależnienia od wielkiego partnera. Wtedy za jakiś czas może się okazać, że na tym związku skorzystała tylko jedna strona, a drugiej... już nie ma.

Wygoda jest jedną z najczęściej przytaczanych zalet zakupów w internecie. Klient nie musi się ruszać z własnej kanapy, a na ekranie komputera lub smartfona ma właściwie nieograniczoną ofertę towarów z całego świata.

Czytaj także: Alibaba, eBay czy Amazon? Nowe okno na świat polskich firm

Pozostało 88% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Opinie Ekonomiczne
Witold M. Orłowski: Gospodarka wciąż w strefie cienia
Opinie Ekonomiczne
Piotr Skwirowski: Nie czarne, ale już ciemne chmury nad kredytobiorcami
Ekonomia
Marek Ratajczak: Czy trzeba umoralnić człowieka ekonomicznego
Opinie Ekonomiczne
Krzysztof Adam Kowalczyk: Klęska władz monetarnych
Opinie Ekonomiczne
Andrzej Sławiński: Przepis na stagnację