Wraz z wejściem w życie ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku ze wzmocnieniem narzędzi ochrony krajobrazu – ustawy krajobrazowej (DzU z 2015 r. poz. 774) – samorządy gminne uzyskały kompetencję do wprowadzenia uchwały będącej aktem prawa miejscowego w sprawie lokalizacji reklam, obiektów małej architektury i ogrodzeń (uchwały reklamowej). Jednocześnie usunięty został dotychczasowy art. 15 ust. 3 pkt 9 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Przepis ten stanowił, że w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego w zależności od potrzeb określane są zasady i warunki sytuowania obiektów małej architektury, tablic i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń, ich gabaryty, standardy jakościowe oraz rodzaje materiałów budowlanych, z jakich mogą być wykonane. Skreślenie tego przepisu odebrało radzie gminy kompetencje do określania tych wymagań w planie miejscowym. Zgodnie jednak z art. 12 ust. 3 ustawy krajobrazowej do projektów planów miejscowych, w stosunku do których podjęto uchwałę o przystąpieniu do sporządzania lub zmiany planu, nieuchwalonych przez radę gminy do dnia wejścia w życie ustawy krajobrazowej, stosuje się przepisy dotychczasowe, a więc również art. 15 ust. 3 pkt 9 u.p.z.p.
Pośpiech nie służy
Uchwała reklamowa wskazywana jest jako remedium na pogłębiający się chaos przestrzenny dotyczący lokalizacji reklam oraz możliwość zastosowania przez gminy instrumentów finansowych, to jest opłat i kar pieniężnych za umieszczanie reklam. Władze gmin muszą mieć jednak na uwadze, że wejście w życie uchwały reklamowej wywoła daleko idące skutki w dotychczas obowiązującym porządku planistycznym. Zgodnie bowiem z art. 12 ustawy krajobrazowej, jakkolwiek plany miejscowe obowiązujące w dniu wejścia w życie ustawy zachowują moc, to „regulacje miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego obowiązujących w dniu wejścia w życie ustawy i przyjętych na podstawie art. 15 ust. 3 pkt 9 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym", w brzmieniu dotychczasowym, obowiązują do dnia wejścia w życie uchwały reklamowej.
Powyższy przepis jest niestety przykładem, jakie błędy powstają przy nadmiernym pośpiechu legislacyjnym. Jego właściwa interpretacja będzie jednym z trudniejszych wyzwań dla administracji egzekwującej właściwą lokalizację reklam, ogrodzeń i obiektów małej architektury.
Art. 15 ust. 3 pkt 9 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym dodany został nowelizacją z 25 czerwca 2010 r. (DzU 130, poz. 871). Przepisy te nie miały zastosowania do planów miejscowych, do których sporządzania przystąpiono do dnia wejścia w życie nowelizacji (a więc do dnia przed 21 października 2010 r.). Jednak również we wcześniejszych planach miejscowych możliwe było wprowadzanie regulacji dotyczących zasad i warunków sytuowania obiektów małej architektury, tablic i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń. Zarówno na podstawie ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, jak i ustawy z 7 lipca 1994 r. o zagospodarowaniu przestrzennym ustalenia dotyczące lokalizacji takich obiektów mieściły się w ustawowej materii planu miejscowego jako warunki niezbędne do zapewnienia ładu przestrzennego i wartości urbanistycznych. W szczególności, zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o zagospodarowaniu przestrzennym z 1994 r., w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego ustala się „szczegółowe warunki zagospodarowania terenów, w tym zakaz zabudowy, wynikające z potrzeb ochrony środowiska przyrodniczego i kulturowego, prawidłowego gospodarowania zasobami przyrody oraz ochrony gruntów rolnych i leśnych". Natomiast zgodnie z art. 15 ust. 2 u.p.z.p. w planie miejscowym określa się między innymi:
- zasady ochrony i kształtowania ładu przestrzennego,