W jego skład ma wejść śluza żeglugowa, jaz z przepławką dla ryb i mała elektrownia wodna o mocy 0,2 MW. Inwestycja będzie elementem projektu przywrócenia połączenia wodnego z Warszawy przez Kanał Żerański, Narew i Pisę na Wielkie Jeziora Mazurskie. Udrożnienie całej drogi wodnej powinno potrwać pięć lat.

Woda retencjonowana za pomocą stopnia wodnego w jeziorze Roś zasilać będzie rzeki Pisę i Narew w okresach tzw. niżówek, co pozwoli eliminować zbyt niskie dla żeglugi stany wód. W okresie wiosennym Pisa tworzy rozlewiska, a w lecie poziom wody spada do stanu krytycznie niskiego, co uniemożliwia żeglugę.

Wody Polskie wykonały już część prac, m.in. udrożniły Kanał Żerański i zrewitalizowały port na Narwi w Ostrołęce, który ma być przystankiem na tym szlaku. W zakres działań na szlaku z Warszawy na Wielkie Jeziora Mazurskie wejdą prace modernizacyjne węzłów hydrotechnicznych w Nowogrodzie i Warszawie, przystosowanie do żeglugi koryta Narwi oraz dalsza kompleksowa rozbudowa portu w Ostrołęce.